Etter at det tirsdag ble kjent at det nyopprettede selskapet Fosen Yard får i oppdrag å fornye fire hurtigruteskip har jubelen stått i taket i Rissa.

Oppdraget som har en samlet verdi på rundt 550 millioner kroner gjør at verftet står opp igjen som en fugl Føniks fra asken etter at det 16. oktober ble slått konkurs.LES OGSÅ: Slik reddet de verftet i Rissa

I kampen om å få oppdraget har Rissa-verftet utkonkurrert over ti andre aktører, i hovedsak internasjonale aktører.

- Fosen har vært i konkurranse med en rekke internasjonale og nasjonale verft og har hevdet seg svært godt i den konkurransen. Fra vår side har vi strukket oss langt i den siste delen av fasen for å la Fosen Yard komme med tilfredsstillende garantier for å få på plass dette, sier konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam.

Holdt igjen avgjørelsen

- Hva betyr det at dere har strukket dere langt?

- Vi har blant annet strukket oss langt når det kommer til tidsperspektivet. Vi har holdt igjen avgjørelsen slik at Fosen Yard har kunnet komme opp med garantiene vi behøver for at vi skal velge dem. Det er også en god del andre områder hvor vi har strukket oss langt, men jeg kan ikke kommentere enkeltelementer, sier Skjeldam.

- Hvilke garantier er det dere har fått fra verftet som gjør at dere velger dem?

- Jeg kan dessverre ikke gå nærmere inn på dette. Hva som ligger i disse garantiene er en kontraktsmessig sak mellom dem og oss, sier Skjeldam.

- Viktig med et maritimt miljø

- Hva var det som gjorde at dere valgte verftet i Rissa?

- Vi vurderer alle tilbud ut fra kvalitet, pris og leveranseevne. Ut over det går vi ikke i detaljer på kontraktsmessige avgjørelser. Men Fosen Yard er en hjørnesteinsbedrift og det er viktig for oss å bidra til et maritimt miljø langs kysten med gode kompetansemiljøer. Det er også snakk om flere hundre arbeidsplasser. Med denne kontrakten bidrar vi til dette, og sånn sett har det vært et viktig kriterium. Men det er ikke slik at vi driver med almisser, det er gitt et godt tilbud fra verftet og tilfredsstillende garantier fra deres side, sier Skjeldam.

Rissa kommune med en aktiv rolle

- Har involveringen fra Rissa kommune vært viktig for at dere tildelte Fosen Yard kontrakten?

- Rissa kommune har spilt en veldig god og aktiv rolle for å få opp verftet igjen. Men vi har jobbet opp mot Fosen Yard for å få et tilbud, sier Skjeldam.

De tidligere ansatte ved verftet er veldig glade for løsningen. Her kan du lese hva de tenker om at det blir ny drift ved verftet.Den tidligere eieren av verftet, ukraineren Kostjantin Zjevago (41), har hatt et svært turbulent år. Les historien om den yngste «self-made» milliardæren her.