Før helgen dukket Coop-sponsede Petter Northug noe uventet opp da Coop Extra hadde nyåpning i skistjernens nabolag på Ugla.

Denne måneden rulles den ene nyåpningen etter den andre ut for Coop i Trøndelag, stort sett uten Northug til stede.

Jobber på spreng

Onsdag 11. november åpner Morten Gundersen dørene til sin «nye» Coop Prix-butikk i Trondheim. Mandag formiddag ser det kaos-aktig ut, med varer, paller, esker og folk over alt.

- Vi er rundt 70 personer som jobber med å gjøre om butikken. Det ser kanskje ikke sånn ut her nå, og vi blir klare til nyåpningen, forsikrer Morten Gundersen ved det som frem til helgen var Rimi Persaunet og fra onsdag er Coop Prix-butikk.

Han er en av Coops nye franchisetakere. De gamle Ica Norge-butikkene inngår ikke i samvirkelagene, men skal drives av Coop Norge Handels nyetablerte Norsk Butikkdrift. En del drives videre som franchiser, der kjøpmannen driver under eget selskap på kontrakt med Coop. Og Gundersen er veldig fornøyd med ordningen.

- Vi får tilgang til større varesortiment og utvider med om lag 1000 vareartikler. Innkjøpsbetingelsene er bedre og dermed også prisen ut til kundene, sier han.

Både butikkpersonalet, leverandører og representanter for Coop Norge Industri jobber med å fylle hyllene. Datasystem skiftes ut, nye hyller er satt opp og skilting og alt annet som hører med en Coop Prix-butikk er på plass eller undervegs.

Les også: Frosta-bonden Ole Martin Riseth mistet levebrødet da Coop sa opp kontrakten

Koster mange hundre millioner

Samme storjobb gjøres i totalt 370 tidligere Ica-eide butikker som Coop har overtatt. Etter oppkjøpet som ble kunngjort i oktober i fjor, måtte Coop vente til 4. mars på Konkurransetilsynets godkjenning som forutsatte videresalg av 93 butikker. I mellomtiden og etter overtakelsen er også 70 av Icas gamle butikker lagt ned. De som står igjen forvandles region for region til Coop-butikker.

En del er ferdig omprofilert, men enda er det igjen en hel del. Helt i mål regner ikke Coop med å være før i februar. I Trøndelag, derimot, vil alle 22 butikker være omgjort i løpet av november, inkludert Matkroken i Bessaker som hadde nyåpning allerede i juni, ifølge Coop.

Og jobben koster flesk for den nye eieren.

- Omprofileringen koster oss mange hundre millioner kroner. Men så er det tidenes omleggingsjobb vi gjør nå, både med omprofilering, oppussing, ny logistikk og endring av lagerstruktur, sier Geir Inge Stokke som i forrige uke ble ansatt som konsernsjef i Coop Norge etter å ha vært konstituert i stillingen siden i januar.

Les også: Kurt skled utenfor nærbutikken sin - nå saksøker han Trondos

Milliardunderskudd i 2015

Utgiften, som Stokke ikke vil spesifisere nærmere, kommer oppå kjøpesummen på 2,5 milliarder kroner Coop punget ut for Ica Norge. En del fikk de tilbake da Konkurransetilsynet påla dem å selge videre 93 av butikkene til Norgesgruppen og Bunnpris. Men hvor mye de to kjedene betalte til Coop, holder partene for seg selv.

- Er det over to milliarder dere har brukt på kjøpet?

- Ja, vi har brukt mer, for én ting er kjøpesummen, men vi bruker altså betydelig beløp på å gjennomføre kjøpet med oppgradering av butikkene og alt som hører med. I tillegg har vi lagt ned lagre og kjører omfattende nedbemanningsprosess, som vi har fortalt om tidligere. Så det er mange andre kostnader i tillegg til kjøpesummen, sier Sokke.

Da Coop sommeren 2014 planla å kjøpe Ica Norge, la de ifølge Stokke inn et forventet underskudd for 2015 på 1,7 milliarder kroner for Coop Norge som følge av oppkjøpet. Fullt så ille blir det ikke, ser det ut til nå, knappe to måneder før året er omme.

- Vi ligger bedre an en business caset vi la fram for årsmøtet i Coop i fjor høst. og forventer å levere bedre enn underskuddet på 1,7 milliarder. Akkurat hvor mye bedre, vil jeg ikke gå ut med før vi har hatt årsmøte, sier Stokke.

- 30 prosent markedsandel

Etter et blodrødt 2015, regner Coop med et betydelig bedre 2016-resultat. Omsetningsveksten i allerede omprofilerte butikker er høy og ifølge Coop selv på i snitt rundt 30 prosent for Coop Extra-kjeden. Også markedsandelene har nødvendigvis økt etter oppkjøpet av Ica Norge. I 2014 hadde Coop en andel på 22,3 og Ica Norge en andel på 10,5. Rema 1000, Norgesgruppen og også Bunnpris har økt sine andeler etter at Ica forlot Norge, men Coop har nå like under en tredel av omsetningen for dagligvare i Norge.

- Nå ligger vi rundt 30 prosent. Det varierer noe fra uke til uke med noen desimaler rundt 30 prosent, og det er vi veldig fornøyd med, sier Stokke.

NB! Da denne saken først ble publisert sto det i kartgrafikken at Rimi Namsos skulle bli til Prix, basert på opplysninger Adresseavisen fikk fra Coop Norge. Dette stemte imidlertid ikke og Coop Norge har gjennomgått sin liste på nytt og opplyst oss om at Rimi Namsos skal bli til Coop Extra.

Les også: Northug fikk friheten, men tapte kampen

Les også: Rema kan passere 600 butikker neste år

Les også: Coop: - Vi lider under sammenslåingen med Ica

Uventet besøk: Under nyåpningen av Coop Extra på Ugla kom Petter Northug innom med treningskompisene Tomas Northug og Magnus Frodahl. Treningsgjengen stilte opp på bilde sammenmed ansatte ved butikken. Foto: Andreas Ruud/Coop
Varepåfylling: Lars Eldar Høihjelle fra Coop Norge Industri Foto: Terje Svaan
I full sving: Kjøpmann Morten Gundersen (t.v) og butikkmedarbeider Karanin Narsire er to av runt 70 personer som jobber med å få Rimi Persaunet omgjort til Prix før nyåpning onsdag. Foto: Terje Svaan
Blir ny: Fra Rimi til Prix i løpet av få dager på Persaunet. Foto: Terje Svaan