- Administrasjonen har argumentert med at det er satt av nok plass til næringsareal. Men det vi har av areal i dag dekker ikke behovet, sier næringspolitisk leder Børge Beisvåg i Næringsforeningen i Trondheimsregionen (NiT).

I forslaget til kommuneplanmelding om byutvikling konkluderer administrasjonen i Trondheim kommune med at det er nok næringsareal i gjeldende kommuneplan, og dermed ikke behov for å legge til rette for nye områder. LO og NiT er uenige. De mener det er altfor lite ledig areal til plasskrevende industri, lager og handel.

- Det er ikke sikkert alt arealet som er satt av som næringsareal er egnet til formålet. Vi må ha gode områder som passer med logistikken og at bedriftene kan vokse. Plasskrevende virksomheter kan ikke ligge i områder som kan bygges inn, sier leder i LO i Trondheim, John-Peder Denstad.

- Randkommunene uattraktive

Adresseavisen fortalte i går om sjømatbedriften Isfjord Norway med rundt 100 ansatte, som må flytte fra dagens lokaler i Utleirveien fordi det skal bygges boliger her på sikt. Bedriften har funnet ei ny tomt på Klett til å bygge ny fabrikk, men har fått nei fra politikerne og administrasjonen. Rådmannen i Trondheim har derfor foreslått at Isfjord Norway ser seg om etter ei tomt i nabokommunene til å bygge ny fabrikk.

- Trondheim trenger næringsareal for å fungere som by, sier Beisvåg.

- Vi har ikke opplevd at Sveberg i Malvik og Tulluan i Klæbu er attraktivt for virksomheter i Trondheim. Det handler om transportsystem og arbeidsstokken. Mange av industribedriftene har en lojal arbeidsstokk som de risikerer å miste, sier Denstad.

Skal vedta grønn strek

I forbindelse med kommuneplanen om byutvikling i Trondheim skal politikerne vedta en grønn strek, for å gjøre bevaring av jordbruksareal bindende i kommende arealplaner. Dette skal opp i bygningsrådet 15. desember. Rådmannen skal i forkant legge frem ei liste over hvilke jordbruksområder som bør vernes av en grønn strek.

LO og NiT etterlyser derfor en debatt om hvor de plasskrevende bedriftene skal ligge i fremtiden.

- Vi må ta diskusjonen og ikke bare si at det er nok areal satt av. Grønn strek og hvor den skal gå er derfor en av de viktigste diskusjonene fremover. Vi kan ikke bare diskutere jordvern, men også hvordan næringslivet i byen skal utvikle seg, sier Beisvåg.

- Kan ikke fortette

NiT og LO mener administrasjonen er for teoretisk i sin kartlegging av fremtidig areal. De peker på at bedriftene må ha tomter hvor de kan vokse videre, noen av områdene som er ledige i kommunens oversikt er allerede under utvikling og noen er ikke byggbare. Et eksempel på det siste er Kvenildmyra, hvor arealet som er igjen har for dårlige grunnforhold.

De peker også på at fortetting på eksisterende areal ikke er en løsning for plasskrevende virksomheter fordi de trenger uteplass til lasting og lossing, og de ønsker å ligge i nærheten av de store transportstrømmene, som hovedveier, havn og jernbane.

- Vi har tidligere bygd satellitter med bedrifter rundt omkring, som etter hvert blir bygd inn. Derfor trenger vi store, sammenhengende næringsareal som reduserer konfliktene med den øvrige bebyggelse, sier Denstad.

- Omreguler lnf-områder

Han og Beisvåg mener derfor at mer areal, også areal som i dag er regulert som landbruks-, natur- og friluftsområder (LNF), må settes av til plasskrevende virksomheter. De største områdene som kan settes av til plasskrevende industri og handel mener de ligger sør i Trondheim og langs E6 østover mot Være.

- Hvis godsterminalen kommer sørover, vil det bli attraktivt for flere virksomheter med stor vareflyt inn og ut å flytte dit, slik at de får kortere transportdistanser, sier Beisvåg.

Selv om LO er uenig med NiT i at Nyhavna bør transformeres til arbeidsintensive kontorarbeidsplasser og boliger, er de enige om at omformingen av tidligere industriområder til boliger og kontorarbeidsplasser skaper et stort behov for tomter som plasskrevende virksomheter kan flytte til.

- Byen vokser, tidligere industri konverteres til kontorer. Byomforming krever derfor at det må være nok «rimelig priset» areal for å få flyttet de arealkrevende bedriftene, sier Beisvåg.

- Vi må ha romslige og gode arealer hvor man unngår konflikter, på grunn av transport og støy. Vi mener det er viktig for utviklingen av Trondheim som by, sier Denstad.