Eierne i NTS ASA, tidligere kjent som Namsos Trafikkselskap, fikk en avkastning på 53 prosent i 2015, bedre enn i noen andre trønderske børsselskaper.

Det var særlig på høsten at aksjekursen skjøt i været. Administrerende direktør Espen Ledang sier han har fått mange spørsmål om hvorfor selskapet har blitt så populært blant investorene.

- Signalene vi får fra meglerhusene er at det har vært en generelt stor interesse for havbruksnæringen på Oslo Børs. Det har også sammenheng med nedgangen i oljebransjen, særlig i oljeservice, som har gjort at investorene har søkt alternative havner, sier Ledang, som har vært administrerende direktør i selskapet siden høsten 2014.

Frakter levende fisk

Gjennom det heleide datterselskapet Norsk Fisketransport har NTS blitt landets tredje største brønnbåtrederi, og har nå ni fartøy som frakter levende fisk for oppdrettsnæringen.

Skyhøye laksepriser har ført til bonanza i oppdrettsbransjen, og bidratt til fremveksten av en stadig større servicenæring. I tillegg har voksende problemer med lakselus og fiskesykdommer ført til stor etterspørsel etter brønnbåter, som både brukes til frakt og avlusing av fisken.

Ledang medgir at de har hatt god timing.

- Ja, det kan virke sånn, men satsingen vi gjorde i starten av 2013 var uavhengig av prisbildet på laksen. Det var en mer langsiktig satsing, sier han.

Rett før jul overtok de den nybygde båten «Namsos» fra verftet Havyard Ship Technology. Brønnbåten er 85 meter lang og kan frakte over 600 tonn laks. Tidligere i 2015 overtok selskapet tre brønnbåter fra rederiet Fosnavaag Wellboat, og rett over nyttår bestilte de en søsterbåt til «Namsos».

Til sammen investerer selskapet rundt 1,1 milliarder kroner i de fem fartøyene.

- Vi har vokst voldsomt, men flåtefornøyelse er viktig for å kunne være oppdatert, sier Ledang.

Gjennom oppkjøpet av Fosnavaag-båtene utvidet NTS også virksomheten til Skottland, der én av båtene går på kontrakt.

Mistet ambulansedrift

Transformasjonen av NTS startet for alvor i 2013, etter at selskapet mistet ambulansedriften for Helse Midt-Norge. Da forsvant 60 prosent av omsetning og tre firedeler av de ansatte.

Samme år kjøpte de opp Folla Sjøtransport som frakter fiskefôr og trelast og de gikk inn som hovedeier i Norsk Fisketransport. Året etter kjøpte halvparten av aksjene i Vikna-selskapet KB Dykk, som gjør dykkearbeid og andre servicebåttjenester for oppdrettsnæringen.

Rendyrkingen fortsatte med salget av godsselskapet NTS Transport høsten 2014. I vår ble siste rest av den landbaserte transportvirksomheten solgt, da renovasjonsselskapet NTS Miljø ble overtatt av Reno Norden.

Til avlusing

Den nye brønnbåten «Namsos» går rett ut i en langtidskontrakt med Oppdretternes Miljøservice, som er et samarbeidsselskap eid av lakseoppdretterne i Ytre Namdal.

Ledang sier at laks og sykdomsutfordringer har ført til økt etterspørsel etter NTS' tjenester i 2015.

- Men den grunnleggende veksten er ikke tuftet på det, selv om det har preget det siste året, sier han.

Tror på konsolidering

NTS hadde ved utgangen av september inntekter på til sammen 315 millioner kroner, som var en økning på drøyt ti millioner fra samme periode året før.

Ledang trekker særlig frem utviklingen til KB Dykk, som i sommer og høst inngikk lange servicekontrakter med oppdrettsselskapene Cermaq og Marine Harvest. Han tror dette er en bransje hvor de vil se oppkjøp av selskaper.

- Servicebåtnæringen er en yngre nisje, der oppdretterne ofte har utført arbeidet selv. Nå kjøper de i stedet tjenester, sier Ledang.

På børsen prises NTS nå til rett over 700 millioner kroner, som er en dobling på to år. Den største eieren er selskapet Namsos Invest, som sitter på 28,9 prosent av aksjene. Bak dette selskapet står blant andre Harry Bøe, viseadministrerende direktør i NTS og sjef i Norsk Fisketransport, og hans forretningspartner Børge Lorentzen.

Brønnøysund-selskapet Torghatten ASA er også stor eier i NTS gjennom sitt datterselskap Trønderbilene, som både er nest største enkeltaksjonær og medeier i Namsos Invest.

Nytt skip: Rett før jul overtok NTS den nye brønnbåten «Namsos», en av verdens største båter for frakt av levende fisk. Foto: Havyard