Det går frem av forslaget til ny Nasjonal transportplan for perioden 2018-2029.

Lenger ned i saken ser du prosjektene de ønsker å prioritere i perioden.

Seks togavganger i timen

Transportetatene, som består av Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor, foreslår blant annet en kraftig forbedring av togtilbudet i trondheimsregionen. På sikt mener de det bør være mulig å ha opptil seks avganger i timen for lokaltogene inn mot Trondheim.

I den nevnte perioden foreslår de at det settes av 350 millioner kroner, slik at man i første omgang kan opprette lokaltogavganger mellom Melhus og Steinkjer hvert 40. minutt og deretter øke hyppigheten.

- I rush legges det opp til tre tog i timen Steinkjer–Trondheim. Et videre trinn i utviklingen av regiontogtilbudet mot nord kan være to tog i timen til Stjørdal med flere tog i rush, som på sikt utvides til fire avganger i timen til Stjørdal og to avganger per time helt til Steinkjer, skriver transportetatene i forslagsdokumentet.

Nedenfor ser du prosjektene som transportetatene ønsker å prioritere i Midt-Norge:

Liker du å holde deg oppdatert på økonominyheter i Midt-Norge? Da anbefaler vi at du følger Økonomiadressa på Facebook!

Jernbane:

  • Elektrifisering av Trønderbanen fullføres (vedtatt)

  • Elektrifisering av Meråkerbanen (vedtatt)

  • Hell–Værnes, dobbeltspor, sluttføring (påbegynt)

  • Utbedring av Leangen stasjon (vedtatt)

  • Ler – krysningsspor (Melhus) (vedtatt)

I tillegg foreslås det en rekke utbedringer av Dovrebanen som kan bidra til å bedre togtilbudet mellom Trondheim og Oslo. Dette kan på sikt føre til at man får togavganger mellom Trondheim og Oslo annenhver time.

- I alle økonomiske rammer inngår midler til dobbeltsporutbygging på strekningene Venjar–Eidsvoll– Langset, Kleverud–Sørli, og Sørli–Åkersvika på Dovrebanen, skriver transportetatene i plandokumentet.

Vei:

  • E6 Oppland grense–Oppdal (nytt prosjekt)Prosjektet omfatter sikring av tre skredpunkter med middels skredfaktor i Drivdalen i Oppdal kommune i Sør-Trøndelag. Dette vil innebære omlegging av veg i tunnel, ifølge plandokumentene.

  • Rv 3 Tynset–Gullikstad (Rennebu) (nytt prosjekt)Dagens veg mellom Tynset i Hedmark og Gullikstad i Sør-Trøndelag har delvis svært dårlig standard med randbebyggelse og smal og svingete veg. Prosjektet omfatter utbedring og omlegging på flere delstrekninger av rv 3 som er en viktig godstransportakse, ifølge plandokumentene.

  • Rv 706 Sluppen–Stavne (Trondheim) (nytt prosjekt)Prosjektet som ligger i Trondheim mellom Sluppen og Stavne, omfatter bygging av ny firefelts bru med tilførselsveger på vestsiden av Nidelva, ifølge plandokumentene.

  • E6 Selli–Asp (Steinkjer) sluttføring (vedtatt)

  • E14 Stjørdal–Meråker (nytt prosjekt)Prosjektet omfatter bygging av tofelts veg mellom Stjørdal og Meråker i Nord-Trøndelag. På første del av strekningen fra Stjørdal planlegges vegen som tofelts veg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt, ifølge plandokumentene.

  • E6 Åsen – Steinkjer (nytt prosjekt)Prosjektet omfatter bygging av tofelts veg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt mellom Åsen og Steinkjer i Nord-Trøndelag, ifølge plandokumentene.

  • E6 Langnesberga (Snåsa) (nytt prosjekt)Prosjektet omfatter bygging av tofelts veg med tunnel for å sikre et skredutsatt område langs Snåsavatnet i Nord-Trøndelag. Strekningen har middels skredfaktor. Prosjektet vil også utbedre en strekning der det er dårlig stabilitet som følge av kvikkleire, ifølge plandokumentene.

  • E6 fra Ulsberg til Melhus (vedtatt)inngår i startporteføljen til Nye Veier AS, med unntak av en strekning i Soknedalen på om lag syv km, ifølge plandokumentene.

  • E6 Jaktøya–Klett–Sentervegen (Melhus) (vedtatt)

  • E6 Vindåsliene–Korporalsbrua (Sokndal) (vedtatt)

  • Rv 70 Meisingset–Tingvoll (vedtatt)

  • Sykkelveg Heimdal - Rotvoll (Trondheim) (nytt prosjekt)Les mer om prosjektet her.

Du kan lese hele rapporten ved å trykke på denne lenken (ekstern side)

Fly:

I løpet av perioden kommer også Værnes til å bli bygget ut til å kunne frakte nesten dobbelt så mange passasjerer som i dag. Dette skjer blant annet ved at en ny terminalløsning, der spesielt utland skal prioriteres, bygges ut i etapper frem mot 2029.

Mens Værnes i fjor håndterte 4,3 millioner passasjerer, skal flyplassen kunne håndtere inntil åtte millioner passasjerer når den nye terminalløsningen er klar.

Godsterminal:

Det er også satt av penger til at Heggstadmoen i Trondheim kan oppgraderes og fungere som en avlastingsterminal for Brattøra i løpet av 2017.

Samtidig slår transportetatene fast at disse to terminalene vil dekke terminalbehovet i Trondheim frem til det første byggetrinnet av den nye godsterminalen på Torgård er klart mot slutten av perioden.

Dette er altfor passivt, mener fylkesordfører Tore O. Sandvik. Les hans kommentar og mer om kranglingen rundt ny godsterminal i Trondheim her.