Det viser de offisielle markedsandelstallene fra analysebyrået Nielsen.

Tallene viser at Coop vokste over 3 prosentpoeng i begge trøndelagsfylkene, mens Norgesgruppen økte sin andel med om lag halvparten. Rema 1000 står omtrent på stedet hvil med vekst på under et halvt prosentpoeng.

- Vi er vekstvinner, både i Trøndelag og på landsbasis, sier adm. direktør Torbjørn Skei i regionens største samvirkelag, Coop Midt-Norge SA.

På landsbasis er det Norgesgruppen, med kjedene Kiwi, Meny, Spar, Joker og Ultra som er giganten, med 41,2 prosent markedsandel i 2015. En økning på 1,32 prosentpoeng fra 2014. I Trøndelag er historien en annen.

Les også: Rema står nesten stille - Kiwi fosser frem

Liker du å holde deg oppdatert på økonominyheter i Midt-Norge? Følg Økonomiadressa på Facebook!

Halve matbudsjettet hos Coop

I de to trøndelagsfylkene har fortsatt Reitan taket på Norgesgruppen og Coop overtaket på alle. Og enda litt mer enn i 2014.

I Nord-Trøndelag legger vi igjen mer enn annenhver krone vi bruker på mat, i en av Coops butikker. I 2011 bikket Coops markedsandel i nordfylket over 50 prosent. Og andelen har økt hvert år. For 2015 viser de offisielle tallene at hele 54,8 prosent av det nordtrønderne bruker på dagligvarer, bruker de hos Coop.

Rema 1000 har en markedsandel på 20,4 (0,4 prosentpoeng mer enn året før. Norgesgruppen øker sin andel mer (1,3 prosentpoeng) fra 2014 til 2015, men fortsatt er de bare på tredjeplass en andel på 18,8 prosent. Bunnpris har gått ned med 0,4 prosentpoeng til en andel på 4,4 prosent i Nord-Trøndelag.

Saken fortsetter under grafikken

Les også: Dette er Reitans medieskye rivaler

Les også: Kiwi passerer milliarden

Ica-oppkjøpet forklarer det meste

I Sør-Trøndelag har Coop en markedsandel på 43,6 prosent, opp hele 3,7 prosentpoeng fra året før. Det kommer godt med etter flere år der Coop har tapt markedsandeler til konkurrentene, særlig Rema 1000. Forklaringen på oppgangen i fjor, er den samme i Sør-Trøndelag som i resten av landet: Coops oppkjøp av Ica Norge og overtagelse av 370 butikker på landsbasis fra april i fjor.

Saken fortsetter under grafikken

Både Norgesgruppen og Bunnpris fikk også kjøpe Ica-butikker da Coop måtte kvitte seg med enkelte utsalg for å tilfredsstille krav til lokal konkurranse. Men i Trøndelag overtok Bunnpris bare én butikk, nemlig Rimi Verdal.

Overtagelse av enkelte Ica-butikker samt vekst i eksisterende butikker ga Norgesgruppen en vekst på 1,6 prosentpoeng i Sør-Trøndelag til en markedsandel på 14,2 prosent. Bunnpris gikk ned 0,6 prosentpoeng til en andel på 11,4 prosent.