Ferske markedstall viser at Norgesgruppen og Coop i fjor rykket fra Rema 1000 i det norske dagligvaremarkedet.

Etter å ha vokst forbi Coop i 2012, er Rema 1000 offisielt tilbake på tredjeplass etter at Coop punget ut 2,5 milliarder kroner for Ica Norge og over natta vokste med 370 butikker.

Liker du å holde deg oppdatert på økonominyheter i Midt-Norge? Følg Økonomiadressa på Facebook!

Norgesgruppen som eier Kiwi, Meny, Ultra, Spar og Joker, har økt sine markedsandeler jevnt og trutt de siste årene og passerte i fjor for første gang 40 prosent og har nå 41,2 prosent. Coop har etter Ica-oppkjøpet 27,9 prosent av markedet og Rema har vokst med knappe 0,5 prosentpoeng til 24,2 prosent. Bunnpris har fått en liten økning til 3,9 prosent.

Les også: Rema står nesten stille – Kiwi fosser frem

Pustes i nakken av Kiwi

Ennå er Rema 1000 landets største dagligvarekjede, mye fordi Reitangruppen har bygd opp ett kjedekonsept mens konkurrentene utenom Bunnpis, har flere kjeder. Men Kiwi, eid av Norgesgruppen, tar innpå med betydelig større vekst enn Rema.

- De er fortsatt største kjede, men pustes i nakken av Kiwi. Og Coop Extra har også ambisjoner om å bli mye større, så nå sitter vel Odd og Ole Robert Reitan og lurer på hva de skal gjøre for ikke å være minst for lenge, sier varehandelekspert Odd Gisholt ved BI.

Les også: Dette er Reitans mediesky rivaler

Les også: Kiwi passerer milliarden

Forslagene

Han har tre konkrete forslag til Reitan:

1. Drift og service:

- Rema 1000 må bli enda bedre på drift og service i butikkene. Mer orden i hyllene og ikke så mange plakater som henger rundt omkring i butikkene, sier Gisholt.

2. Beliggenhet:

- De må få enda bedre og flere butikker med god beliggenhet. Coop fikk en rekke godt plasserte butikker i fanget da de overtok Ica og Rimi, og Norgesgruppen har gjennom tidene vært best på beliggenhet. Det er en veldig konkurranse mellom de tre på å få gode leiekontrakter og kjøpe seg inn i bygg. Den kampen vil tilta fremover, særlig mellom Rema, Kiwi og Extra, sier Gisholt.

3. Lojalitetsprogram:

- Rema har lenge sagt «bare lave priser», men både Coop og Norgesgruppen nærmer seg kundene på en annen måte. De har Coop-medlemskort eller Norgesgruppens Trumf-kort, og jeg merker jeg blir irritert hver gang jeg er inne på Rema og ikke får den ekstra rabatten som ligger i disse kortene. Folks handlemønster er blitt sånn og kjedene bygge kontakt med og kunnskap om kundene sine på den måten. Det bør Rema også gjøre, sier Gisholt.

Uaktuelt med Rema-kort

Rema svarer at det er uaktuelt å innføre medlemskort.

- Vi har ikke sansen for at kundene skal måtte stemple et kort for å få en bestemt pris. Vi har vunnet pristester gang på gang uten kort, sier direktør for Rema franchise Norge, Jan Frode Johansen.

Han er heller ikke enig i at Rema har butikker med dårligere beliggenhet enn konkurrentene.

- Det er ikke én aktør som har bedre beliggenhet enn de andre. Det er alltid kamp om beste beliggenhet, men man må veie dette opp mot kostnadene, skal man være billigst. Det blir en vurdering i hvert enkelt tilfelle.

- Hva er viktigst for at Rema 1000 skal vokse enda mer?

- Det samme som det har vært de siste 20 årene. Å ha fornøyde kunder som kommer tilbake, sier Johansen.

Varehandelekspert Odd Gisholt ved BI mener Rema 1000 blant annet bør innføre medlemskort for å kapre enda flere kunder.