- Trenden med klipp og stell av skjegg har tatt helt av. Jeg overraskes både over mye mannfolk bruker på skjegget sitt og hvor mye de legger igjen i produkter, sier Henki Oftstad, gründer av frisørkjeden H2.

Mange frisørsalonger steller skjegg på si, men det finnes foreløpig kun én ren barbersalong i Trondheim. Dette er H2 Barber & Sons på Mercursenteret. Her nyter de svært godt av skjeggtrenden.

- Vi forsøkte oss med Mr Sideburs Barbershop i Thomas Angellsgate i 1988. Denne drev vi frem til bybrannen i 2002, men klipping av skjegg og barbering med kniv utgjorde kun en veldig liten del av omsetningen. I november 2014 forsøkte vi på nytt med H2 Barber og Sons og her har vi siden oppstarten sett en ekstrem utvikling, sier Ofstad.

Les kommentaren om at skjegg er fellesnevneren for norske skuespillere med internasjonale oppdrag.

Menn kjøper skjeggolje

Omsetningstallene viser at av behandlinger til to millioner kroner i fjor, så utgjorde barbering med kniv cirka 35 prosent av omsetningen. Resten er hårklipp.

I perioden fra desember 2015 til mars 2016 omsatte salongen for rundt 700.000 kroner, uten moms, i behandlinger. Mens omsetningen for samme periode året før bare var på rundt 260.000 kroner.

- Vi doblet omsetningen i år i forhold til samme periode i fjor. På tross av at vi nok har Norges kanskje minste barbersalong med kun 12 kvadrat i første etasje og 16 kvadrat i andre, så må denne salongen ha verdensrekord i omsetning per kvadratmeter, sier Ofstad.

Menn vil stelle skjegget profesjonelt, og de kjøper også med seg produkter til hjemmebruk.

- Salget av produkter utgjør cirka 35 prosent av omsetningen. Normalt varesalg i en unisexfrisørsalong er cirka 20 prosent og her vil jeg tro det er damer som står for det meste av kjøpet. Med spesialprodukter som bartevoks, skjeggolje og hårvoks så viser det seg at gutta er mer villig til å kjøpe ting for å pleie seg selv om dagen, sier Ofstad.

Maskulin salong

Det er rett etter åpningstid. Det sitter allerede skjeggete mannfolk i alle de fire gamle barberstolene fra 50-tallet. Eskil Risnes får stelt helskjegget av Sander Ofstad. Først klipp, så barbering slik at alle linjer er rette. Hodet tulles inn med et varmt håndkle og behandlingen er også både velduftende lukter og en kjapp massasje.

- Jeg behandles som en konge. Dette er mitt avbrekk i hverdagen, sier Risnes som har vært her tre ganger og mener han snart kan kalle seg fastkunde.

- Jeg har brukt å gå til profesjonell barberer på ferie i utlandet, og syns det er gøy og behagelig. Plutselig en dag oppdaget at vi jo har en barberer her i Trondheim også, sier Risnes mens han innimellom diskuterer engelsk fotball med barberer Ofstad.

Interiøret hos H2 Barber & Sons er maskulint, intimt og mørke farger som på en pub.

- Jeg syns absolutt at det er en fordel at dette er en ren mannesalong, det er greit at vi bli prioritert også, sier Risnes som har hatt skjegg så lenge han kan huske.

- For meg er ikke skjegg en trend. Jeg synes det er behagelig, og personlig mener jeg det kler meg, sier Risnes med et smil inni det nystelte skjegget. Behandlingen tok vel 40 minutter og barbereren anbefaler skjeggklipp hver tredje uke.

Salong for alle

Daglig leder Jørgen Eidem er derimot mer opptatt av at skjegg er trend.

- Vi var bare tre ansatte her da vi startet opp, men nå er vi fem. Vi har innarbeidet en fast kundekrets og stadig flere kommer til. Det er utvilsomt veldig populært med skjegg og stadig flere oppdager trenden, sier Eidem som liker seg i det maskuline miljøet med kun mannlige kunder og kollegaer.

- Det blir jo en egen stemning når det bare er menn her, og så tror jeg mannfolk liker at det er enkelt her. Vi klipper skjegg og hår, og har ikke så mange andre tilbud. Her det verken foliestriping eller permanent, sier Eidem. Han tror ikke skjeggtrenden forsvinner med det første.

- Nei, den holder seg, men den endres. Nå en stund skal mannfolkene har sett ut som de kommer rett fra skogen, men fremover blir nok skjeggene kortere. Men det skal fortsatt være godt stelt. I London har alle mannfolk velpleid skjegg, nå er det slik her også, sier Eidem.

H2-gründer Henki Ofstad er enig, alle mannfolk i dag skal være godt barbert.

- Alle skal barbere seg eller stelle skjegget eller barten. Klientellet er både de hotteste kjendisene, trendsetterne, den vanlige mannen i gata, studenter, finansfolk, gutter med tresko og trailersjåførcaps og gammel som ung. Dagens barbersalong har blitt en salong for alle, sier Ofstad.

Les også om da barbereren på H2 Barber & Sons tok opp jakten på pengetyven.