- Vi er veldig overrasket over resultatet, sier advokat og fagsjef Terje Bergem i Eiendomsmegler 1 Midt-Norge.

Landsdelens største meglerhus hadde saksøkt de tre selskapene bak Proa Eiendomsmegling i Sør-Trøndelag for brudd på markedsføringsloven i forbindelse med annonsene «Tallenes klare tale» og «Proa helt i topp på kundelojalitet». De sto blant annet i Adresseavisen og på Facebook i fjor høst.

Sør-Trøndelag tingrett er uenig, og har frifunnet de tre Proa-selskapene.

«Påstandene fremsatt i annonsen er dokumenterbare», står det i dommen.

LES PÅ PLUSS: - Vi foreslo å være uenige

- Er klokkeklar

Partner Eirik Døsen i Proa Eiendomsmegling sier de er fornøyde.

- Vi har hele tiden ment at det ikke var nødvendig å ta denne saken for retten. Dommen oppleves klokkeklar, og i tråd med det Forbrukerombudet tidligere har uttalt om annonsen. Sånn sett er vi ikke spesielt overrasket over dommen, sier Døsen.

Eiendomsmegler 1 Midt-Norge er også dømt til å betale motpartens saksomkostninger på 231 951 kroner.

Eiendomsmegler 1 dårligst

Proa Eiendomsmegling har brukt den landsdekkende undersøkelsen Norsk Kundebarometer, som er den mest kjente målingen av kundetilfredshet, i annonsene de ble saksøkt for. I Norsk Kundebarometer er landets fire største eiendomsmeglerkjeder, Eiendomsmegler 1, DNB Eiendom, Krogsveen og Aktiv Eiendomsmegling, vurdert. Proa Eiendomsmegling i Trøndelag ønsket også å bli vurdert i undersøkelsen, men kjeden er for liten.

Proaktiv Eiendomsmegling bestilte derfor en egen undersøkelse fra Barcode Intelligence Group, som lager Norsk Kundebarometer. De gjennomførte samme måling for Proaktiv, med de samme spørsmålene stilt i samme tidsrom. I undersøkelsen oppnår Proaktiv-kjeden høyere kundetilfredshet enn de fire kjedene som er med i Norsk Kundebarometer. Der kommer Eiendomsmegler 1 dårligst ut.

LES PÅ PLUSS: Eiendomsmeglere selger seg billigere for å få flere kunder

- Vanskelig uttrykkes klarere

Eiendomsmegler 1 Midt-Norge mente i retten at Proa Eiendomsmeglings bruk av statistikken var et brudd på markedsføringsloven og villedende, fordi det i annonsene ikke kom frem at kundetilfredsheten til Proa ble målt i en separat undersøkelse som ikke er med i Norsk Kundebarometer. Saksøker mente også at det er i strid med loven å kalle de to undersøkelsene nøyaktig like, og at det i annonsene feilaktig ser ut som om undersøkelsen gjelder lokale meglerkontor i Trondheim.

Tingretten er uenig i at annonsene er villedende og uriktige. Ifølge dommen kommer det klart til uttrykk flere steder i den aktuelle annonsen at kundetilfredsheten er målt i to undersøkelser: «Slik retten ser det kan det vanskelig uttrykkes klarere at det er tale om to separate undersøkelser.»

Retten mener også at det ikke er brudd på markedsføringsloven å kalle de to undersøkelsene nøyaktig like. Ifølge dommen er resultatene i de to undersøkelsene sammenlignbare. Retten er også uenig med saksøker i at annonsene med bilder av Proas meglere i Trondheim villeder forbrukerne, til å feilaktig tro at undersøkelsen er gjennomført lokalt.

LES PÅ PLUSS: - Overrasket over at så mange boliger går over prisantydning

- Vurderer å anke

Eiendomsmegler 1 Midt-Norge mener dommen ikke er grundig nok, forteller Bergem.

- Som vi ser det, har ikke retten gått grundig nok inn på spørsmålene saken reiser. Ut fra domspremissene har ikke retten vurdert utsagnene fra sakkyndige vitner, som går på hvordan forbrukerne generelt oppfatter slike annonser. Kun fire av kundene til Proa som er spurt, er i nedslagsfeltet for kampanjen og har benyttet de Proa-kontorene det annonseres for. Vi synes derfor det er rart at domstolen ikke finner annonsen villedende, sier Bergem.

Eiendomsmegler 1 Midt-Norge har én måneds frist på å anke dommen.

- Det vil vi ta stilling til i god tid før ankefristen utløper. Vi har ikke tatt en endelig beslutning, men det er noe vi vurderer, sier Bergem.

Dette er en av annonsene som tingretten mener ikke bryter markedsføringsloven. Foto: Adresseavisen
- Dommen oppleves klokkeklar, sier partner Eirik Døsen i Proa Eiendomsmegling. Foto: PROA EIENDOMSMEGLING