– Nå er vi på jakt etter perlespelt. Vi fikk det servert på en restaurant i Amsterdam en gang, og har siden den gang lett etter perlespelt over alt. Her i Mathallen håper jeg på å finne det, sier Lill Wenche Lindøy.

Hun og mannen Kåre Lindøy fra Kristiansund er på ferie i Trondheim. De to har besøkt Mathallen tidligere og kommer alltid tilbake når de er i byen.

Underskudd

Mathall Trondheim AS hadde et underskudd på 2, 5 millioner kroner etter det første halve året av driften, viser årsregnskapet fra 2015, som ble klart i juni. Mathalllen i Bøndernes hus i Prinsens gate åpnet 11. juli i 2015.

Selskapet hadde en inntekt på 9,1 millioner kroner og driftskostnader på 12, 4 millioner kroner.

– Underskuddet vi hadde ved utgangen av 2015 var forventet med tanke på at vi har vært i en oppstartsfase, sier daglig leder Anne Morkemo.

– Oppstartsfasen er alltid utfordrende. Mange av investeringene vi gjorde ved oppstart er ført som driftskostnader. Dette er jo utgifter som vi ikke får på nytt i år, sier hun.

Positiv til 2016

I årsberetningen til Mathall Trondheim As står det at de forventer at underskuddet reduseres og at selskapet vil gå i balanse ved utgangen av 2016.

– Vi har stor tro på at vi vil gå i balanse i år. Vi har lært mye om driften siden i høst, og markedet har blitt bedre kjent med oss, sier Morkemo.

Hun forteller at de har hatt noen utfordringer som de nå har funnet ut av.

– I starten var det for eksempel en utfordring å få nok mat fra produsentene, og å finne ut av logistikken rundt levering av varene, sier Morkemo.

– I dag fungerer det mye bedre, og vi har rundt 100 produsenter som leverer varer til oss, fortsetter hun.

Mer kurs i Mathallen

Mathallen har både en butikk, restaurant, kaffebar, leverer catering og holder kurs. Butikken selger sesongvarer fra stort sett lokale produsenter. Morkemo sier at de hadde mest fokus på butikken i 2015, men at restauranten og kursene vil få mer oppmerksomhet framover.

– Vi har hatt en veldig positiv utvikling i restauranten, og vi har stor etterspørsel etter flere kurs. Det vil vi fokusere mer på til høsten, sier hun.

Adresseavisen skrev i september at omsetningen gikk bedre enn forventet i oppstarten. Da hadde de tjent 3,5 millioner på to måneder.

– På et vis har dette året gått bedre enn planlagt, med mer press på butikken enn vi hadde håpet å tro på, sier Morkemo.

Et permanent marked

Lill Wenche og Kåre Lindøy ser seg om i Mathallen. De har funnet perlespelt, men osten som står på handlelisten har de så langt ikke sett. De er på ferie i Trondheim sammen med venneparet Roald og Herbor Braathen.

Lill Wenche synes Mathallen er et bra konsept.

– Her kan vi få tak i lokal og kortreist mat, sier Lill Wenche Lindøy.

– Det finnes jo ulike matmarkeder rundt omkring, men dette er på en måte et permanent marked, legger Kåre Lindøy til.

Anne Morkemo er daglig leder for Mathall Trondheim. Hun forteller at det var forventet at de ville gå med underskudd i oppstartsfasen. Fremover vil de satse mer på kurs og restauranten, som Morkemo sier har hatt en positiv utvikling. Foto: OLE MARTIN WOLD
Roald Braathen og Herbor Braathen fra Hadeland besøker Trondheim sammen med venneparet Lill Wenche og Kåre Lindøy. Det er første gang de er i Mathall Trondheim, men de to forteller at de er kjent med lignende konsepter fra utlandet. Foto: Kristian Helgesen, FOTO: KRISTIAN HELGESEN