– Jeg har reservert meg mot telefonsalg, men det virker som det ikke har noe å si. Jeg blir ringt flere ganger i uka, sier Kristina Letnes.

Letnes er en av dem som har sendt inn klage til Forbrukerombudet det siste halve året. Hun har reservert seg mot telefonsalg i Brønnøysundregistrene.

Hun tar nå aldri telefonen hvis det er et ukjent nummer som ringer. Hun søker først opp nummeret for å så ringe tilbake. Letnes søkte også opp nummeret til Adresseavisens journalist da hun ble kontaktet.

– Det er jo veldig irriterende å holde på slik. Det gjør jo at jeg kan gå glipp av telefoner jeg burde ha tatt på jobben for eksempel, sier Letnes.

Store mørketall

Forbrukerombudet har fått inn 608 klager i løpet av første halvår av 2016. I hele 2015 fikk de inn 1267 klager. Dette er klager på både på kommersielle henvendelser og henvendelser om donasjon til organisasjoner.

– 608 er på et jevnt nivå, men det er mange i forhold til andre saker vi får klager på. Telefonsalg er det folk klager mest på, sier Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør i Forbrukerombudet.

Les også: Forbrukerombudet undersøkte falske brukeromtaler i norske nettbutikker

I dag har mange reservert seg mot telefonsalg, nesten 2,2 millioner personer har registrert seg i reservasjonsregisteret i Brønnysundregistrene. Skjelbostad tror det er mange som ikke klager og at det dermed er store mørketall.

– Det er mange som mottar telefoner de har reservert seg for, men som ikke klager til Forbrukerombudet, sier hun.

Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) gjorde i 2014 en undersøkelse blant personer som hadde reservert seg mot telefonsalg. Av disse hadde nesten 60 prosent blitt oppringt av selgere.

Rapporten viser også at bare én av tre klager på dette, og at de fleste av disse klager til bedriften som ringer dem og ikke til Forbrukerombudet.

Skjelbostad erfarer også at mange av dem som klager til Forbrukerombudet allerede har klaget til bedriften først.

– Mange klager viser også at forbrukere først klager til oss etter å ha tatt kontakt med selskap gjentatte ganger om at de ikke ønsker telefonsalg. Selskapene skal respektere slike interne reservasjoner også, sier hun.

Bøtelegger bedriftene

Skjelbostad mener at det nytter å klage. Forbrukerombudet mottar klager fra forbrukere, som enkelt kan klage gjennom skjemaer på forbrukerombudets nettside.

I de prioriterte klagene tar Forbrukerombudet kontakt med bedriftene for å megle. Hvis det viser seg at bedriftene fortsetter å bryte markedsføringsloven, får de bot.

Les også: Hvis noen ringer og sier de er fra Microsoft – legg på

I 2014 fikk helsekostbedriften Uno Life As og to sentrale personer i firmaet en bot på til sammen 1,55 millioner kroner for brudd på markedsføringsloven. Det var flere brudd på loven, blant annet på retten til å reservere seg mot reklame. I dag er selskapet slått konkurs.

Lovendring

Skjelbostad påpeker også at 608 klager ikke betyr 608 lovbrudd. Ikke alle klager dreier seg om brudd på loven, noen kan ha blitt oppringt av bedrifter de allerede er kunde hos, som er lovlig. Dette er noe som det kan bli forandret på i framtiden.

Barne- og likestillingsdepartementet har foreslått en lovendring av markedsføringsloven, som kan gjøre det vanskeligere for selskap å ringe personer som har reservert seg mot telefonsalg.

Forslaget går blant annet ut på at de bare kan ta kontakt med sine eksisterende kunder for å reklamere for nye varer og tjenester, hvis kunden «uttrykkelig har samtykket til dette». Dette vil ikke gjelde for frivillige organisasjoner.

Endringen ble lagt ut for høring i oktober 2015, og det ventes at saken skal opp i Stortinget i løpet av 2016, ifølge departementet.

Den eventuelle lovendringen vil gjøre det vanskeligere for selskapene å bruke internettkonkurranser til å få forbrukeren til å godkjenne at de kan bli oppringt av selgere. Dette fordi at samtykke må gis direkte til aktøren.

Vanskelig å legge på

Klager Kristina Letnes sier hun har lite til overs for salg over telefon.

– Jeg har ingen interesse for å snakke med dem som ringer. Når jeg tar telefonen er det vanskelig å legge på, ofte fortsetter de å prate selv om jeg sier at jeg ikke er interessert, sier hun.

– Noen ganger virker det som at det er noe de vil gi meg gratis, men når det kommer til stykket så er det jo aldri det, fortsetter hun.

Kristina Letnes (23) fra Steinkjer tar aldri telefonen hvis nummeret er ukjent. Hun er lei av at telefonselgere ringer henne til tross for at hun har reservert seg mot det. Foto: Privat
Fagdirektør i Forbrukerombudet Tonje Hovde Skjelbostad tror det er mange som ikke klager til Forbrukerombudet. Likevel får de inn flest klager på akkurat telefonsalg. Foto: CF-Wesenberg