- I møte med kunder kan vi ikke gå rett på sak, vi må bli kjent og bygge en god relasjon før vi begynner med forhandlinger, sier Gunnar Høivik (26) fra Trondheim.

Om to dager er han ferdig som trainee på DNBs lokale kontor i Shanghai i Kina.

- Det kan være frustrerende at ting tar litt tid, men når man første får en god relasjon, er det mye lettere å gjøre forretninger med hverandre. Det er ikke som i Norge der man legger ut et anbud og må forholde seg til nye folk hver gang, fortsetter han.

Les også: Toril får ikke flyttet billånet sitt fra DNB

Banken tar opp omtrent seks personer til det toårige trainee-programmet hvert år. Høiviks to år er over når han kommer hjem etter tre måneder i Kina. Han legger vekt på at internasjonal erfaring er mye verdt i en global bedrift som DNB.

- Erfaringene jeg har fått her kan jeg få bruk for hjemme. Det er viktig å forstå normene i andre land, slik at man ikke går glipp av gode muligheter fordi man misforstår, sier Høivik.

Unyansert bilde av Kina

Han er utdannet siviløkonom og jobber i bankens kundegruppe i Shanghai. Kontoret har 20 ansatte, der tre av dem ikke kommer fra Kina. Høivik forteller at han ikke bare har lært om kinesisk forretningskultur, men har også oppdaget at Vestens oppfatningen av Kina ikke alltid stemmer.

- Vestlig presse framstiller gjerne Kina på en måte som kinesere ikke kjenner seg igjen i. For eksempel så omtaler Vesten ofte Kina som ett land og én økonomi, mens kineserne ofte ser på provinsene som ganske selvstendige, sier han.

- I noen provinser går økonomien mye bedre enn andre, så bildet av Kina er mye mer nyansert enn det kan virke i mediene, fortsetter han.

Les kommentaren: «Kinesisk byutvikling er ikke akkurat noen lærebok i lokaldemokrati. Men én ting kan vi kanskje lære noe av.»

Høivik har bodd utenfor Norge tidligere. Han var på utveklsing til universitetet Berkley i California da han tok sin mastergrad ved Norges Handelshøyskole i Bergen. Når han er ferdig i Shanghai skal han likevel tilbake til Norge. Han starter i en ny jobb hos DNB i Oslo i september, der han skal jobbe i apparatet rundt konsernledelsen. Han er likevel ikke fremmed for å dra utenlands i framtiden.

- Jeg synes oppholdet har vært kjempespennende, så dukker det opp en ny mulighet, vil jeg vurdere det igjen, sier han.

- Utlandet større enn Norge

I 2015 var det 16 687 norske studenter i utlandet. Den største gruppen i Storbritannia og Danmark. Mette Mari Wold Johnsen, leder og karriereveileder ved karrieresenteret Karriere Sør-Trøndelag, oppfordrer alle til å dra utenfor Norge for å jobbe eller studere.

- Alle må vi nok innse at utlandet er mye større enn Norge, sier hun.

Les også: Arbeidsledigheten synker i Sør-Trøndelag

Hun mener det er viktig å få erfaring fra utlandet både hvis man skal jobbe i en global bedrift, men også hvis man skal jobbe i Norge med mennesker som akkurat har kommet til landet.

- Det er mye som skjer utenfor Norge som kan påvirke en norsk arbeidshverdag. Det er derfor viktig å få ekstra kulturell kompetanse, sier hun.

Forskjell på e-postskriving

- I verste fall kan bedrifter miste kunder fordi de ikke kan de kulturelle kodene til dem de handler med, sier hun.

Hun forklarer at norske bedrifter kan møte på utfordringer når de jobber med utenlandske selskap.

- Det er store kulturforskjeller i arbeidslivet. Det kan være forskjeller på hvordan man skriver en e-post, og på når man skal gi gaver eller invitere på middag, sier Wold Johnsen.

Hun oppfordrer alle til å skaffe seg internasjonal erfaring, og hun håper at arbeidsgivere anerkjenner erfaringen man får ved å bo utenfor Norge.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Høivik er én av tre ansatte i DNB i Shanghai som ikke er fra Kina. Han tror at de kulturelle erfaringene han har gjort vil hjelpe han i jobbsituasjoner også i Norge. Foto: Privat
- Jeg synes oppholdet har vært kjempespennende, så dukker det opp en ny mulighet, vil jeg vurdere det igjen, sier Høivik om det å jobbe i Kina. Foto: Privat
Mette Mari Wold Johnsen ved senteret Karriere oppfordrer alle til å skaffe seg internasjonal erfaring, uansett om man planlegger å jobbe mot et internasjonalt marked eller ikke. Foto: Privat