13 meter med kran på hjul ruver inne på Dora 2-området. På land står drøyt ti fritidsbåter som av forskjellige årsaker er blitt løftet ut av sitt naturlige element.

Noen har grunnstøtt, andre igjen trenger å få motoren overhalt. Lukten av bunnsmurning brer seg utover området til Selfa Arctic på Dora 2 på Nyhavna i Trondheim.

- Det er dette som er grunnstammen i arbeidet vårt, selv om vi også har avtaler med større redere, sier Kai Erik Kristiansen i selskapet.

Viktige messer

En av båtene de har løftet opp på land skal til uken være med på Nor Fishing-messen i Trondheim. Dit skal også Kristiansen og Selfa Arctic.

- Slike messer er viktige for oss. Potensielle kunder får møtt oss og sett hva vi kan gjøre, i tillegg til at jeg får hilst på våre leverandører og sett dem i øynene.

- Vi har avtaler med både større rederier og forsikringsselskapet, i tillegg til at det vanlige båtfolket bruker oss. For eksempel tilbyr vi heising på fredager slik at de som eier båtene kan jobbe med den selv gjennom helgen før vi setter den på sjøen igjen. Det er gunstig for oss, ettersom det gjør at vi får inn penger også utenom vanlig arbeidstid.

Stort og smått

I løpet av et år er alt fra hurtigbåtene Trondheimsfjord I og II til små fritidsbåter innom anlegget i Trondheim for ombygging, reparasjoner eller vedlikehold. Tidligere bygde de også egne båter på Selsbakk, men den delen av virksomheten har de nå i sin helhet flyttet til Rødskjær utenfor Harstad.

- Det ga ikke mye mening å skulle bygge båter en mil fra sjøen når anlegget i nord ligger i fjæresteinene, fortsetter Kristiansen og forteller at den siste båten forlot fabrikken på Selsbakk i januar i år.

- Jeg husker en gang vi måtte skjære til en større åpning der porten var bygget for å få ut en båt vi hadde bygget. Det gikk greit å holde til der før da båtene var smalere, men nå er de blitt for store.

Sterk resultatforbedring

Selskapet leverte for 2015 et kraftig forbedret resultat sammenlignet med året før. Driftsresultatet gikk fra snaut 4,5 millioner i minus til snaut 2,5 millioner i pluss, mens resultatet før skatt tok seg opp fra et underskudd på 5,2 millioner til et overskudd på 1,2.

- Vi har fått ned kostnadene, effektivisert driften og blitt flinkere til å gjøre de tingene det blir penger av. I tillegg hadde vi en del investeringskostnader knyttet til den nye elsjarken vi bygde her, så det er ikke så rart det gikk bedre i 2015 enn i 2014, forklarer Kristiansen.

En annen årsak til det sterkt bedrede resultatet er at selskapet for ett år siden ferdigstilte byggingen av verdens første elektriske fiskesjark.

- Det er viktig for oss å tenke alternativt, og i ettertid har en jo også sett at oppdrettsnæringen har begynt å tenke i disse baner. Det var banke som grein på nesen og lo av oss da vi begynte med dette, men nå er båten i full drift, alt fungerer som det skal og rederen er fornøyd. Bare tenk på alle båtene som kunne gått på batteri i stedet for diesel.

Bygger på

Nå bygger Selfa Arctic en ny hall på Nyhavna for å bedre kunne planlegge vintersesongen. På nabotomten sto det tidligere et bygg de brukte deler av som motorverksted. I løpet av vinteren skal de sette opp en ny hall der. 600 kvadratmeter og høy nok til at de kan kjøre kranen rett inn.

- Det betyr mye for oss. Spesielt selskapene som kommer hit med passasjerbåter ønsker å få gjort slikt arbeid om vinteren, og da er det en stor styrke for oss å kunne gjøre jobben innendørs. Også yrkesfartøyene kommer gjerne på høsten for vedlikehold, og det samme gjelder fritidsbåter som har grunnstøtt. Når sesongen likevel er over kan de jo like gjerne sette båten på land og gjøre den klar til neste sesong når de først må opp med den, sier Kristiansen.

- Vi har flere samarbeidspartnere i byen, og trenger ikke å være i stand til å fikse alt, men med den nye hallen ønsker vi i størst mulig grad å være selvstendige.

- Har du båt selv, forresten?

- Pappa har båt. Det holder. Jeg driver med båt hele dagen, så da er det greit å slippe på fritiden, avslutter Kristiansen.

Ingolf Hammern bunnsører en av båtene ved Selfa Arctic. Foto: Morten Antonsen
Kai Erik Kristiansen i Selfa Arctic. Foto: Morten Antonsen