- Tenk, i 2012 var vi åtte frittstående butikker som solgte barneklær her i byen, sier Wenche Bakke (44).

Idag er det bare Lille Martine i Byhaven igjen, men forrige uke åpnet barneklesbutikken Reinskou i Thomas Angellsgate.

Gründeren bak Lille Martine skjønner at mange gir opp.

- Jeg lurte også på om jeg måtte gi meg etter tre-fire år, det er jo da mange gir seg. Ja, det har vært tøffe år, men jeg har stått i det og Lille Martine har hele tiden økt jevnt og trutt, sier Bakke som nå høster fruktene av mange år med hardt arbeid. For de siste årene har det virkelig gått bra, med nesten en dobling i omsetningstallene fra 2013 og til i år.

I 2013 omsatte Lille Martine for 6,4 millioner kroner, i 2014 for 7,1 millioner og i 2015 for 8,9 millioner.

- I år går vi mot en omsetning på 12,5 millioner, sier Bakke.

- Det er et rotterace

Lille Martine har en suksesshistorie som er spesiell. Butikken er frittstående, det vil si uten kjedetilknytning, den er plassert i kjøpesenter – og den går med overskudd.

- Oppskriften er hardt arbeid over lang tid. Så enkelt, men så vanskelig, sier Bakke som ofte kommer på jobb klokka seks om morgenen.

- Selv elsker jeg jobben min, så selvsagt skulle jeg anbefalt det. Men den som forsøker må i alle fall vite hva de går til, for å si det slik: Jeg ville ikke anbefalt min egen datter å gjøre dette etter meg. Å holde liv i Lille Martine har ikke vært en dans på roser, sier Bakke som har disse rådene til dem som vil forsøke seg:

- Du må hele tiden være på hugget, være offensiv. Du må jobbe hardt, du kan ikke telle timer. Det er et rotterace, så du må ha konkurranseinstinkt for sjansene for å lykkes er ikke store med mindre du er villig til å ofre mye tid og ressurser. Du må også være klar til å ta alt ansvaret, for du har ingen andre enn deg selv å legge skylda på, sier Bakke.

Utvidet lokalene

Lille Martine selger klær til barn fra nyfødt til 14 år. Det er alt fra innerst til ytterst, det er både brudepikekjoler og parkdresser. Noe av suksessen ligger selvsagt også i vareutvalget.

- En god base med hverdagsklær og så det overraskende krydret. Før plukket jeg ut etter egen smak, nå vet jeg mer hva som selger. Jeg må finne kvalitetsklær til en fornuftig pris, og så er jeg så heldig å ha en lojal kundegruppe, sier Bakke.

Lille Martine har vært i Byhaven siden 2000. Alltid i tredje etasjen, men i fjor fikk de nytt lokale.

- Da fikk vi hundre kvadratmeter større butikk. Nå har vi 270 kvadratmeter, og dermed plass til et større sortiment og vi får stilt ut klærne på en mer oversiktlig måte. Det sa wow! da vi flyttet, enda flere handler her nå. Vi ble en bedre butikk og vi er synlig fra etasjene under, sier Bakke.

Ikke til salgs

Adresseavisen har det siste året skrevet om flere frittstående butikker som går konkurs i kjøpesenter. Bakke trives derimot i Byhaven.

- Ja, det koster å ha butikkk her, men vi er kjempefornøyd med senteret. Vi er riktignok i tredje etasje, men tallene viser at de som kommer opp hit handler mer. De kommer rett og slett fordi de skal hit. Etter at vi flyttet butikken økte også antallet drop-in, fordi butikken er mer synlig, sier Bakke.

Lille Martine har også en nettbutikk. Denne har hatt samme vekst som butikken og utgjør nå 15 prosent av omsetningen.

Bakke har arbeidet hardt i mange år, og hun har slett ikke tenkt å gi seg.

- Lille Martine skal fortsette å vokse. Målet er at om tre år skal også disse lokale være for små. Vi bygger stein på stein.

- Kommer det flere Lille Martine-butikker?

- Nei, jeg vil ha denne ene butikken. Det er babyen min, men den kan vokse.

- Nisjebutikker med suksess blir gjerne kjøpt opp av større kjeder. Hva er prisen for Lille Martine?

- Lille Martine er ikke til salgs. Jeg selger ikke nå når det går så godt. Jeg har slitt så hardt for å komme hit, nå vil jeg selv høste fruktene av hardt arbeid gjennom flere år.

Lite tid til venner

Bakke kommer stadig tilbake til at gode plusstall på bunnlinja skyldes hardt arbeid. Hun synes det er verdt det.

- Jeg har fritid jeg også, men ikke så mye som andre. Jeg er gift med en mann som er Rema-kjøpmann, så vi jobber mye begge to. Det har ikke gått utover familielivet, men hvis det er noe jeg har forsaket så er det tid med venner. Det har blitt lite tid til dem, men de kommer jo hit og handler da, sier Bakke med et smil.

Gründeren liker seg best i butikken, blant kundene. Kontorarbeid legges helst til utenom åpningstid.

- Kundene gir meg energi, jeg vil aldri slutte å jobbe i butikken selv, sier Bakke som i dag har sju ansatte fordelt på to-tre årsverk.

Gode tall: Wenche Bakke kan levere gode tall for butikken Lille Martine i Byhaven. fra 2013 til idag har omsetningen doblet seg.