I et blogginnlegg på hjemmesiden til Koteng Eiendom hvor hun selv jobber, går Koteng kraftig i rette med næringslivskonferansen som i år arrangeres 28. oktober.

Her kan du lese hele innlegget.

Kvinners arena markedsfører seg som en konferanse for «for kvinner som vil opp og frem i ledelse», og som i år har endret konseptet fra «nyte til nytte».

Koteng sier at hun provoseres av invitasjonen hun fikk på e-post, og at hun ikke kan forstå hvorfor konferansen kun er for kvinner. Hun mener samtidig at konferansen i markedsføringen fokuserer på hvordan kvinner via blogg og sosiale medier skal jobbe med å skape seg et image utad.

- Feil inntrykk

Dette synes hun gir et feil inntrykk av hva kvinner burde være opptatt av.

- Jeg er også opptatt av at kvinner skal opp og frem, men jeg syns det er viktig å tenke gjennom hvilke virkemidler som brukes. Vi må ikke skyte oss selv i foten, sier Koteng, som jobber som eiendomsforvalter og kundeansvarlig i Koteng Bolig.

I et debattinnlegg til Adresseavisen skriver Koteng at hvis kvinner ønsker likestilling, så må de begynne å oppføre seg som det er det de ønsker:

«Jeg mener det er viktig at kvinner kommer tydeligere på banen, men jeg kan ikke forstå at det skal bli bedre av å skape et skille mellom kvinner og menn på denne måten. Tenk om det fantes et offentlig arrangement som var ment kun for menn, med interessante foredragsholdere. Jeg hadde nektet å godta det, fordi det er latterlig», skriver hun.

Hun skriver også at programbeskrivelsen «fremstår som en parodi» i hennes verden. Hun mener fokuset er på uviktige ting.

«Lære hva en profesjonell medarbeider er? Er det sånn at det sitter masse kvinner der ute og er usikker på det? Lære og markedsføre deg selv, og bruke blogg for å fremme din jobb? Redskap til å påvirke viktige næringslivs- og lederposisjoner? Det virker som vi skal fokusere på å skape oss et kunstig image og være taktiske, slik jeg leser denne beskrivelsen», skriver hun.

Hun skriver samtidig at konferansen har mange dyktige foredragsholdere, men at det er markedsføringen hun er kritisk til. Hun trekker også frem andre kvinneseminarer, som i rosa skrift frister med «goodiebags til alle deltakere».

«Innholdet i arrangementene kan være bra, men jeg henger meg opp i hvordan dette blir markedsført, og hvorfor ikke menn er inkludert. Det er med på å forsterke et image vi ønsker å komme oss vekk fra. Jeg vil ha likestilling og jeg vil bli tatt seriøst», skriver hun, og sier til Adresseavisen at hun ikke ønsker å delta på konferansen.

- Fortsatt et behov

Prosjektleder Marianne Thomassen i Stjørdal Næringsforum har ledet programkomiteen før årets Kvinners arena-konferanse. Hun sier at det etter 17 år fortsatt er behov for en konferanse med dette navnet, selv om konferansen også er åpen for menn.

- De siste syv årene har de 50 største selskapene på Oslo Børs ansatt til sammen 44 nye toppsjefer. Ingen av dem er kvinner, sier Thomassen, som sier at konferansen som et prosjekt for å få flere kvinner til å bli i Trøndelag og gå inn i lederstillinger.

Hun sier samtidig at Kvinners arena ikke lenger er en typisk kvinnekonferanse slik den var før. Hun sier at de har satt et mål om å tiltrekke seg både flere menn og flere ungdommer på konferansen, og at de har sett på behovene til en større målgruppe enn bare kvinner.

- Vi har faktisk hele tolv foredragsholdere som vil gi konkrete råd som man trenger for å være så dyktig som mulig i jobben sin. Dette er noe som er like viktig for både menn og kvinner, sier Thomassen.

Nobel-prisvinner May-Britt Moser ble kåret til årets «arenakvinne» under fjorårets konferanse.

- Ulike muligheter

Samtidig peker hun på at kvinner i snitt tjener 165 000 kroner mindre i året enn menn, selv om en større andel kvinner har høyere utdanning.

- Etter flere tiår med likestillingspolitikk, har vi fortsatt utfordringer. Kvinner og menn har i dag like rettigheter, men fortsatt ulike muligheter, og dette har vi i 17 år jobbet for å endre. Når 50 prosent av norske lederstillinger bekles av kvinner endrer vi navnet bort fra Kvinners arena, sier hun.

Hun tror mange er usikre på begreper som profesjonell medarbeider, og at mange vil ha nytte av det i et usikkert jobbmarked. Hun tror også at mange vil ha nytte av å høre om hvordan man kan markedsføre seg selv på arbeidsmarkedet.

- Vi har et globalt arbeidsmarked, og i andre land kan det være at folk er flinkere til å markedsføre sine evner, den man er og hvorfor man bør ha akkurat den jobben, sier hun.