De to lederne i Nummeropplysninga AS er begge varetektsfengslet i fire uker, etter at selskapet skal ha lurt bedrifter til å signere avtaler om oppføring i en nettkatalog.

Nummeropplysningas selgere holdt til i Fjordgata i Trondheim, men både fakturaene og inkassokravene ble sendt ut fra et annet selskap på Strindheim.

Pål Wiik Arnesen er daglig leder i selskapet, som i sommer skiftet navn fra TT Inkasso til Inkassofokus AS. Han sier at de sa opp avtalen med Nummeropplysninga fra 1. juli i år, etter å ha levert tjenester for dem siden mars-april.

- Bakgrunnen for oppsigelsen var antall tvister. Vi forsikret oss om at hvis det ble for mange innsigelser, så kunne vi si opp. Dette var ikke noe vi ville være bekjent av, sier Arnesen til Adresseavisen.

Omstridt

Oppdraget for Nummeropplysninga er ikke det første TT Inkasso gjorde for et omstridt katalogselskap. Selskapet har levert de samme tjenestene til Bergen-selskapet Easy Connect, som står bak nettkatalogen 1890.no.

To av personene som drev telefonsalg for Easy Connect var Jonas Voldhagen Myrvold og Amir Spjøtvold Mian. Det er de to samme personene som dukket opp som henholdsvis styreleder og daglig leder i Nummeropplysninga AS, og som nå er siktet for grovt bedrageri og grovt underslag.

Også Easy Connects katalogtjeneste ble anklaget for svindel, blant annet av Oljedirektoratet. Myrvold uttalte seg på vegne av tjenesten 1890 i flere konfliktsaker knyttet til salgene.

Pål Wiik Arnesen sier at de også fikk innsigelser på krav de sendte ut på vegne av Easy Connect, men at det var langt færre.

- Det var ikke i nærheten av samme mengde eller type. Typen innsigelser kan ikke sammenlignes, sier Arnesen.

Mange anmeldelser

Ifølge fengslingskjennelsene mot Myrvold og Mian har politiet i Trøndelag registrert 45 anmeldelser for bedrageri fra bedrifter og andre organisasjoner som føler seg lurt av Nummeropplysninga.

Den vanligste metoden skal ha vært å be bedriftene bekrefte kontaktopplysningene Nummeropplysninga AS hadde på dem, uten å opplyse om at de kjøpte en tjeneste.

På toppen av fakturaene som ble sendt ut sto det TT Fakturaservice. På spørsmål om inkassoselskapet mistenkte at Nummeropplysninga drev med ulovlig virksomhet, svarer Arnesen:

- Vi fakturerte for de, men på fakturaen sto det at kundene skulle ta kontakt med Nummeropplysninga. Men av og til fikk vi også tilbakemeldinger, og da så vi hva slags type innsigelser som kom inn. Dette tok vi opp med de, og vi hadde flere møter hvor vi luftet vår bekymring. Til slutt valgte vi å si opp med de, sier han.

Ifølge Forbrukerrådet er det i strid med god inkassoskikk å drive inn krav som åpenbart er grunnløse, og Arnesen sier at de stanser både fakturaer og inkassokrav når kravene blir bestridt.

Han sier at det varierer hvilke undersøkelser de gjør av selskapene de tar oppdrag for, men sier at de burde sjekket Nummeropplysninga tidligere.

- Ja, det burde vi gjort. Vi har lært av dette, og nå har vi lagt inn bedre bakgrunnssjekker i rutinene vår. Neste gang magefølelsen er dårlig, så vil vi gjøre en grundigere sjekk, helt klart. Dette er ikke noe vi ønsker å være bekjent av, sier han.

- Avsluttet samarbeidet

Ove Johan Kvamme er daglig leder i selskapet Easy Connect i Bergen. Han sier at Myrvold jobbet som telefonselger for dem på provisjonsbasis, men at han var ansatt i andre selskaper. Også Mian jobbet for dem som selger.

- Da vi valgte å trappe ned salget på slutten av 2015, så var det fordi volum på innsigelser økte til et nivå vi ikke var tilfreds med. Kunder mente at de ikke hadde fått full informasjon om produktet, eller at det ble solgt med litt for aggressive salgsmetoder, sier Kvamme, som fastholder at Easy Connect er et seriøst selskap.

- De solgte for oss gjennom hele 2015, og ting gikk veldig bra lenge. Klagenivået begynte å øke sterkt på slutten av 2015, og vi fikk også et par politianmeldelser for å ha gitt uriktig informasjon, sier Kvamme.

Han sier at anmeldelsene ble henlagt. Kvamme sier at Easy Connect også begynte å lydopptak av salgssamtalene, i tillegg til andre tiltak for å unngå konflikter.

- På bakgrunn av sterkt økende klagevolum besluttet vi midlertidig å stoppe alt salg av 1890-profiloppføringer tidlig 2016. Per dato har vi ikke besluttet om salget skal tas opp igjen, men dersom det skjer, blir det trolig med selgere ansatt hos oss. Vi ønsker på ingen måte å bli forbundet med en aktivitet hvor kundene føler seg feilinformert eller lurt, sier han.

Både Myrvold og Mian nekter straffskyld for det de er siktet for. Myrvolds advokat Per Wold sier at hans klient ikke ønsker å kommentere saken ytterligere.