Hotelleier Petter Stordalen, som driver byens største kongresshotell, Clarion Hotel & Congress Trondheim, har allerede foreslått at byens nye storbyhall bygges på Brattøra. Nå foreslår eierne av hotellbygget, Realinvest og E. C. Dahls Eiendom, det samme. De har tatt frem igjen planene for Trondheim Arena, som først ble lansert i 2011.

Styreformann i Realinvest, Hans Hoff, og styreleder Ingolv Høyland i E. C. Dahls Eiendom mener byens nye storstue for messer, idrettsarrangementer og konserter bør bygges på Brattøra.

- Brattøra er best når det gjelder kollektivtrafikk. Du kommer dit med bil, buss, tog, flybussen og hurtigbåt. I Trondheim Arena er det plass til 1000 parkeringsplasser, og det er lett å sette av folk med bil, sier Hoff.

- Flere synergieffekter

- Brattøra scorer vesentlig bedre enn de andre forslagene på infrastruktur, nærhet til hoteller og kompletterende messeområder, hvis den nye hallen ikke er stor nok. Hotellene rundt Trondheim Arena på Brattøra har en kapasitet på 1500 hotellrom her, stor konferansesal og det vil bli rundt 2000 parkeringsplasser i området. Det er flere synergieffekter på Brattøra enn andre areal, sier Høyland.

Bystyret har pålagt rådmannen å utrede og oppdatere faktagrunnlaget for en ny storhall også på andre aktuelle tomter enn på Øya. Etter at bygningsrådet i vår gikk inn for at ny storhall bygges på Øya, har debatten gått høyt. Mange har pekt på Sorgenfri og Lerkendal som mer egnet.

- Samlende landemerke

Trondheim Arena på Brattøra er planlagt som en messe- og kulturarena, og inneholder også treningsanlegg for breddeidrett. Den vil ha plass til 12 500 tilskuere. I underetasjene er det parkering for rundt 1000 biler.

Realinvest og E. C. Dahls Eiendom mener den planlagt hallen på Øya er for liten på sikt.

- Vi må bygge stort nok for alle arrangementene. Men det som er forsvunnet fra debatten, er at arenaen ikke bare skal dekke dette behovet, men også være et samlende landemerke for byen, som operaen er i Sydney. Hallen som er planlagt på Øya, vil ikke sette Trondheim på kartet for å utvikle spennende arkitektur, sier Hoff.

Realinvest og E. C. Dahls Eiendom ønsker å bygge på nordsiden av Havnegata, innerst på Pir II. Der er det i dag lagerbygg og parkering.

- Flest arbeidsplasser og skatteinnteker

I debatten om en ny storbyhall på Øya, er det pekt på trafikale utfordringer for publikum og naboer, men også for arrangørene.

- Trafikken til arenaen er viktig. Trondheim Arena kan ta imot seks trailere for avlessing samtidig. Da kan de komme raskt ut og inn. De store konsertartistene har 10–12 trailere, sier Hoff.

Både han og Høyland mener en ny storbyhall vil gi mest effekt for resten av byen hvis den legges til Brattøra.

- Når hallen ligger i sentrum, har folk mulighet til å gå ut og spise og drikke før eller etter arrangementet. Det gir en overrislingseffekt for byen, som er mye større. Det vil være med på å styrke Midtbyen. Dersom den ligger på Sorgenfri og Lerkendal, vil man heller kjøre hjem etterpå. Det skaper arbeidsplasser, skatteinntekter og flere kulturopplevelser for oss som bor i byen, sier Høyland.

- Vil dele på regningen

Kostnadene ved Trondheim Arena er estimert. Ifølge tallene fra 2011, vil storbyhallen koste vel 1,1 milliard kroner. 740 millioner foreslås dekket inn ved at Trondheim kommune selger tomta på Øya til boligbygging, og at Trondheim Parkering kjøper parkeringsplassene i hallen og drifter dem. Resten av finansieringen, 365 millioner kroner, foreslår Høyland og Hoff dekkes av et offentlig/privat samarbeid. Petter Stordalen sa til Adresseavisen at han er villig til å være med på å spleise, dersom den nye hallen kommer på Brattøra. Det kan også Realinvest og E. C. Dahls Eiendom, som eies av Rema-gründer Odd Reitan.

- Det er for tidlig å si med hvor mye, sier Høyland.

I forbindelse med den nye utredningen som rådmannen holder på med, skal Hoff og Høyland presentere Trondheim Arena for administrasjonen i kommunen.

Er havneområde

Brattøra-alternativet har vært med i den politiske behandlingen tidligere. Det som satte en stopper for det i 2012, er at tomta eies av Trondheim Havn. Kystverket frarådet da at tomta omreguleres, så lenge det ikke er bestemt hvor et logistikknutepunkt og framtidig havn skal ligge.

Interkommunalt eide Trondheim Havn avviser også nå å avstå tomta til en ny storbyhall. I tillegg til den tidligere begrunnelsen, har den planlagte byutviklingen på Nyhavna ført til at mange havnerelaterte virksomheter må flytte. Pir II, hvor Trondheim Arena er planlagt, er en viktig brikke i den kabalen. I tillegg kan området gi rom for nye transport- og logistikkløsninger, ifølge Trondheim Havn.

- Mulig på lang sikt

Rådmann Morten Wolden i Trondheim kommune sier Brattøra og Nyhavna kan være et alternativer for en storbyhall i et langsiktig perspektiv.

- I tilfelle politikerne lander på å ikke bygge ut Trondheim Spektrum på Øya, men endrer standpunkt i saken og velger den minste utbyggingsløsningen, som er å erstatte to av hallene, kan en se for seg på sikt at både Sluppen, Brattøra og Sorgenfri er en mulig fremtidig løsning for en storbyhall. For en konsert- og messearrangør er Brattøra en utmerket lokalisering. I forhold til hverdagsidrett skiller det seg ikke like mye ut, sier Wolden.

Dette er storbyhallen Trondheim Arena som Realinvest og E. C. Dahls Eiendom mener bør bygges på Brattøra. Tegnigen er fra da forslaget først ble presentert i 2011. Foto: Spacegroup/Optiman/Realinvest
Området. Tomta hvor Realinvest og E.C. Dahls Eiendom foreslår å bygge en ny storbyhall, er på 18 mål og ligger på Pir II på Brattøra. Foto: Realinvest