Espen Arntzen (34) er eier og daglig leder i butikken, som er spesialist på sneakers eller joggesko. Skills ble startet i 2012, og har i årene etter gått med overskudd og omsetningen har økt.

- Vi har hatt en jevn fremgang, og det ser ut som om vi øker salget med 35 prosent også i år, sier Arntzen.

I fjor omsatte Skills for 6,4 millioner kroner uten moms. Det er en økning på hele 35 prosent fra 2014, da omsetningen var på 4,7 millioner. I fjor økte også overskuddet kraftig, og endte på 1,2 millioner før skatt. Butikken har seks ansatte, som jobber 3,5 årsverk.

- Er en kultur

Foruten at sneakers har vært en del av motebildet de siste årene, mener Arntzen at måten kundene blir møtt i butikken med kunnskap om skoene, også er en del av forklaringen på veksten.

- Vi er en ren sneaker-butikk og vi skal ha det bredeste utvalget av sneakers som finnes der ute. Sneakers har lenge vært en kultur, men har nådd så bredt at godt voksne også kommer hit og kjøper sko, sier Arntzen.

Her kan du lese om gründeren Silje Landevåg som selger treningsklær og sneakers.

Instagram selger

I butikken selges sko fra blant annet Adidas, Nike, Asics, Reebok og New Balanse. De ulike modellene er utstilt fra gulv til tak. Sosiale media som Facebook og Instagram er også viktig for å vise frem skoene, forteller Arntzen.

- Når vi legger ut bilder av sko på Instagram, så kommer det ofte kunder og spør om dem i butikken samme dag. Det er alt fra ungdomsskoleelever til mor eller far, og selvfølgelig de som har ordentlig interesse for sneakers, sier Arntzen.

Åpnet nettbutikk

Skills åpnet også nettbutikk for to måneder siden.

- Vi har stor etterspørsel fra folk i andre byer, som ønsker å oppleve butikken på nett. De fleste kundene på nettet, rundt 70 prosent, er fra Østlandet og Nord-Norge. Resten er fra distriktet rundt Trondheim, sier Arntzen.

Han forteller at de legger stor vekt på bildene av skoene når de presenterer dem i nettbutikken.

Best på lønnsomhet

Selv om også andre skobutikker, sportsbutikker og klesbutikker selger sneakers, opplever ikke Arntzen dem som konkurrenter.

- 90 prosent av det vi har, er det ingen andre som har i byen. Konseptet vårt bygger på å være en ren sneaker butikk. Det skal være kult og gøy å handle her, og å gå ut av butikken med Skills-posen, sier Arntzen, og legger til.

- Flere klesbutikker selger også sneakers. Det er bra for oss, fordi de da viser at sneakers er noe som alle skal ha, sier Arntzen.

Blant Trondheims skokunder har hvite sneakers slått an.

I forbindelse med kåringen Årets kremmer som Sparebank 1 SMN arrangerer, har banken gått gjennom regnskapene til lokalt eide handelsbedrifter i Trondheim og randkommunene. Dameklesbutikken Carma ble nylig kåret til Årets kremmer, mens Skills ble nummer to på rangeringen med en omsetningsvekst på 35 prosent i fjor. Skills hadde den beste lønnsomheten, med en resultatgrad på 18 prosent.

Blir i Midtbyen

Til tross for veksten skal ikke Arntzen utvide med flere butikker i Trondheim, men han ser etter et større lokale.

- Vi ønsker fortsatt å være i Midtbyen. Vi ligger i Midtbyen fordi det er en destinasjon man alltid har dratt for å handle, og vi ønsker å bidra til et spennende shopping-miljø i byen vår. Jeg tror trøndere har fått opp øynene for at det er blitt så mange flinke drivere med flotte og spennende butikker i Midtbyen, sier Arntzen.