Ole T. Bjørneviks Boa Offshore og datterselskapene jobber for å få med kreditorene på en ledelsens redningsplan for rederiet, etter at fallet i oljeprisen har ført til lavere aktivitet og mindre inntekter. Boa Offshore hadde ved utgangen av september en gjeld på 3,4 milliarder kroner, hvorav 1,375 milliarder til bankene. Etter det Adresseavisen erfarer utgjør lån fra Sparebank 1 SMN nesten halvparten av bankgjelden, i underkant av 700 millioner.

- Holdt ut lenge

Helland er ikke overrasket over at også Boa Offshore nå er kraftig rammet av krisen, og vil legge frem et restruktureringsforslag for gjelden for de største kreditorene.

- Dette er ikke mer dramatisk enn for andre i samme bransje. At han kommer til kreditorene nå, viser at Bjørnevik har holdt ut lenger enn de aller fleste. Andre offshorerederier har hatt diskusjoner med banker og obligasjonslångivere allerede. Det er ingen overraskelse for noen at det går dårlig i dette markedet, sier Helland.

Sparebanken har sikret gjelden sin med pant på én milliard til sammen i de to ankerhåndteringsfartøyene «Boa Bison» og «Boa Jarl», som ble bygd ved det tidligere Noryards-verftet i Rissa i 2015. De ble bygd for å ta på seg oppdrag i oljefeltene i Nordsjøen. Både «Boa Bison» og «Boa Jarl» er på vei til opplag i Polen. Boa Offshore ønsker nå å selge de to fartøyene.

På grunn av pantet er ikke Helland bekymret for tap på disse.

- Det handler om vår posisjon som sikret bank. Vi har guidet markedet på tapsanslag for året på 500 millioner kroner. Det som skjer med Boa Offshore i disse dager endrer ikke det, sier Helland.

Venter tap i offshore

Da Sparebank 1 SMN la frem regnskapet for tredje kvartal, sa konsernsjef Finn Haugan at han i verste fall ser for seg et tap på 1,2 milliarder i offshore gjennom hele lavkonjunkturen, på grunn av konkurser og salg av båter med tap. Banken har lånt ut seks milliarder til næringen, det meste til rederier på Sunnmøre. Sparebanken har blant annet lånt ut penger til rederiet Havila på Sunnmøre som denne uka ble reddet fra konkurs.

Boa Offshore og datterselskapene har en flåte på drøyt 40 offshoreskip, lektere og taubåter. I dag er tre taubåter og tre offshorefartøy på vei til opplag.

- Er i flere marked

Helland peker på at Ole T. Bjørneviks konsern ikke bare opererer i offshoremarkedet, som nå er i krise.

- SMN er inne på finansieringen av taubåter, lektere og ankerhåndteringsfartøy, og litt mindre enn en tredel av lånene er relatert til sistnevnte. Vi er derfor veldig komfortable med vår posisjon, sier Helland.

Foruten bankgjelden, har Boa Offshore 1,97 milliarder i obligasjonslån. Fire av lånene til Boa Offshore er notert på Oslo Børs, og forfaller i 2018 og 2019.

Ole T. Bjørnevik vil ha med seg kreditorene på en redningsplan for rederiet, som har gjeld på 3,4 milliarder kroner. Foto: MORTEN ANTONSEN