- 2016 var et skikkelig jobbeår for Rema 1000. Det var et år preget av mange tydelige retningsvalg og bygging for fremtidig vekst, sier kommunikasjonsdirektør i Rema 1000, Mette Fossum.

Klokken 12 onsdag 4. januar tar i underkant av 600 Rema-kjøpmenn plass i The Qube på Gardermoen for å få høre alt om Æ. Nysatsingen som skal løfte Rema 1000 inn i fremtiden.

- Vi har brukt 2016 på å jobbe med dette. Det er veldig viktig for oss å være nytenkende og satse på uventede ting. Treffe kundene våre der de er og der de ønsker å ha oss, sier Fossum.

Mette Fossum, kommunikasjonsdirektør i Rema 1000

Holder tett til onsdag

Og, nei, og Adresseavisen kan fortsatt ikke med sikkerhet si hva «Æ» er. Ikke særlig mer enn det vi allerede har fortalt, nemlig at søknaden Rema 1000 har inne hos Patentstyret på varemerkeregistreringen av Æ. Der søkes det blant annet om bruk av Æ til netthandel og kundelojalitetstjenester.

Samtidig har Rema også sikret seg nettdomenene ægo.no og aego.no, og søker varemerkeregistrering av ÆGO og Vigo. Sistnevnte er navnet på en app Rema 1000 lanserte i Danmark i oktober der, en handleliste man kan dele med andre i appen så de kan handle for deg og tjene noen kroner på det.

Lars Kristian Lindberg, administrerende direktør kategori og innkjøp Rema 1000 Norge, skal presentere kjedens nye konsept «Æ» for kjøpmennene.

At det er en av to administrerende direktører i Rema 1000, Lars Kristian Lindberg med ansvar for kategori og innkjøp, som står for presentasjonen onsdag formiddag, kan kanskje gi enda en pekepinne på hva dette handler om.

Fra nest størst til nest minst

Hendelser og utvikling de par siste årene, tilsier at Rema 1000 trenger en ny giv. Veksten i butikkomsetning forstatte fra 2014 til 2015 som endte på 54 milliarder kroner i Norge og Danmark. Omsetningen i 2016 får vi foreløpig ikke vite, men markedsveksten har flatet ut i 2016.

I 2013 passerte Rema for første gang Coop og inntok andreplassen bak Norgesgruppen som Norges ledende dagligvareaktør. Noe som året etter ble behørig feiret med kjøpmannsmøte i Las Vegas, betalt av Rema 1000.

I 2015, derimot, ramlet Rema ned på tredjeplass igjen etter at Coop kjøpte opp Ica Norge og overtok rundt 300 butikker over natten 15. april 2015. Bare lilleputt Bunnpris har siden da hatt lavere markedsandel enn Rema 1000.

Da Coops oppkjøp av Ica ble offentliggjort, ble det like etter også kjent at også Rema hadde vært aktuell kjøper. Men 2,5 milliarder kroner, som Coop betalte, skal ha vært uaktuelt mye for Rema. Rema klarte imidlertid å sikre seg en rekke leiekontrakter for flere Ica-butikker før Coop kom inn. Men Coop vokste naturlig nok forbi Rema, og både lille Bunnpris og Remas argeste konkurrent, Norgesgruppen, sikret seg flere av Ica-butikkene ved oppkjøpet.

Saken fortsetter under grafikken

Den argeste konkurrenten

Rema og særlig Ole Robert Reitans irritasjon over Norgesgruppens vekst, har kommet klart til uttrykk i flere omganger. Med Ica-exiten i 2015 vokste aktøren som blant annet eier Kiwi, Joker, Meny, Spar og Ultra til en markedsandel på over 41 prosent.

- Tilsynet viser manglende forståelse for bransjen, sa Ole Robert Reitan om at Konkurransetilsynet tillot Norgesgruppen å vokse og dermed styrke sin innkjøpsmakt overfor leverandørene.

Kritisk var han også til at tilsynet godkjente en ny innkjøpsavtale mellom Bunnpris og Norgesgruppen. En avtale Rema hadde hatt med Bunnpris fra 2011.

Men konflikten med Norgesgruppen toppet seg kanskje da Reitan i januar i fjor troppet opp på Oslo sentrum politistasjon, med invitert presse på slep, med en anmeldelse av 120 av konkurrentenes søndagsåpne butikker. De fleste i Norgesgruppen. Anmeldelsene gjaldt brudd på regelverket om maksimumsareal for såkalte Brustadbuer.

- Oppnådde det viktigste

Etter kort tid kunngjorde Oslo-politiet at de ikke ville prioritere saken og henla anmeldelsene. Men ordkrigen mellom dagligvareaktørene og oppmerksomhet i media og blant enkelte statsråder, ga uttelling for Rema.

- Det er mulig mange mener det var dårlig omdømmestrategi. Men vi lyktes med det som var det aller viktigste for oss, nemlig at Norgesgruppen stengte eller bygde om butikker som brøt loven. For oss handlet dette om å kunne konkurrere på like vilkår innenfor rammebetingelsene. Om det var populært eller ikke, kunne vi ikke forholde oss til, sier Mette et år etter søndagsstuntet.

Les også: Norgesgruppen lover opprydning, men Rema tror ikke på dem

En svindyr priskrig før jul 2015, som fortsatte blant annet i påsken og før jul 2016, var kostbar for alle lavpriskjedene, også Rema. Økt konkurranse fra Coops nye lavpriskonsept Extra og Norgesgruppens Kiwi-kjede som tar innpå Rema som landets største lavpriskjede har også preget Rema-året 2016.

Vant viktig pristest

Rema vant soleklart VGs matbørs før jul, noe av det vikgtigste lavpriskjedene måler seg på. Men likevel; både Extra og Kiwi har i 2016 vokst raskere enn Rema. Kiwi har passert Rema i antall butikker, men med lavere omsetning per butikk, er Rema 1000 fortsatt landets største lavpriskjede målt i hvor mye penger kundene legger igjen.

Foran Remas riksmøte i Trondheim 20. august, var Ole Robert Reitan klar på at markedsveksten gjerne skulle vært større enn 0,4 prosent halvvegs inn i 2016.

- Vi har aldri hatt så gode kjøpmannsresultater som i 2015, og første halvår i år er enda bedre.Vi har vekst på om lag fem prosent, jeg tror det er 5,3 prosent helt nøyaktig, så langt i år. Det blir en del på en omsetning på 40 milliarder. Men vi kunne tenkt oss mer, sa Ole Robert Reitan til Adresseavisen da.

Kilder Adresseavisen har snakket med, mener utflating av veksten i Rema er forklaringen bak noe annet som preget Rema i fjor: Rykter om at Reitan ville selge hele kjeden. Da Adresseavisen i august spurte Ole Robert Reitan om ryktene, var svaret kontant avvisende:

- Det har bestandig, med jevne mellomrom, vært rykter om det. Det er ikke noe hold i de ryktene. Hva skulle jeg funnet på da? sa Reitan.

Ole Robert Reitan ved sommerens riksmøte i Trondheim. 4. januar samles kjøpmennene til ekstraordinært riksmøte på Gardermoen.

Rykteflom

Før jul tok rykteflommen seg opp igjen såpass at Reitan gikk ut i en video på Rema 1000s Facebook-side og avviste at Rema skulle selges.

Så sent som tirsdag siterer Finansavisen anonyme kilder på at investeringsbanken Goldman Sachs jaktet kjøper for Rema som var villig til å betale 50 milliarder kroner. Reitangruppens økonomidirektør Kristin Genton benekter overfor Finansavisen at noen megler har vært engasjert.

- Rema er ikke til salgs. Det har vi vært tydelige på hele veien, sier Mette Fossum.

- Likevel er det hyggelig å lese at selskapet verdsettes så høyt. Men så er vi også et godt drevet selskap med svært gode resultater, sier hun.