Til tross for at hun i en årrekke har analysert de globale olje- og energimarkedene, mener Nordeas Thina Saltvedt at det ikke er innen olje at Trondheims fortrinn ligger. Hun mener derimot det grønne skiftet er som skapt for regionen.

- Det er fordi det grønne skiftet er teknologi. Dere har NTNU og Sintef, de to største forskningsinstitusjonene innen teknologi. Trondheim kunne blitt verdensledende innen shipping. Både når det gjelder batteridrevne skip, selvgående skip og andre nyvinninger, sier Saltvedt.

Liten økning i oljeprisen

Torsdag delte sjefanalytikeren sine spådommer med trøndersk næringsliv i Harmoniens lokaler i Trondheim. Her gjennomgikk hun Nordeas utsikter for oljeprisen i tiden fremover, med store teknologiske endringer innen transportsektoren som én av tingene som kan forandre norsk næringsliv på litt sikt.

Saltvedt mener oljeprisen aldri vil nå samme nivå som vi har sett foregående år.

- Opec-landenes avtale om å kutte oljeproduksjonen har allerede ført til at oljeprisen har steget med 20 prosent. Men den vil ikke stige så veldig mye mer enn det verken i år, eller neste år, sier Saltvedt.

I skrivende stund ligger oljeprisen på rundt 57 dollar fatet. Saltvedt tror gjennomsnittsprisen for 2017 vil ligge på dette nivået. I 2018 tror hun gjennomsnittet vil ligge på rundt 62 dollar fatet.

- Det er et usikkerhetsmoment om landene som har inngått avtale om kutt faktisk overholder alt de har forpliktet seg til. Når oljeprisen stiger til over 55 dollar fatet, er det også sannsynlig at amerikanerne kommer i gang med skiferoljeproduksjonen igjen, noe som vil føre mer olje til markedet og dempe prisveksten. Amerikanernes inntog er forsterket av at Donald Trump ser ut til å være mer villig til å eksportere amerikansk olje og gass enn forgjengerne, sier Saltvedt.

Trøbbel for oljeselskaper

Det som kanskje er enda mer interessant, er utsiktene for oljeprisen på lengre sikt. Sjefanalytikeren forventer nemlig at etterspørselen etter olje, og dermed også prisene, kommer til å stige ytterligere frem mot 2020. Men da vil prisen flate ut og falle. Allerede i midten av neste tiår forventer hun at oljeetterspørselen vil gå ned.

- Grønnere teknologi- og energiløsninger sørger for dette. Fortsetter batteriprisene å falle som de gjør i dag, vil elbiler være konkurransedyktige på pris uten subsidier allerede i 2022. 3D-printing kan føre til at man kan produsere deler nærmere der råvarene utvinnes, og på den måten kutte energibehovet for transport kraftig. I tillegg gjør nyvinninger innen transportløsninger i byene, slik som selvgående kjøretøyer og at man kan dele bil i stedet for å eie selv, at behovet for olje vil falle, mener Saltvedt.

Dette vil føre til en radikal forandring for oljeselskapene. Saltvedt mener det fortsatt er en fremtid for dem, men at verdsettingen vil endres.

- Før har selskapene fått sin verdi ut fra hvor store oljereserver de sitter på. Når man vet at etterspørselen etter olje ikke skal fortsette i overskuelig fremtid, kommer dette til å endre seg. Da blir effektivitet mye mer verdsatt. Selskapet som kan utvinne olje og gass mest effektivt vinner frem, mener Saltvedt.

Hun mener norsk oljebransjes argument om at oljeproduksjonen her kommer til å overleve fordi den er renere å produsere enn andre steder i verden, er et sidespor.

- Det er mindre utslipp i norsk oljeproduksjon enn andre deler av verden i dag, og det er flott. Men det er ikke noe argument for at norske selskaper vil leve lenger enn andre, fordi ren produksjon verdsettes ikke. Selskapene får ikke noe igjen for det, og hvis de fikk det, er det andre som har større potensial til å få til en enda renere produksjon enn her i Norge. Pris og lønnsomhet vil alltid være viktigst, mener Saltvedt.

- Hva betyr dette for Statoil og for eksempel oljeselskapet Okea, som holder til i Trondheim?

- Statoil kommer til å bygge ut Johan Sverdrup, det er på langt nært over. Okea kan komme inn som en utfordrer og presse pris og kostnader. Klarer de det, er det også muligheter for dem. Oljealderen er ikke over ennå, sier Saltvedt.

Store muligheter i Trondheim

Mulighetene for virkelig økonomisk vekst fremover mener Saltvedt derfor finnes andre steder, og nevnte shipping er ett felt hun mener Trondheim kan markere seg innen.

- Bedrifter i Trondheim har allerede produsert helelektriske båter, selvgående skip og levert teknologi til elektriske ferjer, sier Saltvedt.

Blant selskapene som er nevnt i Saltvedts eksempler er Selfa, som har laget verdens første helelektriske fiskebåt. Den benytter batteriteknologi som er utviklet av Siemens i Trondheim. Siemens leverer også batterier til alle verdens elektriske ferjer.

I fjor ble også Trondheimsfjorden godkjent som testområde for autonome skip.

- Tenk deg hvor herlig det ville vært å bestille en førerløs taxi på telefonen hjemmefra, ta en førerløs elektrisk båt over fjorden, og bli hentet av en ny førerløs bil på den andre siden? Det er teknisk mulig å gjøre det allerede i dag, og da skjønner man at forutsetningene for næringslivet også endrer seg, sier Saltvedt.