I Norge har ingen av de store dagligvareaktørene for alvor meldt seg på netthandel-bølgen. Årsaken er at tjenestene stort sett er solide tapssluk på grunn av kostbar leveringslogistikk.

Den danske delen av Reitan-eide Rema 1000, har funnet løsningen som eliminerer dette problemet: De har fått kundene til å ta hele jobben selv gjennom en delingsøkonomisk innkjøps- og utbringingstjeneste kalt Vigo.

- Ingen har noe sted i verden fått netthandel av dagligvarer til å henge sammen økonomisk. Men forbrukerne vil gjerne ha mat levert på døra. Derfor snudde vi hele konseptet på hodet og kom frem til denne verdensnyheten basert på deleøkonomi-tenkning. Vigo tar i bruk kundene som en ressurs og går litt tilbake til en tid der man hjelper hverandre, sier Henrik Burkal, administrerende direktør for Rema 1000 Danmark.

Les også: Tjener ikke penger på mat på nett - ennå

På Æ-lanseringen

Sammen med administrerende direktør for Vigo, Jesper Bove-Nielsen, var Burkal til stede da Rema 1000 lanserte den mye omtalte Æ-appen på Gardermoen 4. januar.

Etter at Adresseavisen fortalte at Rema samtidig med varemerkeregistreringen av Æ hos Patentstyret, søkte om norsk varemerkebeskyttelse av Vigo, Ægo og domeneregistrerte ægo.no og aego.no, var det flere som ventet at Æ kunne vise seg å være noe tilsvarende danske Remas Vigo.

Når Æ viste seg å være en app for kundelojalitet og rabattordning, er spørsmålet om en norsk Vigo-variant er det neste for Rema. Rema i Norge holder døra åpen.

- Vi har ting på lager og vi lanserer mer i løpet av året, det første allerede første kvartal. En av tingene vi følger med på er hvordan det går med Vigo i Danmark, sier Lars Kristian Lindberg, administrerende direktør for kategori, innkjøp og strategi i Rema 1000 i Norge.

I Danmark ble Vigo lansert i oktober 2016. 40 000 dansker har tatt i bruk appen som har Rema blå/rød/hvite R som ikon i Appstore og Google Play. Noe som kan forklare litt av hvorfor kjedens nye norske app måtte få et annet ikon enn R, og ble til Æ.

Les også: Frykter at Æ sender Rema inn i dødsspiral

Les også: Æ-en ble en nedtur

Handle for hverandre

I Vigo-appen setter du opp handlelisten din og når du ønsker varene levert. Betaling legger du inn via Mobile pay som kommuniserer med appen så varene betales når de er levert. Så blir handlelisten lagt ut til andre brukere av appen.

Har noen så tid og lyst til å handle for deg, enten for å hjelpe, fordi de allerede er i butikken og kan ta med litt ekstra, eller fordi de ønsker å tjene noen kroner, får du beskjed. Innkjøperen sørger for betalingen i butikken og kommer hjem til deg med varene innen en time. For dette får innkjøperen 39 kroner, 49 kroner eller 59 kroner avhengig av antall poser.

- Ved tradisjonell netthandel med dagligvarer, har man et sentrallager hvor lastebilder med varer skal kjøres ut til flere kunde. Men egentlig er hver enkelt Rema-butikk et velfungerende lager, og istedenfor én lastebil som kjører til ti kunder, har vi ti biler som kjører ut til ti kunder. Noe som gir mye større fleksibilitet, sier han.

Les også: Koteng mener Reitan dekkes for negativt

- For tidlig å bedømme

Vigo har ikke krav om minimum handlebeløp og kan gi mye raskere levering av varer enn de andre netthandel-tjenester. Men det er leverings- og logistikkdelen av tjenesten som er den virkelige store forskjellen.

- Når man overlater til kundene å levere til hverandre, kan det slå positivt ut for Remas del, sier handelsekspert Arne Matre, partner i revisjons- og rådgivningsselskapet EY.

Han mener imidlertid det er litt for tidlig å si hvor godt Vigo vil slå an.

- Kan godt hende de lykkes veldig godt i Danmark. Danskene er generelt mer kostnadsfokusert enn norske forbrukere. Flere aktører har stukket seg langt for å tilby tjenester som viser seg å være umulig å tjene penger på, sier Matre.

- Vi har lite kultur for delingsøkonomi-tjenester i Norge. Spørsmålet er om det blir ansett som for mye styr å åpne for at naboer, venner, jobbkollegaer aller andre skal handle for seg fremfor å gå i butikken selv, sier han.

Han tror ganske sikkert Rema eller andre aktører vil innføre en variant av Vigo i Norge, men da helst som et pilotprosjekt eller prøveprosjekt.

Les også: Datatilsynet gransker butikkers kundeordninger

Les også: Tøft Rema-år er bakteppe for «Æ»

Dansk løsning: «Vi handler for hverandre» er Vigo-mottoet i appen Rema har tatt ibruk i Danmark. Foto: Marianne Tønset