- Vi har ganske mange ekstra ansatte på grunn av avtalen vi i dag har med Rema. Nå skal avtalen reforhandles ganske snart, og vi vet ikke hva fremtiden vil bringe.

Det sier daglig leder Kjell-Ove Oftedal ved Røroskjøtt. Den mellomstore bedriften er en av rundt 15 lokalmatprodusenter i Trøndelag som leverer til Rema i Midt-Norge.

Om kort tid skal avtalen med Rema reforhandles. Både for Røroskjøtt og flere av de andre som ennå ikke vet noe om hva Remas bestevenn-strategi slår ut for deres bedrifter.

- Vi har hatt et veldig positivt samarbeid med Rema så langt. Jeg forventer at Rema ønsker å videreføre avtalen. Håpet er at vi kan få levere enda mer fremover, sier Oftedal i Røroskjøtt.

Stor leverandør: Kjell Ove Oftedal ved Røroskjøtt med noen av varene Rema selger oghar vært med på å utvikle. Nå skal de snart inn i nye forhandlinger med dagligvarekjeden.

Se listen over lokalmatleverandører i Rema 1000 Midt-Norge, samt listen over hvilke varer som skal ut, nederst i saken.

Les også: Rema øker salget i Midt-Norge mens strategidebatten går

- Avgjørende avtale

Omtrent samme oppfatning har en annen lokal Rema-leverandør og en av Meråkers største private arbeidsgivere, Meråker Kjøtt.

- Rema-avtalen er avgjørende for oss. De er en stor bidragsyter på vår omsetning. Man vet jo aldri, men det virker jo som de er fornøyde med oss. Til syvende og sist er det jo kundene som avgjør, sier daglig leder Arild Holmen i Meråker Kjøtt.

Enorm oppmerksomhet er viet de store store nasjonale leverandøerene som mister hylleplass hos Rema, når dagligvarekjempen ikke lengre vil ha like eller lignende produkter fra ulike leverandører.

Den ledige hylleplassen skal fylles med Remas egne merkevarer (EMV) og mer lokalmat. Men hva det innebærer av enkeltprodukter eller lokale leverandører, er Rema foreløpig langt mindre konkret på.

Les også: Konkurransetilsynet følger Rema-striden

Les også: Lerum syltetøy, Knorrs sauser og Ajax forsvinner fra Rema

Best i Rema-klassen

Fra Remas hovedkontor i Oslo vil ingen snakke med oss om den nye vareutvalgs-strategien. Mye kan likevel tyde på at flere regioner skal følge etter i sporet Rema i Midt-Norges har tråkket opp. Her har lokalmat hatt hylleplass i mange år allerede. Mest i de enkeltbutikkene hvor lokalmerket står sterkest, men stort sett i hele regionen. Imidlertid ikke noe særlig utenfor.

- I Rema har vi i Trøndelag vært best i klassen på å bygge opp med lokale leverandører. Vi har etablert oss med Smaken av Trøndelag og signert Trøndersk matmanifest. Rema-kunder i vår region, vil derfor ikke merke så stor forskjell i vareutvalget. Men vi justerer oss hele tiden, sier Brynjar Hovstein, regiondirektør for Rema 1000 Trondheim.

Mye fra Frosta: Regiondirektørene Brynjar Hovstein og Vidar Andersen i Rema kan vise til storsatsing på lokalmat, blant annet en rekke grønnsaker fra Frosta. Nå kan Remas hylleopprydding gi mer plass til lokalmat.

Så sent som i forrige uke hadde den andre trønderske regiondirektøren, Vidar Andersen i Rema Midt-Norge (utenfor Trondheim), møte med 30 bær- og fruktbønder fra Malvik og Stjørdal.

- Begrepet lokalmat selges best lokalt er og vil bli sentralt for Rema 1000 Midt-Norge fremover. Det er svært så groende interesse for å starte dyrking lokalt for å lever til Rema. Men hovedtrekket i Midt-Norge er at vi ikke tar inn ny lokalmat, men utvider den plassen vi allerede har til lokalprodusentene. Vi har utallige lokale leverandører som er med og bidrar til at vi har et mer spennende utvalg i våre butikker, sier Andersen.

Les også: Rema hiver ut flere Coca-Cola produkter

Les også: Koteng mener Reitan dekkes for negativt

Økte omsetningen med 32 prosent

Rema Midt-Norges liste over lokalmatleverandører teller 15 produsenter fra store deler av regionen. Røroskjøtt, under den større paraplyen Rørosmat, er en av flere som har en stor del av sin omsetning knyttet nettopp til avtalen med Rema 1000.

Avtalen som ble inngått i 2014 var en av årsakene til omsetningsøkningen på voldsomme 32 prosent fra 27 millioner i 2014 til 36 millioner året etter. Treårsavtalen de sitter på, gjør at arbeidsstokken mer enn dobles i lammekjøtt-sesongen.

- Vi har syv faste ansatte og nesten dobbelt så mange i sesong, hovedsakelig på grunn av avtalen med Rema, sier Oftedal.

- Rema er blant de største kundene våre og desidert størst i dagligvare. Røroslam er et produkt de selv har vært med å utvikle. Og selv om Rema har fokus på det som er billig, har de også kvalitetsbevisste kunder. Og det er der vi føler vi kan levere, sier han.

- Presser Rema dere på pris?

- Ja, det gjør de overfor oss på lik linje med alle andre. Det er helt naturlig. Men det blir også akseptert at vi har et annet kostnadsnivå enn storindustrien, sier Oftedal.

Les også: Nå har Rema avslørt hva Æ er

Les også: Disse matvarene trenger du aldri kjøpe til fullpris

Har ikke hørt noe for i år

Samme oppfatning har flere trønderske lokalmatprodusenter Adresseavisen har snakket med. En annen ting de har til felles, er foreløpig usikkerhet rundt nye avtaler med Rema.

- Det er litt merkelig at du spør om ny avtale, sier daglig leder Øivind Pettersen når vi ringer ham.

- For i år er vi ikke blitt innkalt til noen forhandlingsmøte med Rema. Fjorårets avtale har bare fortsatt å virke og vi har ikke hørt noe om hva som skjer videre. Men så har vi da heller ikke fått noe signal om at vi skal ut. Vi kan jo håper vi får komme inn med litt mer. Rema er en viktig kunde og utgjør en betydelig andel av omsetningen vår, sier han.

Familiebedriften Rørvik fiskemat leverer en rekke produkter til Rema i Midt-Norge. Øivind Pettersen håper på muligheten til å levere enda litt mer.

Pettersen innrømmer at det er spenning knyttet til reforhandling av avtalen med Rema. Og spenning skal det være, ifølge Vidar Andersen i Rema Midt-Norge.

- Det er helt vanlig og nødvendig i næringslivet at leverandører er spent før forhandlinger med kunder, sier Andersen.