- Den Gyldne Omvei, festival-Trondheim og Røros er bare tre av flere gode eksempler på at når alle drar i samme retning, så blir helhetsopplevelsen veldig bra. Der er kanskje Trøndelag et fyrtårn, eller glem kanskje. Dere er et fyrtårn, sier NHO-direktør Kristin Skogen Lund.

HER ER BEVISET: Trøndelag troner på lokalmattoppen

Rekord på rekord

Allerede før tallene for desember kommer, kan reiselivet i Trøndelag vise til et 2016 som slår det meste av rekorder innen overnatting. Og det er ikke bare byen Trondheim som sørger for det, men hele Trøndelag kan se tilbake på et drømmeår.

Ifølge ferske SSB-tall er det per november 2016 økning for overnattinger på hoteller, campingplasser og hyttegrender i Trøndelag på 5 prosent, mens gjennomsnittet for Norge er 4 prosent.

* For solgte hotellrom i de 11 første måneder 2016 kommer Nord-Trøndelag fylke best ut av samtlige med en økning på 12,2 prosent (285 245 overnattinger). Beleggsprosenten er på 51 samlet sett 2016, og omsetningen er økt med over 12 prosent.

* Sør-Trøndelag kan glede seg over økning på 4 prosent, og nærmer seg én million solgte rom i fjor. Beleggsprosenten er nær 59 (62 bare i november), og omsetningen er økt med 7 prosent målt mot 2015.

* Hotell-tall for Trondheim viser økning fra 2015 på både omsetning (7,6 prosent), pris (3,8 prosent) og beleggsprosent på 65,6.

Ifølge markedsrapporten til Nordic Hotel Consulting var omsetning, oppnådde priser og antall solgte rom bare i november i fjor «all time high» for Trondheim-hotellene.

Stor optimisme

- Tallene er gledelige, både når det gjelder beleggsprosenten, solgte rom og omsetning. Det er klart at sør preges mer av Trondheim enn nord, men tallene er eksempel på hvordan Trondheim som festivalby og konsertsted er med på å øke hotellomsetningen, sier Jon Uthus, fungerende regiondirektør i NHO Trøndelag.

Og han mener det ikke er noen grunn til at det stopper der.

- Det er en økende optimisme i trøndersk reiseliv. Det har mye med sommeren vi har lagt bak oss med festivaler og konserter med blant andre Bruce Springsteen. Men også enda mer bevissthet rundt våre egne matvaretradisjoner er trekkplaster for turisme regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Den veksten der er den viktigste årsaken, mener Uthus.

Festivalkombo

Blant trekkplastrene finner vi Olavsfestdagene, Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen i månedsskiftet juli/august.

- Det er det beste året vi har hatt med omsetning for 12 millioner samlet sett for Mat- og Bryggerifestivalen. Men samtidig er alle hoteller fulle, og næringslivet i byen opplever stort salg. Sammen med Olavsfestdagene blir dette en unik kombinasjon som knapt finnes andre steder. Vi så det i fjor at mange cruiseturister kom, og de tenkte ikke at det var dyrt. De ville, akkurat som da vi er på tur, oppleve og kjøpe lokal mat og kultur, sier Aslaug Rustad fra Oi! Trøndersk mat og drikke.

Dette er årets reiselivsbedrift i Trøndelag

Samarbeid med naboen

Skogen Lund mener noe av årsaken til at 2016 ble et rekordår i Trøndelag er samarbeid på tvers innenfor mat, kultur og opplevelser.

- Man må heve seg over egeninteresse, og tenke større enn seg selv. I sommer var jeg på Ersgård (møtested og gårdshotell i Stjørdal, journ.anm.) som Scandic Hell samarbeider med på større konferanser. Det er en av flere gårder som hotellet samarbeider med, og det gir gjestene en større totalopplevelse. Men hadde hotellet tenkt snevert så ville de ikke gitt fra seg omsetningen, men på lengre sikt tjener hotellet på dette. Det er jeg sikker på. Og det er nettopp slik man må tenke. Unne naboen, og i sum gir det større verdi. Man har kommet veldig langt i Trøndelag på dette området. Men det er fortsatt mer å hente så det er bare å stå på, sier Skogen Lund.

Arild Vollan, direktør ved Scandic Hell bekrefter samarbeidet, og mener det sikrer gjensalg.

- Vi ligger veldig sentralt, men mangler opplevelsen som gårdene rundt her kan gi. Vi bruker dette bevisst. Det bygger reiselivet og bygger gårdene. Vi er også sikre på leveransene når vi sender gjestene rundt, og de kommer alltid blide og fornøyde tilbake, sier Vollan.

- Øk hotellprisene

Men selv om pilen peker oppover for trøndersk reiseliv, er det én ting Uthus mener næringen kan bli bedre på.

- Å ta seg betalt. Det er ingen grunn til at prisene på overnatting er billigere her enn ellers i landet, og da tenker jeg først og fremst på hoteller i Trondheim. I 2016 er snittprisen på rom i Trondheim på 891 kroner. Det er lavere enn både Bergen, Stavanger og Oslo. Det er lov til å ta betalt for kvalitet, og det er kvalitet som leveres her, sier han.