35-åringen var daglig leder i katalogselskapet Nummeropplysninga AS i Trondheim, og er nå siktet for grovt bedrageri og grovt underslag.

I motsetning til styreleder Jonas Myrvold innrømmer Mian at selskapets telefonselgere ga falske opplysninger da de fikk bedrifter og organisasjoner til å inngå avtaler om oppføring i nettkatalogen 1801.

- Det var ikke det vanlige, for vi startet ikke bedriften med mål om å lure folk. Men så startet noen med å si at vi ringte fra Telenor, mens noen sa gamle Televerket. Så ballet det på seg, og det ble så vanskelig å stoppe det. Det kom inn salg, og det ble bra penger av det, sier Mian.

Varetektsfengslet

Adresseavisen møtte Mian på en kafé på Lillestrøm denne uken. På sensommeren i fjor flyttet han og familien fra Trondheim til Strømmen, samtidig som han fortsatte å jobbe for Nummeropplysninga fra Oslo.

I midten av oktober i fjor ble han pågrepet og varetektsfengslet i fire uker for sin rolle i katalogsaken.

- Jeg skal være ærlig og si at jeg angrer på det jeg har gjort, og jeg erkjenner at jeg har sagt at jeg ringte fra Telenor. Samtidig synes jeg det er mye som har kommet frem i media om min rolle som ikke stemmer, sier Mian.

- Hva da?

- Jeg mener selv at jeg har vært daglig leder bare på papiret. 95 prosent av tida var jeg bare en selger. Det var ikke jeg som tok avgjørelser og styrte økonomien, sier han, og peker på Myrvold som den reelle sjefen i selskapet.

Han sier at han hadde en «dårlig følelse i hele perioden i Nummeropplysninga», og at han var i tvil om det de gjorde var lovlig. Men han sier at penger var grunnen til at han fortsatte:

- Man tjener penger, og da blir man vel grådig, sier Mian, og sier at provisjonslønnen kunne variere mellom 50 000 og 130 000 kroner i måneden.

Før de startet Nummeropplysninga jobbet både Mian og Myrvold for selskapet Easy Connect i Bergen, som sto bak katalogen 1890. Dette selskapet ble også beskyldt for svindel, og Mian innrømmer at de også her utga seg for å ringe fra Telenor.

Ifølge en kjennelse fra Sør-Trøndelag tingrett er det sannsynlig at opplysningstjenesten 1881, som nå eies av Amedia, har tapt penger på grunn av Nummeropplysningas virksomhet, og at de har grunnlag for et erstatningskrav.

Trakk seg

Etter at han slapp ut fra varetekt i november trakk Mian seg både som daglig leder og som styremedlem i Nummeropplysninga AS. Han sier at han har brutt kontakten med Myrvold, noe også familien krevde at han gjorde.

- Men jeg skal ikke gi skylden til Jonas. Jeg har like mye skyld selv, siden jeg var daglig leder i selskapet, i hvert fall på papiret, sier han.

Han sier at det var svært tungt å sitte i varetekt, men at han da også fikk tid til å tenke på hva han hadde vært med på:

- Jeg vil beklage overfor de bedriftene og organisasjonene som ble lurt, eller føler seg lurt.

- Det er forskjell på å bli lurt og føle seg lurt. Hva er det riktige?

- Noen har rett og slett blitt lurt, og så er det noen som føler seg lurt, men hvor ting har blitt gjort på riktig måte, sier Mian.

Forberedt på fengsel

Mian sier at han også i politiavhør har erkjent at han ga seg ut for å ringe fra Telenor. Han sier at han er forberedt på å bli stilt for retten og tiltalt for grovt bedrageri. Han mener samtidig at han ikke bør tiltales for underslag, og sier at han fikk lønn på lik linje med de andre selgerne i selskapet.

Mian sier at han håper på mildest mulig straff hvis han skulle bli dømt, men at han også er forberedt på å måtte gå i fengsel.

- Hvis jeg får to år, så skal jeg ta det, sier Mian.

Ifølge politiet har det nå kommet inn godt over 100 anmeldelser mot Nummeropplysninga AS. Flere har også fortalt til Adresseavisen at de føler seg lurt av selskapet, blant annet Fretex i Trondheim.

Den vanligste metoden skal ha vært å be bedriftene bekrefte kontaktopplysningene Nummeropplysninga AS hadde på dem, uten å opplyse om at de kjøpte en tjeneste.

Mian hevder at det i de fleste tilfellene opplyste at de ringte fra riktig selskap, og at de oppga prisen for tjenesten.

- Hvis selgeren ikke har sagt noe om prisen, og det står klikk her for å bekrefte, uten at skjemaet gås gjennom, så skjønner jeg at en daglig leder bekrefter det i en travel hverdag, sier han.

- Ble skjemaet laget slik at folk ikke skulle forstå at de kjøpte noe?

- Nei, det ble laget slik at det skulle være tydelig. Selve skjemaet syns jeg var formulert på en skikkelig måte, sier Mian.

- Men du forstår at noen ikke forsto at de kjøpte en tjeneste?

- Ja, i enkelte tilfeller kan jeg forstå det. Hvis selgeren var pågående, og daglig leder har det travelt og blir bedt om å bekrefte opplysninger, så forstår jeg at de blir overrasket over å få en faktura i ettertid, sier han.

Mian sier at han nå søker på vanlige jobber, og at han håper at noen vil ønske å ansette ham.

- Jeg er ærlig og forteller hva som har skjedd. Fremtidige arbeidsgivere vil google meg uansett, og jeg vil starte med blanke ark og vise at jeg er en skikkelig fyr, som jeg egentlig er, sier han.

Henviser til advokaten

Jonas Myrvold sier at han ikke ønsker å kommentere ting som omhandler saken, og henviser til sin advokat John Christian Elden.

Elden skriver i en e-post at Mians påstand om at Myrvold var den reelle lederen i selskapet får stå for hans regning.

- Myrvold viser til at selskapene har vært organisert slik selskaper skal, med en daglig ledelse og et styre. Det er ikke han som har hatt ansvaret for den operative drift, svarer Elden.

Ifølge Elden avviser også Myrvold at han har vært kjent med at selgere utga seg for å ringe fra andre selskaper, eller at han tok initiativ til dette.

- Det ville heller ikke gitt noen fornøyde kunder som ville betale regningene, skriver Elden.

Mian sier at han er forberedt på at han kanskje må i fengsel. Foto: Rune Petter Ness, Adresseavisen