I asfalten på parkeringsplassen like overfor E6 ved Rema på Ranheim er det skrudd ned sylinderformede sensorer i asfalten.

Sensorene ser bare ut som et lite lokk overflaten, men på innsiden gjør Q-Frees radarteknologi, kombinert med en terminal fra Telenor som kobler sensoren opp på 4G-nettet, at Q-Free til enhver tid kan vite om parkeringsplassen er opptatt eller ikke. Det uten å ha kameraer installert.

Bilister kan sjekke ledige p-plasser

For å få på plass overvåkningen har trondheimsselskapet samarbeidet med Telenor og testet ut en ny teknologi som gjør det mulig å koble nær sagt alle slags ting på nett. Teknologien har fått navnet NB-IOT (Narrow-bank internet of things). Den gjør det mulig å koble sensorene opp til 4G-nettet på en rimeligere og mer energieffektiv måte enn i dag, og sende data i sanntid.

Kommunikasjonsteknologien gir muligheter både for overvåkning og fjernstyring av ulike apparater. I det konkrete parkeringsprosjektet kommer Q-Free nå til å utvikle en app som gjør at bilister kan se om parkeringsplassene på det aktuelle stedet er ledige allerede før de kjører hjemmefra.

Det er også mulig å få på plass løsninger som gjør at man kan forhåndsbestille parkering.

- Dette har aldri vært gjort på gateplan tidligere. Vi får helt nye muligheter, forteller Kristina Bergstad, VP SL Parking i Q-Free.

Også Statens vegvesen var til stede da Telenor og Q-Free sammen presenterte teknologien mandag. Det er de som har lånt ut parkeringsplassen til pilotprosjektet.

- Vi er interessert i dette fordi vi vil teste nøyaktigheten og om dette fungerer over tid. Hvis det gjør det, er det interessant fordi det er skalerbart. Dette vil kunne installeres flere steder i byen, og gi oss kunnskap om hvordan folk reiser og parkerer. Det kan gjøre at vi kan planlegge et transportsystem som gjør reise så miljøvennlig som mulig, sier Ørjan Tveit i Statens vegvesen.

Ny teknologi

NB-IOT-teknologien er splitter ny og Norge ligger langt fremme i uttestingen av den. I tillegg til Telenors satsing, lanserte også Telia satsingen på det samme nettet like før jul i fjor.

Kort fortalt gjør teknologien det mulig å montere 4G-terminaler på små sensorer som kan bygges inn i nær sagt hvilket som helst apparat. Fordelen med teknologien er at den er kraftig forenklet sammenlignet med 4G-teknologien som blant annet dagens mobiltelefoner bruker. Det gjør at den bruker mindre datakapasitet og samtidig mye mindre strøm. Det siste er viktig. På Q-Frees parkeringsplass skal sensoren kunne ligge ti år i asfalten med samme batteri, før den må byttes.

Den blir også mye billigere, noe som er viktig for at produsenter skal kunne ta den i bruk.

- Mens en 4G-terminal i dag koster 40 dollar, vil NB-IOT-terminalen komme ned i 5 dollar. Det vil gi et helt annet bruksområde, sier forretningsutvikler for SmartCities i Telenor, Sofia Tropé.

Spår tredobling av internettapparater

Hun har fått ansvaret for å se på forretningsmulighetene rundt den nye teknologien. Interesserte bedrifter henvender seg hver uke.

- Vi ser at overvåkning av hus og biler allerede er her. Men teknologien kan også brukes på sensorer utendørs. Jeg tror vi vil se mye av den innen trafikkovervåkning, parkeringsplasser, overvåkning av vannkvalitet, sporing av pakker og andre gjenstander og lignende. Selv har vi i Telenor tro på bruk innen helse og velferd. Innen tre år tror vi det vil være like mange gjenstander koblet opp mot nett som det er mennesker i Norge, sier Tropé.

Klart innen ett år

Utrullingen av teknologien krever ikke nye utbygginger, bare en oppdatering av programvaren i de eksisterende basestasjonene for 4G. Dekningen vil i teorien kun være begrenset av hvor godt utbygget 4G-nettet er.

Dekningssjef Bjørn Amundsen i Telenor mener teknologien vil være kommersialisert og klar til bruk i løpet av ett år. Den vil først bli rullet ut i Bærum, hvor Telenor har sitt hovedkvarter, deretter i de største byene. Tropé kan imidlertid ikke si hvor langt frem i køen Trondheim kommer.

- Vi kan skru på nettet samtidig alle steder. Men vi må se hvor behovet er. Det er ikke vits i å slå det på hvis ingen bruker det, sier Tropé.

Denne artikkelen har blitt endret. Det sto tidligere at NB-IOT ikke var benyttet andre steder i Norge. Dette er rettet, siden Telia også har lansert en NB-IOT-løsning.

Anders Hagen (t.v.) i Q-Free og dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen, viser frem den nye sensoren som er borret ned i asfalten og som ved hjelp av det nye nettet sender signaler i sanntid som viser om parkeringsplassen er opptatt eller ikke. Foto: Børge Sved
Kristina Bergstad og Anders Hagen i Q-Free har testet ut det nye nettet som skal koble alle ting rundt oss opp til internett. Den drøye måneden prosjektet har vart, har systemet fungert nært opp til 100 prosent, ifølge Hagen. Foto: Børge Sved
Slik ser det ut fra Q-Frees hovedkvarter når biler parkerer på pilotparkeringsplassen på Ranheim. Grønt lys betyr at parkeringsplassen er ledig, rødt betyr opptatt. Foto: Børge Sved