Øl fra Trondhjem Mikrobryggeri skal selges i Rema 1000-butikker i Midt-Norge.

- Nå går vi fra 26 til 62 Rema-butikker, og det er et bra tilskudd til kundeporteføljen, sier daglig leder Roy Andreassen i Telemark Mikrobryggeri, som produserer butikkølet til Trondhjem Mikrobryggeri.

I midten av januar ble det kjent at de lokale håndverksbryggeriene Austmann og To Tårn er kastet ut av Rema-hyllene, og at Trondhjem Mikrobryggeri er valgt som leverandør av lokalt håndverksøl til Rema 1000 i Midt-Norge. Bakgrunnen er at ølet fra Trondhjem Mikrobryggeri hadde solgt best i butikkene.

- Resultatet av avtalen for vår del er flere arbeidsplasser. Vi ansetter to selgere og én person til i brygghuset i Trondheim. Vi skal levere til alle butikkene i Midt-Norge, men vi er fortsatt en liten aktør og får en begrenset plass i hyllene, sier Andreassen.

Avtalen om salg av øl i Rema-butikkene gjelder i ett år fremover.

- Vil bli nasjonal aktør

Trondhjem Mikrobryggeri åpnet dørene i 1998 og har rundt 20 ansatte. Telemark Mikrobryggeri har 12 ansatte. Trondhjem Mikrobryggeri har vært leverandør til Rema 1000 siden mai 2015. Nå håper de å få solgt øl i enda flere butikker.

- Vi har ambisjon om å bli en nasjonal aktør i alle dagligvarekjedene. Det begynner ofte på regionnivå, før man kommer ut til flere. I Rema begynte vi i Trondheim, og nå skal vi levere i begge trøndelagsfylkene. Det sikrer arbeidsplassene, og at vi kan fokusere på lage spennende øl, sier Andreassen.

Trondhjem Mikrobryggeri leverer fire typer øl fra grunnsortimentet til Rema. I tillegg har de levert to sesongprodukter; jule- og sommerøl. Andreassen opplyser at øl fra Trondhjem Mikrobryggeri også selges i Norgesgruppens Meny-butikker, i rundt 100 Bunnpris-butikker, i Coop-kjedene Extra, Mega og Obs og i spesialbutikken Gulating. I tillegg selges øl som er sterkere enn 4,5 prosent på Vinmonopolet. Bryggeriet selger også øl til utesteder i Oslo, Kristiansand og Telemark på flaske og fat.

I sommer ble folkets ølblondine kåret.

Produserer i Skien

Ølet som Trondhjem Mikrobryggeri selger på flaske, er produsert av Telemark Mikrobryggeri i Skien. Vel 60 prosent av bryggeriet er eid av selskapet Mikrobryggeriet, som også eier 100 prosent av Trondhjem Mikrobryggeri og Oslo Mikrobryggeri. Resterende 40 prosent av Telemark Mikrobryggeri er eid av private investorer, som blant andre bryggmester Jørn Grønbech i Trondhjem Mikrobryggeri.

Han forteller at butikkølet er likt ølet som Trondhjem Mikrobryggeri selger på puben i Prinsens gate.

- Vi har brukt mange år på å teste oppskriftene. I utgangspunktet brygger vi det som selges i puben, og det er det ølet vi satser på i butikkene også. Vi vil at ølet vi selger på flaske skal smake så nært opptil det. Vi tilpasser profilen på vannet i Skien til vannet vi bruker i bryggingen i Trondheim, sier Grønbech.

Da Trondhjem Mikrobryggeri og Oslo Mikrobryggeri bestemte seg for å produsere øl på flaske, valgte de å kjøpe et mindre bryggeri som var til salgs i Skien. Trondhjem Mikrobryggeri hadde ikke plass til å utvide bryggeriet i lokalene i Trondheim.

- Her var det ikke flere ekspansjonsmuligheter. Vi har økt restaurant- og bryggkapasiteten, fordi vi selger mer og mer øl i puben, sier Grønbech.

Rema skal produsere øl

Rema 1000 har varslet at de vil ha minst 19 selvstendige lokale leverandører av håndverksøl rundt om i landet.

Rema 1000 eier også halvparten av selskapet Norske Bryggerier, som i vår starter egne håndverksbryggerier i Bergen og Bryne. Ledelsen i Norske Bryggerier har tidligere sagt de også vil starte flere lokale bryggerier, blant annet i Trøndelag .

Administrerende direktør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen, Petter Nome, har kritisert Rema fordi han frykter kjedens satsing skal skvise ut andre håndverksbryggerier

Frykter masseproduksjon av spesialøl

Andreassen sier det foreløpig er vanskelig å vite om Norske Bryggerier blir en konkurrent.

- Vi har 130 konkurrenter, og det kommer nye bryggerier hver uke. Det er vanskelig å forholde seg til dette før bryggeriet er der. Vi har 230 kunder i Midt-Norge. Rema 1000 er en viktig del av dem. Vi har en klar strategi om at vi skal være selvstendige og levere til alle dagligvarekjedene og til utelivsbransjen, forklarer Andreassen.

Nome sa også at han frykter utvalget blir mer ensidig og mainstream med Rema 1000 som bryggerieier.

- Vi har sett at de største bryggeriene, som har masseprodusert spesialøl, er en større trussel for at ølproduksjonen skal bli mer mainstream. IPA produseres nå av alle de store bryggeriene for en billigere penge, fordi de kan produsere større volum. Men forbrukerne følger med og er kvalitetsbevisste, og de liker håndverksøl, sier Andreassen.

Mats Blakstad (til venstre) sjekker at vaskingen av tanker i puben Trondhjem Mikrobryggeri går som den skal. Bryggmester Jørn Grønbech følger med. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen
Bryggmester Jørn Grønbech i Trondhjem Mikrobryggeri har også ølflaskene som selges i butikk utstilt i puben. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen