Svaret kommer nærmest før man har skrevet inn hva det gjelder. Bedriften Sticos har laget en robot, eller en chatbot som det egentlig heter, som kan svare på det meste som står i personalhåndboka. Og litt til.

Roboten har fått navnet @else, kan svare på spørsmål fra de ansatte om hva de har rett på i henhold til arbeidsreglementet og har til enhver tid oversikt over hvem som er borte fra jobb.

- Et av mine favorittspørsmål som jeg ser kommer fra en del av dem som bruker roboten, er om de kan klippe håret i arbeidstiden, sier produktsjef Christian Langvatn i Sticos Personal.

Etterligner den ekte Else

Langvatn kan på mange måter kalles @elses far. Han har vært med på utviklingen av roboten siden ideen ble unnfanget for rundt ett år siden. I starten var det en morsom idé, men teknologien var ikke helt der. Så oppdaget Langvatn og hans kolleger for alvor kunstig intelligens.

Kunstig intelligens gjør at maskiner blir i stand til å lære etter hvert som de får spørsmål og blir veiledet på hva som er riktig svar, når de gjør feil og når de gir riktig svar. Maskiner med kunstig intelligens kan også formulere seg på måter som gjør at menneskene som kommuniserer med dem oppfatter at de har en personlighet.

Personligheten til @else er basert på Sticos' ekte personalsjef, Else Grytbak. For så langt er @else kun praktikant. Grytbak omtales ofte som «mor» internt på huset, og naturligvis også mor for @else, som har fått navnet sitt etter den ekte Else.

Sistnevnte var i sin tid med på å starte Sticos tilbake i 1983 og har siden hatt en rekke forskjellige roller, inkludert daglig leder. Bedriften har siden oppstarten gått fra to ansatte til i overkant av 100. Felles for alle ansatte er at de kjenner Else.

- Vi har prøvd å få @else til å svare på den samme blide og oppmuntrende måten som Else gjør. Vi prøver å speile litt av personligheten hennes i roboten, forklarer Langvatn.

- Kjenner du igjen deg selv i måten roboten svarer på, Else?

- Hehe, ja, litt. Det viktigste er at man er åpen, vennlig og gir skikkelige svar på det de ansatte lurer på. Sånn er også @else, sier Grytbak.

Tar over i nye bransjer

Det er ikke tilfeldig at Sticos har utviklet nettopp en personalsjefrobot. Bedriftens levebrød er å gi rådgivning og levere tjenester innen lover og lovverk i arbeidslivet. @else et nytt produkt Sticos ønsker å selge til kundene sine.

- Det mange trenger er et kjapt svar på en spesifikk ting som gjelder arbeidsforholdet eller hvilke rettigheter de har. I stedet for å få tilsendt en lang artikkel de må lese seg gjennom, kan en robot trekke ut akkurat det de spør om, sier Langvatn.

At roboter er i stand til å gjøre ting som mennesker vanligvis har gjort tidligere kan av mange oppfattes som en trussel. Historien er da også full av eksempler på at dette har skjedd i industri, landbruk og andre produserende næringer. Det nye er at robotene også inntar arbeidsplasser innen for eksempel, økonomi, jus, rådgivning og nå, personalhåndtering.

Sparebank 1 SMN-sjef Finn Haugan uttalte nylig til Dagens Næringsliv at han kan komme til å halvere antallet ansatte på sikt grunnet robotenes inntreden. Uttalelsen får støtte av analyseselskapet SAS institute, som mener digitalisering og automatisering kan halvere antallet ansatte i hele finansbransjen.

Frykter ikke for jobben

Sticos' konsernsjef, Leif Arild Grytbakk, tror imidlertid ikke at roboten kommer til å være en trussel mot bedriftens ansatte.

- Det vi ser er at roboten tar unna rutinemessige oppgaver, og frigir tid til at de ansatte kan bruke tiden sin på viktigere ting. Det kan hende at arbeidsoppgaver blir endret. Nå har vi for eksempel flere på juridisk avdeling hos oss som bruker tiden sin på å lære opp og korrigere @else basert på spørsmålene som kommer inn fra våre ansatte og ansatte i bedrifter som prøver ut roboten, sier Grytbakk.

Personalsjef Else Grytbak føler heller ikke at jobben hennes er truet.

- Det roboten gjør er at den tar unna alle de spørsmålene som jeg vanligvis må bruke utrolig lang tid på, men som de ansatte egentlig kunne lest seg frem til selv. Dette frigir tid jeg kan bruke på å følge opp ansattes utvikling og strategiske planer. Så jeg er positiv til dette, sier Else Grytbak.

Lurer du forresten på om det er lov til å klippe håret i arbeidstiden, så er svaret ifølge @else nei.

Slik ser velkomstmeldingen ut for dem som har noe de vil ta opp med personalroboten. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen