Allan Rødfjell jobbet først med Studentkortet.no, nå vil han i stedet tilby gode rabatter til de eldre.

- Dette er helt nytt i Norge, men et lignende tilbud er et av de mestvoksende rabattkortene i Sverige, sier Rødfjell fra Malvik.

Rødfjell har lansert nettsiden Senioravtaler.no. Her ligger det flere tilbud til de som er over 55 år og registrerer seg som medlemmer. Noen av tilbudene er på netthandler, andre i fysiske butikker eller på spisesteder. Brukerne kan hente en rabattkode på nettsiden før netthandel og må vise et medlemskort når de handler i fysiske butikker.

Tjener på provisjon

- Å registrere seg og bruke nettavtaler er gratis, mens et medlemskort til bruk i fysiske butikker koster enten 99 eller 299 kroner per år, hvor det dyreste gir mest rabatt. Målet er at dette er en utgift du skal ha spart inn allerede første gang du bruker kortet. Vi må ta betalt for kortet for å dekke produksjon av kortet, porto og vedlikehold av alle avtaler, sier Rødfjell.

Rødfjell er selv daglig leder i Senioravtaler.no og eier 80 prosent av selskapet. Dealmaker eier 20 prosent. Senioravtaler.no vil tjene penger ved å motta provisjon.

- Forretningsmodellen vår er veldig enkel. Hver gang et medlem handler hos en av våre partnere etter å ha brukt vår lenke og rabattkode på nett, får vi betalt i form av en provisjon, sier Rødfjell som nå ved oppstart kan tilby 50 nettavtaler og nesten 700 avtaler hos fysiske butikker og spisesteder. Dette håper han øker etter hvert som kortet tas i bruk.

Testet på foreldrene

- Senioravtaler ble opprettet av den enkle grunn at det ikke finnes en samlet tjeneste med slike fordeler for aldersgruppen 55+. Det ønsket jeg å gjøre noe med. Studenter har flere slike tjenester, fordi markedet mener de da vil handle mer ettersom de har dårligere råd enn de som er ute i jobb. Det samme gjelder for mange eldre, sier Rødfjell også hadde en gründer i magen.

- Det var da Studentkortet.no flyttet det meste av administrasjon til Bergen at jeg begynte å se på muligheten for et lignende tilbud til eldre. Jeg har mange kontakter i bransjen og jeg hadde også veldig lyst til å begynne med noe for meg selv, sier Rødfjell som først testet ideen på sine egne foreldre.

- Jeg spurte dem om de kunne tenkt seg et eget fordelskort for eldre, det sa de tvert ja til. De ble også mine første kunder, sier Rødfjell som i dag har kontorer på Tunga i Trondheim. Ambisjonen er å vokse seg ut av kontoret, og helst etablere seg i hjemkommunen Malvik.

- Studentkortet.no ble stort, og jeg er sikker på at Senioravtaler.no også kan bli det. Først skal vi bli stor i Norge og så håper jeg å satse på Danmark, som heller ikke har denne typen kort. Målet er å bli flere ansatte etter hvert, ser Rødfjell.