Rederiet fikk i fjor et samlet underskudd før skatt på 798 millioner kroner, viser regnskapsrapporten som ble offentliggjort tirsdag kveld.

Størstedelen av tapet, 582 millioner kroner, skyldes at rederiet skriver ned verdien på flåten, ifølge rapporten.

Inntektene endte på 810 millioner kroner, som var mer enn en halvering sammenlignet med 2015. Rederiet har flere skip som leverer tjenester til oljenæringen, men de fleste av dem ligger nå i opplag.

Problemene fortsetter

I rapporten skriver rederiets administrerende direktør Helge Kvalvik at aktiviteten i markedet ikke har tatt seg opp vesentlig, til tross for at oljeprisen nå ligger på rundt 55 dollar per fat.

Kvalvik sier til Adresseavisen at de er i samtaler om oppdrag for enkelte av offshoreskipene, men understreker at markedet er tøft.

- Vi ser at 2017 vil bli vel så tøft som 2016, sier Kvalvik.

I tillegg har Boa lektere og taubåter i flåten, og de opplever et bedre marked. Lektervirksomheten har en stor ordrebok, mens taubåtflåten er inne i en svakere periode etter et godt 2015, ifølge rapporten.

Samtaler med kreditorene

Boa Offshore varslet i november i fjor at de var i en alvorlig finansiell situasjon, og at de ville legge frem en gjeldsplan for de største kreditorene.

Selskapet varslet samtidig at de ikke ville betale renter og avdrag på gjelden under restruktureringsprosessen.

Ved utgangen av desember hadde rederiet en rentebærende gjeld på nær 3,3 milliarder kroner, og 1,89 milliarder kroner er obligasjonsgjeld som forfaller i løpet av de nærmeste årene.

Kvalvik skriver i rapporten at diskusjonene med kreditorene går fremover, og at rederiet fortsetter å operere som normalt underveis i disse samtalene.

- Vi er i samtaler, og jeg kan ikke kommentere noe utover det, sier Kvalvik.

Eks-kunde konkurs

Tirsdag meldte Dagens Næringsliv at Oslo-baserte oljeserviceselskapet Emas AMC er konkurs, etter at styret i selskapet valgte å begjære oppbud.

Boa Offshores to store konstruksjonsskip, «Boa Sub C» og «Boa Deep C», ble begge tidligere leid av Emas AMC på lange kontrakter, men nå sliter rederiet med å finne arbeid til skipene.

«Boa Sub C» ligger nå uten arbeid i Gdynia i Polen, mens «Boa Deep C» befinner seg utenfor kysten av Vest-Afrika.

Ved havna i Gdynia ligger også søsterskipene «Boa Bison» og «Boa Jarl» og oljeleteskipet «Boa Galatea».

«Boa Bison» og «Boa Jarl» ble ferdigstilt ved det tidligere Noryards-verftet i Rissa i henholdsvis 2014 og 2015, og rederiet har tidligere forsøkt å selge de to skipene.

Sparebanken medeier i rederi

Tidligere tirsdag varslet offshorerederiet Havila Shipping på Sunnmøre at de har gjennomført sin finansielle restrukturering, og at gjelden reduseres med 1,6 milliarder kroner.

Sparebank 1 SMN blir medeier i rederiet etter å ha omgjort gjeldsrenter til aksjer, viser en børsmelding. De tildelte aksjene og en tegningsrett vil gi banken en eierandel på 5,48 prosent av Havila.

Banken varslet i fjor at de var forberedt på å tape opptil 500 millioner kroner på krisen i offshorenæringen på Sunnmøre, og endte opp med å ta et tap på 464 millioner på utlån til fire rederier.

Ole T. Bjørnevik og hans familie eier Boa-rederiet. Foto: Morten Antonsen