Mens landets største dagligvarebutikk, Obs Lade, pumper penger i stri strøm inn i til Coop Midt-Norge, kan samvirkelagssjefen i etasjen over legge frem det beste resultatet for noe norsk s-lag noensinne.

- Historisk godt, sier administrerende direktør Torbjørn Skei i Coop Midt-Norge om 2016-resultatet som endte på 279 millioner kroner før skatt, etter utbetaling av 124 millioner kroner i kjøpeutbytte.

Omsetningen var på 4,66 milliarder kroner. Coop Obs Lade i kjøpesenteret Coop Midt-Norges eier, står alene for en omsetning på 950 millioner kroner og bidrar sterkt til rekordresultatet i fjor.

3,3 mrd. «på bok»

Og gode tall er de vant til på Lade. Før Trondos fusjonerte med Coop Inn-Trøndelag 1. januar i fjor og ble Coop Midt-Norge, og Coop Rørvik kom inn fra 1. november, hadde Trondos allerede vent seg på å se årsoverskudd over 200 millioner kroner.

Coop Midt-Norge har beholdt Trondos' organisasjonsnummer, og selskapets utvikling måles ut fra Trondos' historiske tall. Og til sammen har Trondos/Coop Midt-Norge de siste fem årene overskudd på godt over en milliard kroner.

Ved utgangen av 2016 har Coop Midt-Norge 3,3 milliarder kroner «på bok» i form av finanskapital.

- Muskler viktigst

Likevel er det ingen planer om å øke kjøpeutbyttet til medlemmene/eierne, som i 2014 ble kuttet fra tre til to prosent.

- Hvorfor ikke øke igjen så medlemmene får mer utbetalt?

- Det viktigste er å være robust nok og ha nok midler til å kunne investere, i butikker og sentre. Og, ikke minst, å ha muskler til å stå opp imot konkurransen i dagligvaremarkedet. Les: styrke krigskassen, sier Torbjørn Skei og adopterer et begrep mest brukt av Rema-gründer Odd Reitan.

Les også: Rekordutbytte i Coop, men ikke for tidligere Trondos-medlemmer

Ifølge Finansavisen har Rema 1000 en krigskasse på 22 milliarder kroner. Samme avis noterer Coops kampbeløp til fire milliarder kroner. Men Coop Midt-Norge alene har altså 3,3 milliarder å bruke på investeringer, helt uten å selge eiendom eller ta opp lån. Noe som tyder på at Finansavisen har sett bort fra verdiene i landets rundt 90 samvirkelag når de har målt dagligvarekjedenes muskler, og kun notert tallet for Coop Norge SA, mener Skei.

Les også: Coop vekstvinner i 2016

Solid markedsposisjon

Ferske tall denne uken, viser at Coop har hatt størst markedsvekst av alle dagligvareaktørene i Norge i fjor. Veksten kommer på grunn av Coops oppkjøp av Ica Norge og overtakelse av rundt 300 butikker fra april 2015. I tillegg har Coop hatt god vekst i eksisterende butikker, særlig Extra-kjeden som er vinner blant kjedene målt i såkalt organisk (sammenlignbar) vekst.

Ica-overtakelse spiller mye inn også på Coop Midt-Norges resultat, ifølge Skei.

- Synergieffekten av flere butikker og større volum viser at Ica-kjøpet var helt riktig og viktig for oss, også for Coop Midt-Norge. Med større volum får vi bedre innkjøpsbetingelser og distribusjonen blir mer effektiv, sier han.

- Men i tillegg har vi dyktige ansatte som legger ned en enorm innsats. Og også i år betaler vi ut resultatbonus til våre ansatte som får en halv månedslønn i bonus, ut fra stillingsprosenten sin, sier Skei.

Les også: Reitan tapte terreng på hjemmebane

Coop-bastionen

Ingen steder i landet har Coop større markedsdominans på dagligvare enn i Nord-Trøndelag. Selv etter 0,1 prosent nedgang i 2016, er markedsandelen til Coop på 54,7 prosent. I Sør-Trøndelag er andelen noe mindre, men økte desto mer i fjor. Som Adresseavisen har fortalt tidligere denne uken, vokste Coop med 1,8 prosentpoeng i Sør-Trøndelag i fjor til 45,4 prosent. Rema 1000 gikk ned med 0,3 prosentpoeng i samme fylke.

- Vi har en fordel ved å ha flere konsepter å spille på. Ser vi at konkurransen endrer seg, kan vi bytte kjedekonsept, og det har vi også gjort flere steder, sier Torbjørn Skei.

Han vil ikke fortelle noe særlig om hvilken etableringsstrategi Coop ha, men at de ønsker seg flest mulig butikker i sitt område.

- Både i distriktet og i tetteste Trondheim. Størst utbyggingsområder i volum kommer i Trondheim øst hvor det blir viktig for oss å være, sier han.

Steinkjer inn 1. juni

Om få måneder blir utvider Coop Midt-Norge sitt nedslagsfelt enda mer når Coop Steinkjer fra 1. juni fusjoneres inn. Da vil Coop Midt-Norge bli landets nest største samvirkelag etter Coop Øst og telle 2000 ansatte, 96 butikker, 180 000 medlemmer og en samlet omsetning på 5,7 milliarder kroner.

- Da vil vi være til stede i 19 trønderske kommuner og dekke 80 prosent av befolkningen i Trøndelag. Det vil gi oss et enda mer robust samvirkelag, sier Skei.