Kravet omfatter flere av de største trønderrock-klassikerne, blant annet Åge Aleksandersens plater «Levva livet», «Eldorado» og «Dains me mæ».

Flere av de mest kjente platene til Terje Tysland og Hans Rotmo er også omfattet av kravet, blant annet førstnevntes «Gutta på by'n» og Rotmos plater under artistnavnet Ola Uteligger.

Startet opp: Kravet omfatter platene Hans Rotmo ga ut under artistnavnet Ola Uteligger.

Det er den drøyt ett år gamle produsentforeningen Nora som har fremmet kravet til vederlagsbyrået Gramo. Nora organiserer artister som selv eier sine innspillinger, og ledes av bransjeveteranen Sæmund Fiskvik.

Fiskvik har tidligere blant annet vært direktør for IFPI (organisasjonen for de internasjonale plateselskapene i Norge) og Spellemann-general i en årrekke.

Gikk konkurs

Kravet gjelder plater som ble spilt inn hos trondheimsselskapet Plateselskapet AS og forløperen Norsk Plateselskap. Plateselskapet AS ble ledet av nå avdøde Gunnar Hordvik, og hadde en rekke av de største trønderske artistene i stallen. Selskapet havnet i økonomisk problemer og gikk konkurs våren 1993.

Denne platekatalogen ble senere overtatt av selskapet Norske Gram, og er etter flere oppkjøp i dag eid av den norske virksomheten til musikkonsernet Warner Music.

Det er overdragelsene i kjølvannet av konkursen som striden nå står om, og kravet gjelder de såkalte produsentrettighetene. Disse rettighetene gir plateselskapet rett til å selge musikken til artistene de har platekontrakt med.

Fiskvik mener at rettighetene til innspillingene aldri ble videresolgt fra konkursboet etter Plateselskapet AS, og at ingen dermed har eid dem siden.

Fiskvik skriver i brevet til Gramo at det bekreftes i dokumentene fra skifteretten og bostyrer Kjell Heggvolls innberetning etter konkursen. I brevet til Gramo ligger også en ny erklæring fra Heggvoll, der han sier at det ikke ble solgt noen rettigheter fra boet.

I følge Fiskvik ble dermed rettighetene til å utgi innspillingene «herreløse» da Plateselskapet gikk over ende.

- Rettighetene fordufter imidlertid ikke av denne grunn, og spørsmålet blir hvem som står nærmest til å kontrollere dem. Det er liten tvil om at dette må være artistene, skriver Fiskvik i brevet til Gramo.

Vil ordne opp

Adresseavisen har også sett avtaler som gir Aleksandersen, Tysland og Rotmo delt eierskap og kontroll over sine innspillinger på Plateselskapet AS, i tillegg til de ordinære artistrettighetene. Ifølge Aleksandersens daværende manager ble kontraktene underskrevet av alle parter i 1990, tre år før konkursen i Plateselskapet.

- Med den kunnskap vi nå har om dette håper jeg virkelig at vi nå får ordnet opp i denne saken. Selv om det ligger langt tilbake i tid vil nok jeg bruke krefter på å prøve finne ut hva som skjedde da disse utgivelsene en gang for lenge siden dukket opp i katalogen til Norske Gram, sier Åge Aleksandersen til Adresseavisen.

Terje Tysland sier at de lenge har ønsket å få rettighetene tilbake.

- Det er nok dumhet og naivitet som er forklaringen på at vi ikke har gjort noe før, sier Tysland, men sier samtidig at det virket uoverkommelig å sette seg opp mot de store plateselskapene.

- Jeg så det som umulig å få ryddet opp i. Det ville blitt svindyrt å hyre en advokat. En trekkspiller fra Drivdalen blir lite mot et multinasjonalt konsern som Warner, sier Tysland.

Ønske: Terje Tysland sier at har virket som en uoverkommelig oppgave å sette seg opp mot de store plateselskapene.

Fryser utbetalingene

Gramo er en medlemsorganisasjon, som betaler artistene når musikken deres blir spilt på radio eller i det offentlige rom. Gramos direktør Martin Grøndahl bekrefter at de i tråd med sine retningslinjer fryser alle utbetalinger for låter hvor det er strid om rettighetene, frem til tvisten er avklart mellom partene eller i en rettssak.

- Det er ikke helt uvanlig at det oppstår slike dobbeltkrav. Vi forutsetter at uenigheten mellom partene løses uten Gramos bistand, sier Grøndahl.

Sjefen i selskapet som i dag sitter på rettighetene, Guttorm Raa i Warner Music Norway, skriver i en e-post til Adresseavisen at han ikke har noen kommentarer til saken.

Fiskvik har blitt intervjuet om denne saken, men har i ettertid ønsket å trekke intervjuet. Adresseavisen har valgt å etterkomme det ønsket.