Odd Reitan var strålende fornøyd da han la frem Reitangruppens resultat, og kunne se tilbake på flere år med eventyrlig vekst.

I alle Reitans forretningsområder er det klar fremgang å spore, men Rema har også måttet tåle en del kritiske bemerkninger for den såkalte bestevennstrategien dagligvarekjeden har innført. Fra flere hold har det blitt hevdet at Rema snevrer inn vareutvalget ved å kutte ut store nasjonale leverandører. Da kjeden også varslet at flere ølprodusenter ville bli tatt vekk fra hyllene, kom det reaksjoner som også har vist seg på bunnlinja i enkeltbutikker så langt i år.

Reitan mener strategien er den beste Rema kunne ha valgt, men ser samtidig at Reitangruppen undervurderte ølpatriotismen og at konseptet kunne bli misforstått.

- Vi skjønner godt at folk er engasjerte når det gjelder lokalt øl. Men at Mack for eksempel skulle forsvinne helt fra lokalmarkedet har jo aldri vært hensikten. Det er også sånn at folk skal få større variasjon av varer å velge mellom, men først må vi kutte ut en del nasjonale aktører for å få på plass de lokale leverandørene, sier Reitan.

Fjernet varer før de satte inn nye

Han mener en sak som er veldig bra, kom ut feil.

- Det er nok noe i det at nå har vi tatt ut en del varer for å lage plass til nye. Men ennå er ikke alle de nye varene på plass, så jeg skjønner at folk kan misforstå. Men vi kommer til å fylle opp med både sunnere matvarer, mer lokal og kortreist mat, samt en del spesialvarer. Det kommer, lover Reitan.

At Rema har valgt riktig, har han imidlertid sterk tro på.

- Dette er den eneste måten vi kan gjøre det på. Vi har i motsetning til våre konkurrenter kun ett butikkonsept, og siden det er et discountkonsept vi kjører, må vi gjøre det på denne måten. Vi kjøper inn de viktigste merkevarene til en så god pris som vi kan, disse må vi ha. Så fyller på med egne merkevarer som er enda billigere, i tillegg til at vi utvider sortimentet med lokale varer. Det er klart at dette er et konsept vi har tro på, sier han.

Vil utvikle mer eiendom

Reitangruppen har gjennom datterselskapet Reitan Eiendom over flere år kjøpt opp og utviklet eiendommer landet over. I Trondheim har Reitan nå 64 adresser registrert på seg gjennom selskapet EC Dahls eiendom, som ligger inn under Reitan Eiendom. Men under resultatfremleggelsen ga han klart uttrykk for at han ønsker å bli enda større innen eiendom.

- I Trondheim, og spesielt i sentrum, begynner vi å bli godt dekket nå. Men vi fortsetter engasjementet innen byutvikling gjennom blant annet Hjertepromenaden, integrering av campus i Midtbyen og utvikling av de eksisterende eiendommen vi har. Den virkelige veksten ser vi imidlertid for oss i Bergen og Oslo, sier Reitan.

Reitangruppen er nå en av Norges største eiendomsaktører. I fjor fikk eiendomsvirksomheten et resultat før skatt på 538 millioner kroner. Reitangruppen har også prioritert å holde gjeldsgraden så lav som mulig, og belåningsgraden på eiendommene er nå nede i 39 prosent.