Programvareselskapet Four C jobber med IT og kollektivtransport. Målet er å gjøre kollektivtransporten både billigere og mer effektiv.

Fra Trekanten på Vestre Rosten jobber de med store, tidkrevende prosjekter, men også noen mindre. Som nettstedet og appen Busskart, som de utviklet mest fordi det hadde bruk for den selv. Nettstedet har ligget ute en stund, mens appen ble lansert onsdag.

- Dette er en spin-off av de forskningsprosjektene vi jobber med. Det startet som egenopplæring og først lagde vi den mest for oss selv. Vi brukte den internt, så begynte vennene våre å bruke den og så skjønte vi at alle måtte få tilbudet, sier Tor Rune Skoglund som er daglig leder i Four C.

Bussen som blå prikk

Det de har laget ligger altså i appen Busskart, og der kan du se hvor bussen du venter på er. Alle posisjonene til AtB sine busser er lagt inn, og ut fra AtB sitt sanntidstilbud kan du se når bussen kan komme. Det kan du også i AtB sin egen app som heter AtB Reise og på skjermer på holdeplassene, men her vises kun tidspunktet bussen er beregnet å komme til en holdeplass.

- På vår app kan du i tillegg også se hvor bussen faktisk er. Det vi si, vi bruker de åpne datakildene til AtB som publiserer oppdateringer hvert 30. til 40. sekund. Dermed vil kartvisningen alltid ligge litt etter den faktiske posisjonen til bussen, men ikke mye, sier Skoglund som forklarer bruken slik:

- Du lar appen eller nettsiden vite posisjonen din, og så viser en grønn sirkel hvor på kartet du er. De gule sirklene viser dine nærmeste holdeplasser og når du har valgt holdeplass får du opp ankomsttider for bussene inn til denne holdeplassen. Samtidig kan du se bussene som blå prikker på kartet – i tilnærmet sanntid, sier Skoglund.

Gratistjeneste

Dette er det de seks ansatte i Four C mener er det mest nyttige.

- Med å se på kartet hvor bussen din er, vet du cirka når den kommer til holdeplassen din. Er det rushtrafikk og du ser at bussen står fast midt i byen, så vet du at det bare er å ringe hjem og si du blir litt sen og du behøver ikke stresse av gårde til holdeplassen, sier Sigmund Henningsen.

Appen er en gratistjeneste fra Four C, og dermed er ikke dette noe de vil tjene penger på. I alle fall ikke i første omgang.

- Vi tar ingen betaling for dette, selv om vi kanskje kan dekke noen av utviklings- og driftskostnadene gjennom annonser etter hvert. Vi gjør dette fordi det er gøy og fordi vi er samfunnsengasjert, vi vil at flere skal ta bussen. Da må de vite når den kommer, sier Skoglund.

Så langt har Busskart 1300 brukere, og det vil stadig legges inn flere busser.

- Flere busser kan puttes inn i appen, nå som den er laget. Bussene i Levanger skal snart inn, og det samme skal både flybussene og bussene i Stavanger.

Følg Adresseavisen på  Facebook, Instagram og Twitter.

Se bussene: Slik ser appen Busskart ut.