Rolls-Royce sitt trondheimskontor står blant annet bak teknologien til den nye Hurtigruten og de jobber med elmotorer til fly. Nå går de motsatt vei sammenlignet med mange ingeniørbedrifter og søker etter to nye elektroingeniører.

Det er vel ett år siden Smartmotor ble fusjonert inn i Rolls-Royce Marine. Smartmotor ble etablert i 1996 og hadde utspring i NTNU-miljøet og særlig professor Robert Nilsen. For rundt tre år siden kjøpte den største kunden, Rolls-Royce, Smartmotor og det endte etter hvert i fusjon.

De 27 ingeniørene på Lade jobber nå under Rolls-Royce sitt motto «Trusted to deliver excellence», men teknologien er den samme.

Stor omstillingsevne

- Vi utvikler effektive elektriske maskiner med permanentmagneter, såkalt PM-teknologi. Det passer særlig bra nå, for elektrifisering er fremtiden, sier Sigurd Øvrebø, som er teknisk sjef i Trondheim.

I Rolls-Royce har trondheimsingeniørene brukt NTNU-teknologien i både thrustere og vinsjer, og nå sist i flydivisjonen til Rolls-Royce. De er ikke redde for å gå nye veier.

- Vi har vist stor evne til å snu oss. Vi har også tatt på oss galimatias-prosjektene, de ingen andre ville ta. Dem har vi brynt oss på, og lært mye av. Oppdragene har hele tiden endret seg, men teknologien, kunnskapen og folkene er de samme, sier Øvrebø.

Det første de begynte med under nytt eierskap, var å utvikle utstyr til nye Hurtigruten.

- Det er godt kjent at Rolls-Royce Marine leverer utstyr til nye Hurtigruten, men det er ikke like godt kjent at kritiske deler av denne leveransen utvikles i Trondheim. Vi snakker da om motorene som driver propellene i fremdriftssystemet. Trondheimsteamet er i tungt inne i designet av batteri-systemet som gjør at Hurtigruten kan kjøres i hybrid-drift, sier plassjef Inge Nordsteien.

Grønt skifte

Nå jobber de også med en elektromotor til fly.

- Vi har nettopp avsluttet et prosjekt sammen med fly-divisjonen i Rolls-Royce England. Her har vi i trondheimsteamet utviklet, bygget, testet og levert en elektromotor som står inne i en jetmotor. Denne måten å bruke elektromotor på er helt ny og kan sammenlignes litt med hybrid i en bil. Dette har vært et ekstremt krevende prosjekt, med designkrav langt utenfor det vi har gjort tidligere. Motoren har veldig strenge krav til virkningsgrad, temperatur, vibrasjoner, og kompakthet, forklarer Nordsteien.

Elektromotoren er nå testet i en jetmotor i Derby, og resultatene er lovende.

Ingeniørene har havnet midt oppi det grønne skiftet.

- Å kvitte seg med olje og satse mer på elektrifisering passer tidsmessig, og det er svært spennende at det vil komme et grønt skifte i flytrafikken også, på samme måte som det allerede har gjort det maritimt, sier Nordsteien.

Opptatt av å dele

Rolls-Royce Marine i Trondheim har stor aktivitet. De leverte 40 000 ingeniørtimer i fjor, 30 000 av dem utførte de selv, i tillegg leide de inn 10 000 timer.

- Vi jobber fortsatt med samme type teknologi som da vi var Smartmotor, men med Rolls-Royce har vi mye større forutsigbarhet, noe som gjør at vi kan jobbe mer langsiktig, sier Nordsteien. Ledelsen på Lade er klare på at Rolls-Royce kjøpte seg kunnskap da de fusjonerte med Smartmotor.

- Rolls-Royce kjøpte kompetansen vår. Det sier seg selv at de som jobber her har gode karakterer, for vi plukker de beste. Men i tillegg er vi svært opptatt av at alle som jobber her skal være i stand til å gjøre noe helt annet i morgen enn det de gjør i dag, det må de være komfortable med. Og gjør vi feil, så må vi lære av det. Derfor er vi veldig opptatt av å ha en delingskultur, hvor vi deler av både suksesser og feil, sier Nordsteien.

Sendes til USA: Denne generatoren med frekvensformer skal sendes til USA. Der monteres den sammen med andre komponenter og blir en fullverdig tidevannsturbin settes ut i tidevannsstrøm og genererer strøm til nettet. Foto: Terje Svaan/Adresseavisen