Det er Ocean Week i Trondheim, og onsdagsettermiddag var det testlab ute i fjorden ved Sintef på Brattøra. Her ble neste generasjons maritime teknologi presentert, og det var mange skuelystne på land.

I vannet var det både dypvannskamera, undervannsdrone og en robotslange – blant annet. Ingen mennesker, bare teknologi.

På land sto blant flere NTNU-studentene Kjetil Muggerud og Henrik Alfheim. De studerer begge kybernetikk på siste året, og er snart ferdige med sin masteroppgave om førerløse båter.

Starten på førerløs ferje

- Jeg vil leke litt, sier Alfheim med et glis og får båten Revolt til å svinge raskt på vannet. Revolt er morsom å leke med, men den er mer enn det. Den både førerløs, et nullutslippsskip og den er starten på det som skal bli et skip som skal kunne legge til kai uten fører.

Litt lek også: Henrik Alfheim skriver masteroppgave om autonome båter, og synes det er litt morsomt å leke med båten også.

- Vi har fått satt inn et dynamisk posisjoneringssystem i båten, som gjør at vi kan styre den dit vi vil fra land. Vi leverer snart masteroppgaven vår om dette, men tanken er at noen skal jobbe videre med teknologien og få båten til å også automatisk styre unna det som måtte komme i veien, sier Muggerud.

Etter hvert vil teknologien brukes til å lage en autonom docking der skip skal kunne legge til kai uten fører.

- Ja, om alt går som det skal, vil første fullskala førerløse ferjen settes i drift på Kanalen i Trondheim allerede i 2019. Det vil på en måte virke som en heis. Du trykker på en knapp når du vil over, når ferjen kommer går du ombord og trykker på en knapp om at du vil på den andre siden, forklarer Muggerud.

Tradisjon og teknologi

Trondheim har blitt verdens første testområde for førerløse fartøy. Dette på grunn av kombinasjonen av sjøfartstradisjon og et sterkt teknologisk fagmiljø. Med adaptive systemer og kunstig intelligens både under og over vann, lages det løsninger som effektiviserer offshore-operasjoner og bidrar til tryggere og mer miljøvennlig sjøfart. Mange av de nye oppfinnelsen blir testet under Ocean Week.

Når Trondheimsfjorden har blitt testområde for autonome fartøy, er dette et samarbeid mellom Kongsberg Seatex, Kongsberg Maritime, Maritime Robotics, Sintef Ocean og NTNU i samarbeid med Trondheim Havn IKS, Kystverket og Sjøfartsdirektoratet.