Alle Coops dagligvarekjeder har hatt omsetningsvekst i sammenlignbare butikker første kvartal, ifølge Coop Norge.

Størst blant samvirkelagenes kjeder, er spydspissen Extra som Coop stadig kvesser i lavpriskampen mot Kiwi og Rema 1000. Og Extra er, på grunn av omprofilering av tidligere Ica-eide butikker samt flere helt nye butikker, den kjeden i Norge som har vokst raskest. I fjor med hele 78 nye butikker til dagens 361.

- Alle kjedene i Coop gjør det bra om dagen. Extra har til og med april hatt en sammenlignbar vekst på 5,4 prosent og har passert 12 prosent i markedsandel, sier kjededirektør Christian Hoel i Extra til Adresseavisen.

Årets butikk: Extra Verdal ble kåret til årets butikk under kjedens butikksjefsmøte og konferanse i Stavanger. Assisterende kjededirektør i Extra, Andreas Ruud med butikksjef ved Extra Verdal, Rolf Staberg.

Verdal årets Extra

Forrige uke samlet han alle Extras butikksjefer i Stavanger for kjedemøte. Der ble en trønder kåret til årets butikk, nemlig Extra Verdal med butikksjef Rolf Staberg i spissen.

- Suksessformelen i Extra er formidabel jobb i butikkene og konseptet med stort utvalg og lave priser. Extra Verdal har siden etableringen i 2014 hatt et fantastisk eventyr. I 2016 hadde de en omsetning på nærmere 90 millioner som er vekst på 25 prosent vekst mot året, sier Hoel.

Men en annen Coop-kjede har høyere sammenlignbar vekst enn Extra fra første kvartal i fjor til første kvartal i år.

Les også: Coop: – Vi tar kunder fra Rema

Obs! opp syv prosent

Coop Obs! er bare om lag halvparten så stor som Extra i total omsetning, men har så langt i år solgt dagligvarer for syv prosent mer enn samme perioden i fjor, ifølge tall fra Coop Norge.

- Forklaringen ligger i at Obs! er veldig skarp på pris og har et enormt utvalg, sier administrerende direktør i Coop Midt-Norge, Torbjørn Skei.

Obs-vinner: Torbjørn Skei, administrerende direktør i Coop Midt-Norge, mener Obs-konseptet gjør at kjeden vokser mest i Coop-systemet. Foto: Vegard Eggen

Hos ham ligger de to største Obs-butikkene i landet, City Syd og City Lade. Ifølge Skei har disse to butikkene grei utvikling og følger omtrent de nasjonale tallene for Obs-kjedens totalt 29 butikker.

Fra 1. juni blir også Obs-butikken i Steinkjer del av Coop Midt-Norge når Coop Steinkjer fusjoneres inn. Landets største Extra-butikk, Extra Stjørdal, ligger allerede inn under Coop Midt-Norge.

- Extra har hatt en fantastisk salgsutvikling. Der har vi truffet særlig godt med konseptet, både prisleie og sortiment. Men hele Coop ser ut til å nyte stor tillit i markedet og vi har aldri sett større medlemstilvekst som nå, sier Skei.

Les ogaå: Det her veit Æ, Trumf og Coop om dæ

- Økning i trått marked

Også kjedene Prix og Mega øker men henholdsvis 1,1 prosent og 2,7 prosent sammenlignbar vekst første kvartal 2017, ifølge kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop Norge.

- Vi er veldig glade for at også Mega har økning i et trått marked. Lavpris dominerer og har en markedsandel rundt 65 prosent. Men det ser nå ut til at vi lykkes med endringer vi gjør i Mega. I Oslo har Mega en omsetningsøkning på ti prosent sammenlignbart, sier Friis.

Les også: Lavpris vokser mest i dagligvarehandelen

Kiwi vil ikke gi ifra seg tall for omsetningsutvikling så langt i år. Årsaken til det er, ifølge kommunikasjonssjef Kristin Arvin, at analysebyrået Nielsen har bedt om innskjerping fra kjedene og ikke lenger tillater kjedene å gå ut med egne Nielsen-tall.

- Kjedene kan dele interne tall, men disse er ikke kontrollerbare. Derfor går vi ikke ut med omsetningstall, sier Arvin.

Men vekst har de også i Kiwi, ifølge kommunikasjonssjefen.

- Vi var vekstvinner i 2015 og 2016 og hadde per april i fjor 9,27 prosent organisk vekst. Dermed møter vi veldig sterke tall når vi skal sammenligne med utviklingen i fjor. Vi er strålende fornøyd med å ha god vekst på disse sterke tallene, sier hun.

Les også: Krever stans i lekkasjer om dagligvarekjedene

Liten minus i Bunnpris

I Bunnpris har starten på året vært trå, hovedsakelig på grunn av at kjeden har skiftet grossist fra Rema 1000 til Norgesgruppens Asko. Skiftet har betydd at om lag 1000 varelinjer er gått ut og rundt 2000 inn i en standard Bunnpris-butikk.

- Det har ført til noe rot i butikkene og bidratt til nedgang i omsetningen i januar og februar. Men i mars og april har vi nesten tatt igjen det tapte og ender første kvartal med en nedgang i sammenlignbar omsetning på 0,5 prosent, sier Bunnpris-sjef Christian Lykke.

Kommunikasjonsdirektør i Rema 1000 svarer dette på mail når vi spør om omsetningsutviklingen i Rema hittil i år:

- Vi er forpliktet gjennom avtaler til ikke å kommentere på tallene fra omsetningsmålinger som vi får tilgang til. Generelt kan vi opplyse at vi både har hatt utfordringer knyttet til endringer i vårt sortiment tidligere i år, og at vi har økt salget av egne merkevarer. Disse har lavere priser og gir lavere omsetning, sier hun.