- Hvorfor gjette, når du kan vite?

Det spør Kristian Rathe og Tom Christian Lindvåg, gründere av Initial Force. De mener svaret er klar: Det er mye bedre å vite. For det er fullt mulig. Men riktig teknologi kan du blant annet kopiere verdens beste golfsvinger. Du kan se at hvis teknikken endres bare litt, så blir resultatet mye bedre.

Initial Force er et sportsteknologiselskap med utspring fra NTNU. De startet opp for ti år siden med et system som fikk navnet Swing Catalyst, dette fordi det er laget for golfspillere. Systemet består av to hoveddeler: En plate som golferen står på for registrering av alle krefter mot underlaget under golfsvingen, samt en programvare som analyserer videosekvenser fra to kameraer.

Vil du lese flere saker Adressa har skrevet om gründere så kan du se her

Tutta og Tiger på kundelisten

Hovedkontoret er i Trondheim, det er her teknologien utvikles. Kundene er derimot i hele verden, nesten 80 prosent i USA.

- 96 prosent av alle salgene våre er eksport, sier Kristian Rathe, daglig leder i Initial Force. Den absolutt mest kjente kunden er Tiger Woods, som nylig la ut et bilde av seg selv med trøndersk golfteknologi hjemme hos seg selv på Instagram.

- Suzann Pettersen, eller Tutta, og Justin Rose som vant OL-gull i Rio er også blant våre kunder, sier Rathe. Tutta er også investor i selskapet.

Systemet som har blitt stort i golfmiljøet begynte først med å se på spensten til skihoppere. Men når de skulle ut å selge teknologien valgte de seg golf, i alle fall i første omgang.

- Vi bestemte oss tidlig for å satse globalt, og vi har i dag selgere både i USA og Sverige. Bare i Sverige er det fem ganger flere golfspillere enn her hjemme. I hele verden er det 61 millioner golfspillere, vi kan selge kostbar teknologi som er mest for trenere og proffe, men vi har også en app som enhver hobbygolfere kan abonnere på. Her legger vi inn svinger fra de beste og så kan disse kopieres, slik kan du bli bedre uten å bruke altfor mye tid på å øve, forklarer Tom Christian Lindvåg, markedssjef i Initial Force.

Satser på hopp og baseball

Golfspillere som kopieres på appen får 30 prosent av inntektene.

- I golf er de fleste av topp 20-trenerne kunder av oss, men nå vil vi gjøre det mer tilgjengelig. Strategien vår har vært å satse på toppen først, og at teknologien deretter vil spre seg nedover naturlig, sier Lindvåg.

Gründerne av Initial Force er sikker på at sportsteknologi har en fremtid.

- Vi ser en helt klar trend internasjonalt, der det bare blir mer og mer sportsteknologi. De fleste registrerer treningen sin nå, om det er pulsklokke, GPS eller sensorer, sier Rathe.

Nå er Initial Force tilbake til start, med en simulator for hoppere.

- Et av de mest spennende prosjektene vi jobber med nå er et samarbeidsprosjekt med Olympiatoppen og kombinertløpere, hvor toppidrettssenteret på Sognsvann skal brukes som testarena. Vi har også signert avtale med et av de mest kjente Major League-lagene i baseballserien i USA, og skal levere det første pilotsystemet for baseball på sensommeren. Det er lettere for oss å komme inn døra hos andre idretter, etter at vi har bevist at vi lyktes godt med golf, sier Lindvåg.

Satser internasjonalt

Foreløpig har ikke gjengen bak Initial Force blitt rike, men kanskje blir de det. De ble nylig rangert som nummer 28 av Deloitte Technology Fast, som lagde en liste over 50 av selskapene med størst vekst i Norge de siste fire årene.

- Målet i år er ikke først og fremst å tjene penger, men heller å øke omsetningen i golfsatsingen samtidig som vi tar vare på de spennende mulighetene som ligger foran oss i andre sporter. Vi har ansatt flere den siste tiden, i dag er vi ni ansatte her på Lade og vi skal bli enda flere. Først investerer vi, så får resultatene komme etter hvert. Vi håper å omsette for cirka 14 millioner kroner i år, sier Rathe.

- Men hvorfor begynte dere med golf fra Gløshaugen, hadde det ikke vært mer nærliggende med for eksempel langrenn?

- Hehe, jo, men det er jo ingen utenfor Norge som går på langrenn. Golf spilles over hele verden og det er stor betalingsvillighet. Bare i USA er golfmarkedet verdt like mye som film- og musikkbransjen til sammen. Det er der det er penger å hente, sier Rathe.