Prisen «Next Generation Ship Award» ble delt ut på den store Nor-Shipping i Lillestrøm, og Fosen Yard-sjef Anders Straumsheim sier at det betyr svært mye for verftet som fortsatt er i oppbyggingsfasen.

- Dette vil bli lagt merke til både i inn- og utland, sier Straumsheim på telefon fra messen der han håper å sikre verftet flere oppdrag.

Prisen gis til det mest lovende designet for skip som skal sjøsettes det neste tiåret.

Batteriferje

Det var i januar i år at Fosen Yard fikk designkontrakten på Color Line nye ferje «Color Hybrid», som skal bli verdens største hybridskip.

Skipet skal bygges ved Ulstein Verft i Ulsteinvik på Sunnmøre, men design og konsept utarbeides av de ansatte i Fosen Yard. Ferjen skal gå mellom Sandefjord og Strömstad i Sverige, og batteriene skal lades ved hvert anløp i Sandefjord.

Straumsheim sier at de nå har ansatt 20 stykker på faste kontrakter i ingeniøravdelingen som skal jobbe med design og konseptutvikling fremover. Dette er de første faste ansatte i verftet, etter at det ble etablert på restene av konkursrammede Noryards Fosen høsten 2015.

Straumsheim håper og tror at designprisen på Nor-Shipping-messen vil gi verftet nye oppdrag.

- Vi har allerede fått mye oppmerksomhet, og vi håper selvfølgelig at vi får muligheten til å utvikle nye design. Dette var et stort skritt i riktig retning for oss, og neste gang bygger vi forhåpentligvis fartøyet selv også, sier han.

Prosjektstillinger

Da Fosen Yard ble etablert var det på bakgrunn av en kontrakt med Hurtigruten om å fornye fire av deres skip.

Like før jul i fjor inngikk de en ny rammeavtale med Hurtigruten, samtidig som de fikk i oppdrag å oppgradere Fjord Line-ferjene «MS Stavangerfjord» og «MS Bergenfjord».

Straumsheim sier at de nå har drevet med ansatte i prosjektstillinger, og at de har hatt en arbeidsstokk på mellom 40 og 150 avhengig av oppdragsmengden. Nå sier han at de vil ansette i takt med nye avtaler, og at Fjord Line-kontrakten vil øke arbeidsmengdene betydelig.

«MS Stavangerfjord» og «MS Bergenfjord» skal komme til verftet henholdsvis 1. november og 2. januar, men at de allerede før sommeren vil starte med innkjøp og prefabrikasjon av deler.

Eier selv

Helt siden etableringen av Fosen Yard har Straumsheim jaktet på en industriell partner og medeier i verftet, men foreløpig jobber de fortsatt alene. Verftet eies nå av Straumsheim og de øvrige i ledelsen.

- Vi har ikke funnet noen endelig samarbeidspartner, og enn så lenge står vi fint på egne ben, han.

Han sier at de også har sikret finansiering til avtalene de så langt har inngått.