Torsdag ettermiddag kom meldingen om at Ole T. Bjørneviks kriserammede rederi Boa Offshore har redningsplanen klar.

Kreditorene skal stemme over forslaget 7. juli.

- Vi har hatt en tett og god dialog med obligasjonseierne og bankene hele veien. Det er en svært kompleks struktur, men vi har gjennomført en grundig og detaljert forhandling, sier Helge Kvalvik, konsernsjef i Boa Offshore.

Bjørnevik vil beholde eierskapet i konsernet dersom planene godkjennes. Et av målene med forslaget er å bryte opp avhengigheten mellom de ulike selskapene i konsernet.

Dyp gjeld

Boa Offshore har hatt store problemer med å betjene gjeld på rundt 3,3 milliarder. Redningsforslaget går ut på at bankene aksepterer avdragsfrihet på sine lån frem til Boa har fått solgt sine ankerhåndteringsfartøy «Boa Bison» og «Boa Jarl». Bankenes lån er på til sammen 1,3 milliarder kroner. Adresseavisen har tidligere skrevet at rundt halvparten av gjelden er hos Sparebank 1 SMN.

Obligasjonseierne som har sikkerhet i Bjørneviks skip vil verken motta renter eller avdrag på sine lån frem til utgangen av 2020. Dette gjelder lån på rundt 1,3 milliarder.

Kreditorer med usikrede obligasjonslån vil motta en kontantutbetaling dersom avtalen godtas, samt ha krav på ytterligere penger ved fremtidige Boa-overskudd.

- Det er en fair og god løsning, er Kvalviks beskrivelse av forslaget.

Hva skjer dersom forslaget blir nedstemt?

Helge Kvalvik, administrerende direktør i Boa Offshore. Foto: Terje Svaan

- Jeg ønsker ikke å spekulere i noen andre utfall enn at dette blir vedtatt. Vi har fått forhåndstilslutning fra de største obligasjonseierne. Bankene er også positive, selv om de formelle vedtakene der ennå ikke er fattet, sier Kvalvik.

Han opplyser at det er han, og ikke Ole T. Bjørnevik, som svarer på spørsmål fra pressen frem til redningsplanen er avklart.

Selger Royal Garden

Bjørnevik selger også unna andre eiendeler for å betale kreditorene. Det gjelder blant annet selskapet Boa Eiendom, som er deleier av Royal Garden hotell. Boa Investment, som blant annet eier helikoptre, skal selges. Helitrans, som var driftsselskapet for Bjørneviks helikoptervirksomhet ble solgt i mars i år.

Oljekrise

Boa Offshore har blitt knallhardt rammet av krisen i oljebransjen. Rederiet fikk i fjor et underskudd på 798 millioner kroner. Nær 600 millioner av dette skyldtes nedskrivninger av flåten. Boa har en flåte på totalt rundt 40 offshoreskip, lektere og taubåter, og det er først og fremst offshoreskipene som har fått merke krisen i oljeservicenæringen. Tidligere i år varslet selskapet at fire av de seks største båtene lå i opplag.

Ny gigant

Andre aktører i bransjen har også hatt tilsvarende gjeldsproblemer som Bjørnevik. Ålesund-rederiet Farstad Shipping har etter flere forsøk på restrukturering slått seg sammen med rederiene Deep Sea Supply og Solstad Offshore. Det nye selskapet vil hete Solstad Farstad. Med sine 154 skip blir det ett av verdens største offshorerederier, i følge NTB. Kjell Inge Røkke og John Fredriksen blir hovedeiere i det fusjonerte rederiet.