- Seks sykler er et lite prosjekt, men det er en del av en større merkevarebygging. Det at flere kan dele på en sykkel hvis de ønsker det passer godt i den nye delingsøkonomien, sier Arve Heggem, prosjektdirektør i Obos Nye Hjem.

Foreløpig er 200 leiligheter reist i Ladebyhagen, mellom Ladeparken og City Lade. Nærmere 600 er planlagt, og elsykler til 230 000 kroner er åpent for utleie. Et tilleggsgode som er uavhengig av boligsalget, ifølge Heggem.

- Alle ferdigstilte og igangsatte leiligheter er solgt, og nytt byggetrinn legges ut for salg fra høsten av. Elsyklene er for å legge til rette for at beboerne skal kunne ta gode miljøvalg, sier han.

- For å nå klimamålene må alle bidra, og dette er et viktig bidrag, sier varaordfører Hilde Opoku, som var først ut på tur med Ladebyhagens nye elsykkelutleie. Til venstre Arve Heggem, prosjekdirektør i OBOS.

- Så rimelig som mulig

Heggem forteller at elsykkeldelingen bevisst skal være så rimelig som mulig, for å friste beboerne til å ta i bruk ordningen. Leieinntektene går til driftskostnader og vedlikehold.

- De tre første timene er gratis å leie, og deretter 10 kroner per time. Vi har hatt lignende prosjekt i Oslo med en abonnementsordning der beboerne betalte 49 kroner dagen for å leie, men her gjør vi terskelen enda lavere, forteller han.

Totalinvesteringen for de seks syklene er anslått til 230 000, inkludert ladestasjoner og tilkobling. Ifølge Heggem er det snakk om kostbare sykler som egner seg godt til utleie.

Lanserer bildeling til Trondheim

I Oslo har beboere i Obos-prosjektene på Romsås og i Kværnerbyen i Oslo kunnet leie elbiler fra Avis gjennom en egen app. Nå varsler Heggem at en lignende avtale kan bli aktuelt i Trondheim.

- Avis og Obos jobber fram en langsiktig plan for utvidelse av tilbudet i disse dager. Vi jobber for å få på plass en avtale i Trondheim også, sier han.

I utgangspunktet skal bildeling introduseres i nye boligprosjekter, der parkeringsdekningen er lav.

- Men om sameiet i Ladebyhagen ønsker det, kan det bli en ordning her også, sier miljødirektør i Obos, Birgitte Molstad.

Grønne tiltak

Bildelingsprosjektet i Oslo har vært en suksess, forteller Heggem. Han kan vise til 200 registrerte brukere og 90 betalte leier.

- Undersøkelser vi har gjort viser at ordningen oppfattes som attraktiv, med lett tilgjengelige biler til konkurransedyktig pris, sier han.

Heggem påpeker at bildeling er et godt tiltak for å både tenke grønt, og nå klimamål.

- Det er en økende trend å tenke miljøvennlig, og i noen tilfeller blir man tvunget. Ettersom Bymiljøavtalen forplikter at all vekst i persontrafikk skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gange, er dette et lite bidrag i en større sammenheng, mener Heggem.

- Bildeling er positivt med tanke på miljøgevinst. I gjennomsnitt står privatbiler i Norge parkert 23 timer og 30 minutter i løpet av et døgn. Dette er et fremtidsrettet miljøtiltak som beboere vil nye godt av, sier Heggem.

- Vil bli etterspurt

Flere boligbyggere legger merke til etterspørselen. Ifølge viseadministrerende direktør Torkil Iversen i Tobb er også de på ballen.

- Som utbygger ser vi på tilbud som bilkollektiv, og vi tror gode avtaler for beboere, også miljøvennlige, vil bli etterspurt, sier Iversen.

Iversen forteller at også Tobb planlegger nye boligprosjekter med avtaler for både bil og sykkel i Trondheim.

- Slike løsninger vil spre seg, men det er naturlig å starte der det er tett bebyggelse, sier han.