- Vi har lenge ønsket oss en sterkere tilstedeværelse i Oslo. Det miljøet vi vil skape gjør vi best selv, og ved å være til stede kan vi uttrykke det på våre egne premisser, sier mannen bak den lille jeansfabrikken, Jens Olav Dankertsen.

4. august får Livid Jeans et nytt bein å stå på. Det er dato for den offisielle åpningen av Oslo-butikken. Beliggenheten holdes foreløpig hemmelig, ut over at det ligger i Prinsens gate. Inntil videre har Dankertsen hendene fulle med å gjøre lokalet klart.

- Vi tar med hele det samme konseptet til Oslo, bortsett fra produksjonen, sier Dankertsen.

Nytt design

Trondheimsselskapet Livid Jeans startet opp i 2012, og produserer jeans både i butikken i Olav Tryggvasons gate og i Portugal. Kundene i Trondheim tilbys jeans sydd etter mål, og det samme vil Oslo-butikken kunne tilby, selv om sistnevnte ikke vil ha egen produksjon.

- Det er lojaliteten til kundene våre i Trondheim som har gjort det mulig, sier Dankertsen.

LES PÅ PLUSS: En sømmelig mann

I første omgang utgjør Oslo-staben fem stykker, to på heltid. Butikkarealet er på 270 m², noe mindre enn butikken i Trondheim.

- Vi vil ha det samme utvalget i Oslo, og fokus på de samme verdiene: åpenhet, gjenbruk og godt håndverk. Det blir et litt annet design i den nye butikken, fordi vi ønsker å skape en ny destinasjon. Vi vil at stamkundene våre skal få en annen opplevelse i Oslo, forteller Dankertsen.

Kunder over hele Norge

Dankertsen påpeker at det er flere aktører å konkurrere mot i Oslo, men samtidig en større kundemasse.

- Vi har et sterkt varemerke i hele Norge, og en butikk i Oslo kan fort bli lettere tilgjengelig for kunder fra andre steder i landet. Vi har veldig troen på å åpne her, og med et større innbyggertall kan jo kanskje Oslo-butikken overgå den i Trondheim, sier han.

I framtiden drømmer Dankertsen om å lage butikk i Tokyo. Selv om akkurat det foreløpig kun er en drøm.

- Man skal ha litt hårete mål. Vi får se om vi klarer det.

Litt svakere vekst

Livid Jeans har fortsatt å vokse i 2016. En inntekt på 15,9 millioner kroner er en økning på 2,9 millioner fra 2015. Jens Olav Dankertsen er svært fornøyd med resultatet, selv om omsetningen er noe lavere enn målsettingen.

- Vi budsjetterte med en vekst på 17 millioner kroner for 2016, og hadde et vanvittig år fram til høsten. Deretter ble det tøffere, for hele markedet, sier han.

Året var likevel godt, mener Dankertsen.

LES PÅ PLUSS: Henter vintagemote i Paris og Manchester

- Det er et positivt resultat. Vi har satset mye i ny butikk og gjør investeringer, og det er dyrt å vokse. Men vi øker fortsatt, og 3 millioner i 2016 er kjempebra, sier han.

Omsetningen er fordelt på selskapene Livid Jeans og Livid Jeans Retail. Sistnevnte er butikken i Trondheim, og det er her den største veksten finner sted. Livid Jeans Retail omsatte i fjor for 6,9 millioner kroner, mot 4,8 millioner året før.

- Vekst i butikken gjør det tryggere for oss og gir oss flere bein å stå på. Det har også gjort det mulig for oss å satse videre mot flere butikker, sier Dankertsen.

Satser på USA

Livid Jeans har hatt en eventyrlig vekst de siste årene. Fra 2014 til 2015 hadde de en vekst i omsetning på 142 prosent, og de to foregående årene vokste bedriften med nesten 400 prosent.

Nå fokuserer Dankertsen på driften av det som snart blir to butikker. Han forteller at de har budsjettert mer moderat i år.

- I 2017 budsjetterer med en fortsatt vekst på 1,5 millioner i 2017: en moderat, organisk vekst, sier han.

Livid Jeans selges i 53 butikker fordelt på 10 land. Likevel er det stort potensial på distribusjonsiden, forteller Dankertsen.

- Vi har hatt veldig fokus på USA nå. Fem nye aktører distribuerer produktene våre her, og vi satser på ti nye til neste sesong, sier han.