I fjor solgte Carma klær for 29 millioner kroner, og økte omsetningen med i overkant av fire millioner fra 2015. Samtidig økte overskuddet før skatt med 1,5 millioner, og endte på 5 millioner.

Daglig leder og gründer Hilde Wedø kan fortelle en solskinnshistorie fra fjoråret.

- 2016 er det beste året vi noen gang har hatt. Jeg vil nesten si det er en bragd i denne bransjen, det er ikke mange som kan vise til slike resultater, sier hun fornøyd.

I fjor var omsetningen størst i butikken i Dronningens gate. Foreløpig i år er økningen størst i nettbutikken, men totalt ligger Carma godt i rute for 2017. Det er spesielt bukser og skjerf som selger godt, kan Wedø fortelle.

- Vi ligger veldig bra an i år. Foreløpig har vi en omsetningsøkning på 10 prosent, sier hun.

Wedø eier 49 prosent av aksjepostene i Carma. Det er kleskonsernet Retro som eier de resterende 51 prosentene.

Tøft for Midtbyen

Det står i steil motsetning til andre rapporter fra butikkene i Midtbyen i 2017. For årets fem første måneder ble det registrert over 6 prosent nedgang i omsetning for Midtbyens klesbutikker.

Hilde Wedø, som i fjor vant prisen «Årets kremmer i Trondheim og omegn», er glad for å ha positive resultater å vise til.

- Det har vært mye negativ omtale av Midtbyen, og historier jeg ikke kjenner meg igjen i. Vår suksess kommer av at vi jobber på en annen måte enn før, og det er du faktisk nødt til i dag. Suksessen vår kommer av at vi er aktive og viser oss fram, ikke bare regner med at kundene kommer. Vi ligger ikke akkurat midt i smørøyet heller, påpeker Wedø.

Et årsverk på sosiale medier

Formelen for Carma har vært en betydelig markedsføring gjennom sosiale medier, noe som særlig har trukket kundene til nettbutikken. På Carmas Instagram-konto følger 28 000 med på daglige oppdateringer, og nesten 40 000 følger på Facebook. Oppdateringer på sosiale medier er et årsverk i seg selv, forteller Wedø.

- Totalt sett er det en heltidsjobb, det å fange den rette stemningen og samtidig være litt personlig på alle bildene. Alt er gjennomtenkt, og alt er gjort av meg, sier hun.

Kravet Wedø har satt er fire Instagram-bilder daglig. Hun har sjelden fri.

- Det er ikke slitsomt, det har blitt en del av hverdagen. Jeg vet at det er flere butikker som er aktive på sosiale medier og som gjør det bra, og jeg tror det henger sammen, sier hun.

Vil åpne nytt

I lengre tid har Wedø hatt ambisjoner om å utvide Carma-konseptet til flere byer. Både Oslo, Bergen og Stavanger har vært nevnt, men foreløpig har det vært stille. Wedø kan imidlertid fortelle at hun fortsatt jobber på spreng for å åpne nye butikker.

- Akkurat nå er Oslo førsteprioritering. Vi jobber kontinuerlig, men har ikke dårlig tid, sier hun.

- Opprinnelig var planen å åpne i Oslo i 2017. Det klør litt i fingrene etter å få begynt, men det viktigste er at det nye lokalet føles rett. Det har det hittil ikke gjort i de lokalene jeg har besøkt.

Varsler tidenes høst

Nyåpning i Oslo må vente til neste år. Wedø tror likevel at Carma vil få «tidenes høst». Og hun pleier å stole på magefølelsen.

- Først og fremst er det Trondheim som får noe nytt i høst. Det er en drøm jeg har hatt i flere år nå, sier Wedø hemmelighetsfullt.

Noe mer vil hun ikke røpe.

- Det blir spennende. Vi blir først i Norge med dette. Men jeg vil ikke si så mye mer enn det. Man må ha noen hemmeligheter også.

Carma øker både på nett og i butikken, men i 2016 var sistnevnte ledende i omsetning. Foto: Richard Sagen