Konsernet solgte klær og tilbehør for 137,3 millioner kroner i fjor, og det er en liten nedgang på 1,3 millioner sammenlignet med 2015.

Daglig leder og medeier Jørgen Voje Sagmo i Retro-konsernet forteller at nedturen i oljebransjen merkes i butikkene i Bergen og Kristiansand.

- Det er geografiske forskjeller, og det er i Bergen og Kristiansand omsetningen reduseres. Butikkene har fått merke at folk er mer usikre på jobbene sine. Også andre butikker i de områdene forteller om det samme, sier Sagmo.

Omsetningen i de to Retro-butikkene i Bergen og Kristiansand falt henholdsvis 2,5 og 2,9 millioner kroner i fjor.

Trondheim har vekst

I Trondheim eier konsernet Retro-butikkene i Nordre gate og Carl Johans gate, og butikkene Fillippa K i Carl Johans gate og Tiger of Sweden på Sirkus Shopping. Retro eier også 51 prosent av dameklesbutikken Carma i Midtbyen.

- Generelt har vi hatt positiv utvikling i Trondheim i fjor, og byen føles mer uberørt av det som har skjedd i for eksempel Bergen og Kristiansand, sier Sagmo.

Konsernet selger merkeklær i øvre prissjikt.

- Vi opplever at betalingsviljen er relativt god, hvis produktet er riktig. Folk har en økende bevissthet, og er opptatt av gode og spesielle produkter. Vi selger mye sko om dagen, og sko og tilbehør er en økende varegruppe, sier Sagmo.

Økt overskudd

De to Retro-butikkene i Trondheim økte begge omsetningen i fjor, mens Fillippa K hadde en nedgang på 1,2 millioner og Tiger of Sweden mistet 400 000 kroner sammenlignet med 2015-omsetningen. Carma økte omsetningen med fire millioner i fjor.

- Carma har hatt en veldig fin utvikling, og trekker opp. Kostnadene våre er justert litt, og totalt ser det ut til at vi lykkes med å holde dem nede slik at omsetningsnedgangen ikke påvirker resultatet, sier Sagmo.

Retro-konsernet fikk er overskudd før skatt på vel 12,3 millioner kroner i fjor, 370 000 kroner mer enn i 2015.

Ingen økning i Midtbyen

Styret i Retro skriver i årsberetningen for 2016 at det venter omsetningsvekst igjen i år, og først og fremst i de to nettbutikkene til Retro og Carma.

- Vi har vekst i nettbutikkene, men det er foreløpig en liten del av totalomsetningen vår. Vi ønsker å være representert både på nett og i butikker og at de skal leve sammen, sier Sagmo.

Adresseavisen har tidligere omtalt at butikkene i Midtbyen hadde 4,29 prosent lavere omsetning i årets fem første måneder enn i samme periode i fjor.

- Midtby-tallene er ikke bra for Trondheim. Vi merker det også, selv om vi totalt sett ikke har nedgang i omsetningen. Men vi opplever heller ingen økning i første halvår, sier Sagmo.

- Utvikler butikkene

Han eier 30 prosent av Retro-konsernet, mens Randi og Jon Ove Kulsetås eier 70 prosent. Sagmo forteller at det ikke er planer om å åpne nye butikker.

- Vi jobber med å utvikle nettbutikkene. Ellers jobber vi med å utvikle virksomhetene vi har i dag. Det kan bli utvidelse av eksisterende butikker fordi vi har for liten plass. Vi har hatt en positiv utvikling i mange år, selv om den i fjor flatet litt ut, sier Sagmo.

I Retro-konsernet ble det i 2016 satt av tre millioner kroner til utbytte. I 2015 ble det satt av 5,1 millioner, opplyser Sagmo.