- Vi er fornøyd med at vi greier å holde oss innenfor budsjett og kalkyler, og dette viser at vi kan det vi holder på med, sier verftsdirektør Anders Straumsheim ved Fosen Yard til Adresseavisen.

Straumsheim sto i spissen for reetableringen av verftet etter at forgjengeren Noryards Fosen gikk konkurs i oktober 2015. Bakgrunnen for gjenoppstandelsen var en kontrakt om å renovere flere av hurtigruteskipene ved verftstomta i Rissa.

Nå er årsregnskapet etter Fosen Yards første hele driftsår offentliggjort, og det viser at verftet hadde inntekter på 833 millioner kroner i perioden fra 30. oktober 2015 til utgangen av 2016.

Overskuddet før skatt ble på 43,6 millioner kroner, mens et resultat etter skatt på over 30 millioner kunne legges til egenkapitalen i selskapet.

- Liten og effektiv

Styret skriver i årsberetningen at verftet har gjennomført diverse reparasjonsoppdrag, inkludert oppussing av fire hurtigruteskip og et ombyggingsoppdrag for Hurtigruten.

Straumsheim sier at de la til grunn en driftsmargin på mellom fire og fem prosent da de regnet på prosjektene.

- Det er tilfredsstillende å se at vi klarer å gjennomføre som planlagt.

- Viser dette at verftet er liv laga fremover?

- Nå ble arbeidsomfanget større enn planlagt på prosjektene, samtidig som vi har hatt en liten og effektiv organisasjon. I en stor konsernstruktur som vi hadde tidligere, så hadde vi ikke klart å levere sånne tall, sier Straumsheim.

Første faste

Verftet hadde i fjor 188 ansatte på prosjektstillinger med forskjellig stillingsprosent og lengde, og Adresseavisen fortalte i mai i år at verftet ville ansatte sine første faste medarbeidere.

Ansettelsene var knyttet til at verftet hadde fått designkontrakten på Color Line nye ferje «Color Hybrid», som skal bli verdens største hybridskip.

Like før jul i fjor inngikk de også en ny rammeavtale med Hurtigruten, samtidig som de fikk i oppdrag å oppgradere Fjord Line-ferjene «MS Stavangerfjord» og «MS Bergenfjord».

Straumsheim sier at de nå har en periode med lite aktivitet før Fjord Line-ferjene kommer til verftet, og at de i år vil være heldige hvis de får til et nullresultat.

Kinesisk partner

For rundt en måned siden kom dessuten nyheten om en intensjonsavtale om samarbeid med det kinesiske verftet Jiuangsu Hantong Heavy Industries, og opprettelsen av et felleseid selskap under navnet Fosen Hantong.

Helt siden etableringen av Fosen Yard har Straumsheim jaktet på en industriell partner og medeier i verftet, og han sier at det kinesiske samarbeidet er modellen de nå går for. Han sier at de har gitt seg selv en frist ut september på å få en endelig avtale på plass, men at de allerede har gått god respons i markedet på samarbeidet.

- Hovedmodellen vil være at skrogene bygges i Kina og utrustes på Fosen, men det kan også være prosjekter som ferdigstilles i Kina. Det vil være opp til kunden hvilket opplegg man velger, sier han.