Investor og seriegründer Tor Blaasmo (60) i trondheimsbedriften Nidarholm Invest AS har utviklet en app som skal koble bilførere med ledig plass og personer som har behov for transport.

LES OGSÅ: Ble rammet av brann på Orkanger

Testes i Trondheim

Letlift er allerede tilgjengelig i App Store og Google Play. Teknikken er på plass. Nå skal det testes ut om tjenesten virker og om det er behov for en slik app.

- Vi ønsker å få folk til å teste den, særlig her i Trondheim, sier Blaasmo.

For at appen skal ha en funksjon, må det på samme tidspunkt være bilister som tilbyr transport og passasjerer som trenger skyss.

- Vi vet lite om markedet. Det er det vi nå ønsker å finne ut, sier Blaasmo.

LES OGSÅ: - Ønsket om bilfritt i Midtbyen er ikke basert på fakta

Ikke en drosjetjeneste

Han understreker at dette ikke er ment å være en drosjetjeneste, der bilister skal kjøre og hente folk på bestilling og kjøre dem fra dør til dør.

- Tanken er at bilister skal legge inn kjøreruten de tenker å bruke. Hvis en passasjer skal i samme retning på samme tidspunkt, kan passasjeren plukkes opp og settes av på bussholdeplasser, sier Blaasmo.

Kjører tomme bilseter

Rørleggerbedriften Flow skal delta i testing av samkjøringstjenesten.

- Fire av våre 40 ansatte skal være med på dette. Rørleggere og andre håndverkere må nødvendigvis kjøre mye. Hvis vi kan ta opp en og annen passasjer, kan vi kanskje gjøre kjøringen litt mer miljøvennlig, sier Håvard Hildrum, markeds- og salgsansvarlig i Flow.

Hildrum understreker at hvis denne ordningen skal fungere for håndverkere og andre som er ute langs veiene i jobbærend, må det å ta opp passasjerer ikke bli en tidstyv.

LES OGSÅ: Regjeringen vil fjerne krav til drosjeløyve

Bussholdeplasser

- Vi skal ikke kjøre folk fra dør til dør. Her er det snakk om å ta på passasjerer på en bussholdeplass og sette dem av på en annen, sier rørleggersjefen.

Hildrum ser ikke bort fra at en slik samkjøringstjeneste kan legitimere at håndverkere også i fremtiden kan kjøre bil til og fra oppdrag i Midtbyen og andre svært trafikkerte områder.

LES OGSÅ: Vil gjøre Olav Tryggvasons gate «mykere»

- Blir ikke rik

Tor Blaasmo ser ikke for seg å bli rik på appen Letlift.

- Men hvis dette kan bidra til å løse samfunnsproblemet med at det er tomme bilseter selv om mange trenger transport, er det likevel verdt det, sier Blaasmo.

Passasjerer må betale for å bruke Letlift, enten pris per tur, eller et månedsabonnement. Sjåføren kan velge å beholde betalingen selv, eller gi den videre til et godt formål.