Den familieeide bedriften har hovedkontor i Fossegrenda i Trondheim, men med åpningen av nytt kontor på Sola utenfor Stavanger vil de være til stede på 26 steder i Norge.

Styreleder Tore Lindbak i kontorutstyrsdivisjonen Lindbak AS sier at markedet for kontorutstyr i stadig større grad preges av at bedrifter og offentlige etater samordner innkjøp, for eksempel ved at de fire helseregionene har ett felles innkjøpspunkt. Derfor må de bli nasjonale for å konkurrere om de store kontraktene.

- Da er det helt nødvendig å være i Rogaland, som er et større marked enn de sammenslåtte trøndelagsfylkene. Mens Trøndelag utgjør syv prosent av markedet, så utgjør Rogaland ti prosent, sier Lindbak, som eier gruppen sammen med sin bror Morten Lindbak.

En tredje bror, Svein Lindbak, sto i fjor i spissen da en ny forbrukslånsbank ble etablert

.

Familiebedrift: Tore Lindbak eier Lindbak Gruppen sammen med sin bror Morten Lindbak. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen

Bråstopp

2. oktober åpner det nye kontoret, som etableres gjennom datterselskapet Lindbak Rogaland AS. Tore Lindbak tror fylket er i ferd med å komme seg etter den økonomiske nedturen i kjølvannet av oljeprisfallet.

- Det var et helt ekstremt marked med mange store oljeselskap i flere år. Det var et klondyke, rett og slett. Det fikk en bråstopp for tre år siden, men vi merker at det er i ferd med å snu. Samtidig må vi huske på at det offentlige står for halvparten av markedet, og der har det ikke vært endringer, sier han.

Lindbak Gruppens virksomhet er delt i to hovedvirksomheter: Lindbak Office Solutions selger kontormøbler, -teknologi og servicetjenester, mens Lindbak Retail Systems leverer IT-løsninger til varehandelskjeder i Norden.

Ambisjoner

Kontorutstyrsdivisjonen ledes av administrerende direktør Dag Kleven og viseadministrerende direktør Jan Petter Lindbak, og vil i år passere en omsetning på 600 millioner kroner.

Jan Petter Lindbak (sønn av Tore, journ.anm.) sier at de har en ambisjon om å omsette for rundt 25 millioner kroner i Rogaland til neste år, og øke dette til 75–100 millioner i løpet av de neste fem til syv årene. Samtidig vil selskapet fortsette ekspansjonen langs kysten.

- Neste steg blir Agder-fylkene, der vi håper å kunne få til noe neste år. Deretter blir det Vestfold og kanskje Østfold, sier Jan Petter Lindbak. Selskapet er allerede til stede i Oslo, som er det største markedet.

Offensiv: Viseadministrerende direktør Jan Petter Lindbak sier at de har en ambisjon om å omsette for 75-100 millioner kroner i Rogaland i løpet av de neste fem til syv årene. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen

Ifølge ledelsen vil veksten skje enten gjennom oppkjøp av mindre konkurrenter, eller gjennom å opprette nye datterselskaper som i Rogaland.

- I Rogaland fant vi ingen vi kunne kjøpe, så der måtte vi starte opp fra bunnen. Selv om dette har vært en bransje preget av små, familieeide bedrifter, så har konsolideringen skutt fart de siste årene, sier Tore Lindbak.

I fjor etablerte Lindbak seg i Finnmark gjennom et oppkjøp.

Konkurrenter

Til forskjell fra sine største konkurrenter er Lindbak uavhengig av de store kontorutstyrsprodusentene. Jan Petter Lindbak sier at i år for første gang vil passere en markedsandel på ti prosent innen kontormarkedet, noe som gjør at de er blant de tre-fire største på landsbasis. De må doble andelen for å ta igjen sin største konkurrent.

- Ambisjonen på sikt er å bli ledende på landsbasis, men når det kan skje er det vanskelig å svare på. Det er et godt stykke opp, sier han.

Lindbak Retail Systems har store aktører som blant annet Coop, Nille, Gresvig og Vinmonopolet på kundelisten, og er i år anslått å omsette for i underkant av 200 millioner kroner.

I fjor hadde hele gruppen en omsetning på drøyt 770 millioner kroner, og Tore Lindbak sier at de i år trolig vil havne på mellom 815 og 820 millioner kroner.