- Det har gått altfor tregt med å gjøre om Nyhavna og andre havneområder. Nå er det et sannhetens øyeblikk for Arbeiderpartiet når det gjelder havneutvikling, sier kommunalråd Ingrid Skjøtskift (H). Hun får støtte fra partifelle Terje Roll Danielsen, bystyremedlem og sentral den gang Nedre Elvehavn ble utbygd.

- Nå må ordfører Rita Ottervik og andre Ap-politikere vise at de virkelig mener det når de sier at utviklingen tar for langt tid. De må også vise at de virkelig har styringen, og at LO ikke har foten på bremsepedalen, sier Skjøtskift.

- Krystallklar beskjed

Tirsdag fremmet Høyre et forslag i formannskapet om å sette opp tempoet i omformingen av deler av havnefronten i Trondheim til boligbygging, næringsvirksomhet, kultur- og friluftsformål. Forslaget ble enstemmig vedtatt.

- Vedtaket er en krystallklar beskjed om å få opp farten. I mange år har det vært slik at Arbeiderpartiet, som leder flertallskonstellasjonen i bystyret, har sagt at det må gå raskere, men uten at noe er blitt gjort. Det skjer ingenting, det har vært stillstand på havna i flere år, sier Skjøtskift.

LES OGSÅ: Styrelederen ble kastet i Trondheim Havn

Havna la frem plan

Høyres gruppeleder i bystyret viser til at Trondheim Havn i 2014 la frem en omfattende plan for utvikling av de områdene som ikke lenger er nødvendig til havneformål.

- Planen er blitt lagt i en skuff, og ingen har hørt eller sett noe til den siden. Hvorfor har ikke ordføreren tatt initiativ? Hvorfor har det ikke vært noe fremdrift, spør Skjøtskift.

- Bare prat fra ordføreren

Hun mener det er grunn til å stille spørsmål ved Arbeiderpartiets hensikter i havna.

-Gjentatte vedtak er ikke blitt fulgt opp. Det har vært en uhørt sendrektighet. Gang på gang sier ordføreren at hun er utålmodig, men dette har vært bare prat. Ved behandlingen i formannskapet var det Høyre som sørget for vedtaket som nå kan oppfattes som en marsjordre, sier Høyres kommunalråd.

- Det er uforståelig at et prosjekt som er så sentralt for en ønsket fortetting i sentrumsnære områder ikke prioriteres høyere. Byen må vokse mer innover for å møte nye klima- og miljømål.

LES OGSÅ: Kronikk av Ingrid Skjøtskift: Havnas tapte tiår

Få opp farten!

I et innlegg i Adresseavisen onsdag advarte John Peder Denstad, leder i LO i Trondheim, mot å fylle Nyhavna med rikmannsboliger. Skjøtskift og Roll Danielsen understreker at når de advarer mot LOs påvirkning, er det fordi det vil bety ytterligere uthaling.

- På 1990-tallet, før utbyggingen av Nedre Elvehavn, var det samme kjøret fra LO om at kommunen måtte beholde kontrollen. Resultatet ble likevel meget vellykket, blant annet fordi grunneierne i området, Aker og Trondheim kommune, gikk sammen og etablerte et felles utbyggingsselskap. Den modellen kan kanskje bli aktuell også for havneområdene, sier Roll Danielsen.

Usikker fremtid: Havn, industri, annen næringsvirksomhet eller boliger? Det har vært tautrekking om fremtiden for havneområdene i Trondheim i mange år. Bildet er fra Kullkranpiren på Nyhavna.

- Sludder og vås

De to Høyre-politikerne er oppgitt over det de mener er skremselspropaganda fra Arbeiderpartiet om Høyres hensikter. De viser til en kronikk fra ordføreren i Adresseavisen 1. juli, der Rita Ottervik skrev at Høyre tar til orde for at private interesser bør ta styringen over utviklingen på havna.

- Det der er sludder og vås. Selvsagt vil vi ikke at kommunen skal gi bort verdier. Men det er også viktig å huske at de områdene vi snakker om, eies av det interkommunale selskapet Trondheim Havn IKS, og ikke av Trondheim kommune. Det er derfor havneselskapet som må bestemme hvordan utbyggingen skal skje og hvordan den skal organiseres. Kommunens to roller er som største eier i havneselskapet og som reguleringsmyndighet, sier Roll Danielsen.

LES OGSÅ: Lederartikkel: - Trondheim må ta kontroll over havna

- Trenger industrihavn

Høyre-politikerne understreker videre at Trondheim fortsatt må ha en industrihavn.

- Virksomhet som har behov for havnefasiliteter, må fortsatt være i havna. Poenget er å flytte all den andre virksomheten som like gjerne kunne vært andre steder, sier Skjøtskift.

- Er det slik at dere ivrer for utbygging i havna for at kommunen skal få kloa i verdiene i havneselskapet?

- Nei, vi er ikke ute etter at kommunen eller andre skal slå kloa i havnekassen. Havna trenger selv store beløp til utvikling av nye, moderne havneanlegg. For oss handler denne saken om behov for byutvikling og at samfunnets ressurser blir utviklet på best mulig måte, sier Terje Roll Danielsen.

LES OGSÅ: Wollert Krohn Hansen er tilbake i Trondheim Havn

Skylder på rådmannen

Kommunalråd Marek Jasinski (Ap) avviser kritikken om at Arbeiderpartiet har vært en bremsekloss og har gitt etter for LO.

- Tvert om var det for eksempel vi som tok initiativ til kommunedelplanen for Nyhavna. Vi er enig i at utviklingen har gått for sent, men vi har en formannskapsmodell som innebærer at vi politikere er prisgitt rådmannen på mange områder. Vi har purret på rådmannen i denne saken, mens rådmannen på sin side har beklaget at administrasjonen har vært treg, sier Jasinski.

Arbeiderpartiets kommunalråd legger til at det også tar tid fordi omforming av havna er svært kompleks, med eierskap i et interkommunalt selskap, på grunn av havneloven, det store arealet og fordi mange av dagens leietagere sitter på langsiktige festekontrakter.

- Vi har vært enige om alle vedtak om havna. Også Høyre har støttet våre forslag, sier Jasinski