Torsdag legger regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett for neste år. Luftfarten frykter at det skal inneholde en ny økning av passasjeravgiften, skriver Aftenposten.

Protestene haglet i fjor da regjeringen og støttepartiene Venstre og KrF sørget for at flyavgiften ble innført. 80 kroner pr. reisende førte til at protestdelegasjonene sto i kø foran døren til finansminister Siv Jensen for å stanse avgiften.Les også: Vil fjerne forhatt flyavgift

De lyktes ikke. NHO varslet at avgiften ville føre til tap av opptil 6000 jobber, og flyselskapene mente rutetilbudet og etterspørselen ville bli kraftig svekket fordi avgiften ville tvinge frem prishopp på billetter.

En gjennomgang Aftenposten har gjort av de heftigste argumentene mot avgiften viser at man bare på ett punkt kan konstatere at advarslene slo til:

Avgiften førte til full stans i rutetrafikken på Moss lufthavn Rygge.

De øvrige, sentrale argumentene har enten vist seg å være direkte feil, eller i beste fall bare delvis riktige.

– Konsekvensene har vist seg ikke å bli så ødeleggende som flyselskapene sa, sier økonomiprofessor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole til Aftenposten.

Frode Steen (t.h.) sammen med Norwegian-sjef Bjørn Kjos. Foto: Marit Hommedal, NTB scanpix

God privatøkonomi sikrer vekst

Steen mener avgiften har resultert i at SAS og Norwegian har kuttet i antall avganger. Det har ført til at det går færre, men fullere fly. Dette har gitt bedre inntjening for flyselskapene, men for de reisende at en del billigbilletter har forsvunnet på enkelte avganger.Les også: Rygge trenger mer tid til å samle inn penger

– Mitt inntrykk er at prisene har gått opp, sier Steen.

Når etterspørselen etter billetter likevel fortsatt er høy mener han dette skyldes et høyt norsk inntektsnivå og at det for mange ikke finnes noe alternativ transportmåte.

Han sier det finnes én viktig feilkilde som kan gjøre den endelige fasiten vanskelig å lage:

– Vi vet ikke noe om hvordan situasjonen ville ha vært uten avgiften, sier Steen, som mener avgiften har rammet Norwegian hardere enn SAS:

– Rett og slett fordi snittprisen hos Norwegian er lavere enn hos SAS. Det betyr naturligvis at avgiften gir et forholdsvis størst prishopp hos dem som har det laveste prisnivået, sier Steen.

Han har ingen tro på at avgiften vil forsvinne:

– Til det er den en for god inntektskilde for staten. Den vil heller øke.

Dette var argumentene mot flyavgiften

«Blir færre flyreisende»

Avinors egen statistikk viser at den totale passasjermengden aldri har vært høyere enn nå. I juni 2016 reiste 4,8 mill. personer over Avinors flyplasser. Samme måned i år var antallet 216 000 høyere.Les også: Norwegian refunderte innkrevd flyseteavgift

«Det blir dyrere flybilletter»

Statistisk sentralbyrås oversikt viser at prisen på flybilletter fra juni i fjor til og med august i år har økt med 2,7 prosent, nokså nøyaktig identisk med konsumprisindeksen i samme tidsrom. NHO og flyselskapene mener SSBs tall ikke er riktige, uten selv å ville konkretisere.

«Flyselskapenes økonomi blir truet»

SAS lander det tredje overskuddsåret på rad, og doblet siste kvartal driftsresultatet før skatt til 1,8 milliarder kroner. Norwegians inntjening har derimot skrumpet. Det skyldes mest store kostnader forbundet med selskapets kraftige internasjonale ekspansjon.

«Færre utenlandske turister»

Reiselivet mente at dyrere flybilletter ville føre til at færre utlendinger ville ha råd til å reise til Norge. Fasiten er at Norge bare i juli i år økte antall utenlandske overnattingsdøgn med 100.000. Størst var veksten fra oversjøiske land som bl.a. USA, Brasil og Kina.

«Mister ruter til utlandet»

Antall utenriksreisende har økt med 7 prosent fra juni i fjor til juni i år. SAS og Norwegian åpnet flere nye utenriksruter. SAS har kuttet i frekvensen på Miami-ruten.

«Dårligere flytilbud i Norge»

Riktignok gikk antall flyavganger ned med 2,2 prosent på Avinors flyplasser fra august 2016 til i år, men antall innenriksreisende økte med 3 prosent. Det uhyre sjeldne har også skjedd, at det er blitt startet er helt nytt flyselskap, Fly Viking, som styrker rutetilbudet og konkurransen i distriktene. SAS økte sitt siste vinterprogramtilbud i Norge med 270.000 flere seter enn året før, og det etter at avgiften var innført. Norwegian og Widerøe har kuttet noen få ruter.

«Opp mot 6.000 jobber truet»

Norwegian har i dag 220 flere ansatte i Norge forhold til i fjor, SAS omtrent på samme nivå. Avinor har de siste årene hatt en reduksjon i antall ansatte som følge av en langsiktig prosess som startet for flere år siden. 500 jobber røk da Moss lufthavn Rygge ble nedlagt i fjor.

«Mange må betale dobbel avgift»

Flyselskapene mente at reisende med selskapene som ikke samarbeider om billetter kunne påføre reisende dobbel avgift. Reisebyråkonsernet Tickets markedssjef Ellen Wolff Andresen sier at dette er en problemstilling de ikke er kjent med. Widerøe og NHO Luftfart mener dobbelt avgiftsbetaling skjer, men fordi den ikke spesifiseres på billetten er folk ikke klar over det.

«Rygge blir lagt ned»

Ryanair la ned sin base med fem fly på Moss lufthavn. Selskapet mente at lønnsomheten ville bli så svekket at de kunne få mer igjen for å bruke flyene sine andre steder.

Fastholder at luftfarten er svekket

Adm.dir. i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, jobbet iherdig mot avgiften i fjor, og fikk også engasjert internasjonale luftfartsorganisasjoner til å gå mot Siv Jensen.

Han fastholder at norsk luftfart er blitt svekket som følge av avgiften:

– Vel har Norge en vekst i den totale flytrafikken med et par prosent, men vi skal ikke lenger enn til Sverige for å se at de har en vekst på syv prosent. Tallene fra IATA forteller om en vekst i hele Europa på 8,8 prosent, sier Lothe til Aftenposten.

– Negativt for de små flyplassene

Han mener flyavgiften er en medvirkende årsak til at veksten ikke er enda større på norske flyplasser, men er enig i at redusert reiseaktivitet som følge av krisen i oljeindustrien, spiller en rolle her.

– Når billettprisene ikke har økt mer har det sin forklaring i at flyselskapene har tatt mye av de økte kostnadene med avgiften. Men her går det en grense. Vi har hatt to store flykonkurser den senere tid, i Tyskland og England. Begge disse landene er kjent for å ha høye flyavgifter, sier Lothe.

Når det gjelder passasjerutviklingen totalt sett fremholder han at rundt 20 mindre flyplasser rundt om i landet har hatt en nedgang i antall reisende det siste året.

– Selv om dette er marginale tall i det store bildet i Norge, viser det at effekten av avgiften har hatt en klar negativ virkning for de små flyplassene. Slik vi advarte mot, sier Lothe.

SAS: – Det flyter blod

Hos SAS sier informasjonssjef Knut Morten Johansen at avgiften har påvirket trafikken på marginale strekninger.

Knut Morten Johansen i SAS mener flyselskapene selv har måttet betale en stor del av avgiften. Foto: Knut-Erik Mikalsen/Aftenposten

– For SAS’ del har avgiften gjort at vi har satt inn mindre fly med færre seter for å tilpasse redusert etterspørsel, sier Johansen.

Han sier det er et hardt press på flyprisene og det gjør at flyselskapene selv, og ikke passasjerene, må ta de ekstra kostnadene med avgiften.

– Vi må iverksette stadige besparelser i en bransje der det flyter blod om dagen, sier Johansen.

Widerøe mener deres distriktsruter er blitt rammet hardt fordi avgiften er den samme uansett avstand.

– Avgiften for en strekning tur/retur Bodø-Stokmarknes er 80 ganger høyere pr. kilometer sammenlignet med Oslo–New York, sier Silje Brandvoll som er direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt.

«Vet ikke at de betaler dobbel avgift»

Hun tror også mange distriktsreisende ofte må betale dobbel avgift fordi de er avhengige av flere ulike selskaper for å komme seg dit de skal. Det finnes ikke direkteruter, slik som i de større byene:

– Så langt finnes det ikke systemer som fanger opp dobbel avgift på reiser som ikke er gjennomgående, sier hun.

Statssekretær Jørgen Næsje (Frp) i Finansdepartementet har sendt Aftenposten denne e-posten om avgiften:

– Flypassasjeravgiftens formål er å skaffe staten inntekter, samtidig som den har en miljømessig side. At mange av de verste spådommene om følger av avgiften ikke har slått til er bra, skriver han.