Bjørneviks rederi Boa Offshore la torsdag ettermiddag frem resultatene for tredje kvartal, som viser at rederiet fortsatt sliter på grunn av nedturen i oljebransjen.

Driftsinntektene endte på 157,3 millioner kroner, som var 11,6 millioner lavere enn i samme periode i fjor. Driftsresultatet endte på minus ti millioner kroner, og hittil i år har rederiet et underskudd før skatt på 175,2 millioner kroner.

Gjeldsplan

Boa Offshore kom i sommer frem til enighet med kreditorene om en gjeldsplan for rederiet. Planen innebar at Bjørnevik beholder eierskapet til Boa Offshore, men må selge unna skip og andre eiendeler. Samtidig har kreditorene lempet på sine betingelser overfor rederiet.

Ifølge kvartalsrapporten har Bjørneviks selskap Boa Eiendom nå solgt unna aksjer i kontorbygget Trondheim Maritime Senter, Fremo Næringspark i Melhus og eiendom i Duved i Åre i Sverige. I tilllegg er flere helikoptre solgt.

Selges skal også

Bjørneviks fjerdedel av aksjene i Royal Garden Hotel i Trondheim

, og ifølge kvartalsrapporten er det forventet at salget gjennomføres i desember. Medeierne i hotellet er investorene Trond Bernhard Brekke, Anna Synnøve Bye og Gunnar Heglund, som tidligere har signalisert interesse i Bjørneviks andel.

Selges: Ole T. Bjørneviks selskap Boa Eiendom eier en fjerdedal av Royal Garden Hotel i Trondheim. Foto: Morten Antonsen

Penger uteblir

Rederiet har derimot ikke fått inn millionene de i høst vant tilbake fra selskapet Fevamotinico S.á.r.l., som er knyttet til den ukrainske oligarken Kostjantyn Zjevago.

Boa fikk i høst enstemmig medhold i en voldgiftssak i Oslo, der Fevamotinico ble dømt til å betale tilbake 107,5 millioner kroner til rederiet, i tillegg til renter og sakskostnader.

Zjevago eide det konkursrammede verftet Noryards Fosen i Rissa, og tvisten har bakgrunn i at Boa kansellerte byggingen av et nytt skip ved verftet. Dette skulle skipet skulle eies i fellesskap av Boa og Zjevago, men ifølge Bjørnevik betalte ikke ukraineren inn sin del av egenkapitalen til eierselskapet.

Etter voldgiftsdommen hadde Fevamotinico frist på 14 dager til å betale tilbake, men pengene har uteblitt, ifølge Boa. Rederiet har nå satt i verk en prosedyre for å kreve inn pengene, ifølge kvartalsrapporten.